#ad

Duża rotacja pracowników niekorzystna dla branży logistycznej

Duża rotacja pracowników niekorzystna dla branży logistycznej

Wg Raportu „Barometr Rynku Pracy”, 47,6% ankietowanych firm miało problemy wynikające z dużej rotacji pracowników. To zdecydowanie więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdzie takie trudności zgłosiło 13% badanych przedsiębiorstw.

Pewien poziom rotacji w każdej branży jest wskazany, ale na większą skalę prowadzi ona do obniżenia efektywności pracy, obciąża budżet nadmiernymi kosztami związanymi zarówno z rekrutacją, jak i szkoleniem nowych pracowników, a także realnie zwiększa wypadkowość, co może negatywnie wpływać na wizerunek firmy. Instytut Badawczy Randstad w raporcie „Monitor Rynku Pracy” (z kwietnia 2024) przedstawił rotację wg sektora oraz poziomu stanowiska. Aż 20% rotacji pracowniczych dotyczyło sektora transportu i logistyki, a 22% pracowników fizycznych niewykwalifikowanych. Za główne przyczyny takiej sytuacji można uznać pogorszenie się sytuacji gospodarczej w Polsce, wciąż jeszcze silną konkurencję o pracowników, a także zmianę pokoleniową, gdzie wśród pracowników fizycznych niewykwalifikowanych największy odsetek to ludzie młodzi, głównie z pokolenia Y i Z, którzy nie boją się zmian i odważniej podejmują decyzje o wyborze nowego pracodawcy.

Co więc może skłonić ich do pozostania w firmie? Wg raportu Gi Group Holding Barometr – to zdecydowanie podwyżka wynagrodzenia (90%) oraz dodatkowe premie (85%). Natomiast coraz większego znaczenia nabiera również możliwość rozwoju zawodowego (75%), a także poprawa atmosfery w miejscu pracy (75%) i działania zapewniające równowagę między życiem prywatnym a zawodowym (72%). Mówiąc o danych warto zwrócić uwagę również na te publikowane przez GUS, a konkretnie wskaźnik wypadkowości (liczba poszkodowanych w przeliczeniu na 1000 pracowników). Wskaźnik ten dla sektora transport i gospodarka magazynowa wzrósł w 2023 roku do poziomu 6.56 z 5,89 w 2022 roku. Najnowsze dane za I. kwartał 2024 roku również zanotowały wzrost, który wyniósł 1,62 wobec 1,35 w tym samym okresie roku ubiegłego.

Czy bazując na powyższych danych można wskazać, że zwiększona rotacja wśród pracowników logistyki łączy się z wysoką wypadkowością w tym segmencie? – Jak najbardziej, ponieważ to właśnie pracownicy z niskim stażem najczęściej ulegają wypadkom przy pracy. Potwierdza to publikacja GUS, która podsumowuje rok 2022 pod względem występowania wypadków przy pracy, między innymi właśnie według kryterium stażu pracy. W transporcie i gospodarce magazynowej wypadkom ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej (32,1% poszkodowanych). Te badania pokazują więc, że istnieje wyraźna zależność między stażem pracy pracownika, a wypadkowością. Należy to rozumieć w ten sposób, że im dłuższy staż, tym pracownik zdobywa większe doświadczenie, więcej umiejętności i więcej wiedzy na temat bezpieczeństwa, dzięki czemu wzrasta jego świadomość i jest w stanie szybciej ocenić ryzyko i nauczyć się odpowiednio reagować na zagrożenia – mówi Joanna Misiun, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy w logistyce W&W Consulting.

Rotacja pracowników w pewnym sensie jest nieunikniona, należy więc stale analizować jej przyczyny i wyciągać odpowiednie wnioski, prowadzące do sukcesywnego jej ograniczania. Ważnym jest więc, aby w takim samym stopniu zaopiekować się zarówno nowym pracownikiem, jak i tym z dłuższym stażem, aby zwiększyć retencję pracowników, chociażby poprzez:
– Usprawnienie procesu wdrożenia do pracy: zwrócić uwagę na jakość i formę prowadzenia szkoleń BHP, instruktaży stanowiskowych, aby nie były one nudne, ale przede wszystkim praktyczne i maksymalnie angażujące;
– Stałe poprawianie warunków pracy oraz zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w pracy;
– Ułatwienie dojazdu do pracy (np. wprowadzenie transportu zbiorowego);
– Zadbanie o dobrą atmosferę w pracy i podejście do pracownika, czyli zbudowanie jasnej kultury organizacji oraz monitorowanie poziomu zadowolenia pracownika.

Warto również zaznaczyć, że rotacja pracowników jest jednym z elementów, które bierze się pod uwagę w raportach dotyczących wskaźników ESG. Firma powinna ujawnić zarówno wskaźnik dobrowolnej, jak i przymusowej rotacji. Systematyczne badanie poziomu zadowolenia pracownika z pracy, jak również badanie powodów ich rezygnacji (tzw. exit interview), pozwoli usprawnić procesy, wykluczyć niedociągnięcia w kluczowych obszarach, a także zmniejszyć wypadkowość i poprawić bezpieczeństwo, tym samym zwiększając efektywność całego przedsiębiorstwa – podsumowuje Joanna Misiun.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!