Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Branża transportowa od lat jest w czołówce najczęściej korzystających z finansowania faktoringowego wśród MŚP. Wynika to z wyjątkowo długich terminów przelewów w transporcie i gospodarce magazynowej. W 2022 roku średnio było to niemal 21 dni, żadna inna branża nie czeka na przelew tak długo
Za faktoringiem przemawia też to, że pozwala on zamieniać faktury na gotówkę, co przy wysokiej inflacji, (w styczniu paliwa podrożały o 18,7% r./r., więcej niż średnia inflacja) daje przewoźnikom elastyczność i podnosi ich konkurencyjność.
Długie terminy płatności faktur są niestety częste i typowe dla polskiej gospodarki. Najwięcej wiedzą o tym przedsiębiorcy zajmujący się transportem i logistyką. Tutaj trzeba czekać najdłużej z wszystkich branż. Wg danych faktura.pl średnio w 2022 r. aż 20,9 dnia. Niestety, w wielu przypadkach to 30 czy nawet
60 dni. Faktura wystawiona w pierwszych dniach marca może zostać zapłacona po weekendzie majowym. Tak długie terminy płatności w transporcie są powodem, dla którego branża szuka finansowania pomostowego, które pozwoli wypełnić lukę. Bardzo często takim finansowaniem jest faktoring.
Problemem w transporcie jest też wysoka inflacja. Wg danych GUS w 2022 r. wzrost kosztów diesla wyniósł blisko 33%. Można powiedzieć, że w ciągu roku inflacja zjadła 1/3 baku paliwa. Najnowsze dane ze stycznia pokazują, że paliwa ciągle drożeją. W pierwszym miesiącu tego roku ich koszt zwiększył się o 18,7% r/r. To nawet więcej niż przeciętna inflacja, która wyniosła 17,2%. W połączeniu z wielomiesięcznym oczekiwaniem na przelew może się okazać, że usługa transportowa była realizowana przy koszcie paliwa X, a przelew nastąpi, kiedy olej napędowy będzie kosztował Y – najczęściej to znacząco więcej.
– W takich okolicznościach zakup paliwa na zapas lub wtedy, kiedy jego cena spada, zwiększa konkurencyjność w branży. Do tego potrzebny jest stały dostęp do gotówki, którą można uzyskać od faktora. To jeden z powodów masowego korzystania przez branżę TSL z faktoringu i potencjału, jaki niesie ten model finansowania. Przedsiębiorca środki z faktury skierowanej do faktora otrzymuje zaraz po jej wystawieniu – następnego dnia, a nawet po kilku godzinach. To klasyczny model faktoringu, tzw. jawny. Jest stosowany w oparciu o cesję do umowy z kontrahentem. Dzięki szybkiemu transferowi ok. 90% środków z faktury przedsiębiorca może nie tylko kupić paliwo na zapas, ale także dokonać innych pilnych opłat. Do ZUS czy urzędu skarbowego, może terminowo przelać wynagrodzenia pracowników czy raty leasingowe. To daje mu większą elastyczność i pole manewru – mówi Wojciech Miklaszewski z Finea – faktora, w którego portfelu jest 50% firm transportowych.
Tendencja do wydłużania terminów płatności jest zagrożeniem dla bieżącej płynności. Może też spowodować efekt kuli śnieżnej, gdzie kolejni podwykonawcy muszą czekać dłużej na pieniądze. Problem coraz częściej zauważają firmy spedycyjne i starają się przyspieszyć obieg pieniądza w branży.
– Firmy spedycyjne oferują skonto dla swoich przewoźników, czyli możliwość wcześniejszej wypłaty środków z faktury. To usługa polegająca na finansowaniu podwykonawców, w tym wypadku kierowców. W takim modelu, włączając w rozliczenia operatora w postaci firmy faktoringowej, przewoźnik może otrzymać pieniądze z faktury natychmiastowo, a spedytor bezboleśnie wydłuża termin płatności. A wszystko to bez angażowania własnego kapitału, który dzisiaj ma jeszcze większe znaczenie niż kilka lat temu – Wojciech Miklaszewski z Finea.
Polskie firmy transportowe odpowiadają za blisko 20% pracy przewozowej w transporcie drogowym w całej Unii Europejskiej. Spodziewane w tym roku zmniejszenie globalnego PKB i dynamiki handlu towarowego może zmniejszyć liczbę zleceń. Osłabienie popytu na towary i topniejące wolumeny w transporcie morskim pociągną za sobą spadki w przewozach lądowych, zwłaszcza drogowych. W tej sytuacji wysoka płynność i stały dostęp do gotówki, który gwarantuje faktoring, jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu.
9 kwietnia 2025
Maciosoft to firma, która od ponad 25 lat oferuje klientom z branży TSL zaawansowane programy do obsługi dokumentacji transportowej. Dziś [...]
4 kwietnia 2025
Mówiąc o rewolucji AI mijamy się nieco z prawdą. Obecnie korzystanie z zasobów sztucznej inteligencji w logistyce dopiero raczkuje. Według [...]
21 lutego 2025
W 2024 r. UE zaimportowała 4, 6 mld tanich paczek zwolnionych z cła. W USA wolumen takich przesyłek osiągnął 1, [...]
30 stycznia 2025
Branża transportowa stoi przed ważnym wyzwaniem technologicznym – koniec obsługi sieci 2G w Europie wymusza modernizację wielu urządzeń flotowych, które [...]
2 stycznia 2025
Przed nami XIII edycja Forum FRACHT. Wydarzenie odbędzie się w dniach: 26-27 marca 2025 roku w Sopocie. Tym razem hasłem [...]
15 listopada 2024
Unia Europejska wspiera transport intermodalny poprzez odpowiednie przepisy prawne oraz finansowanie, ze względu na jego bezpieczeństwo i niewielki wpływ na [...]
5 listopada 2024
Coraz większe znaczenie portu morskiego w Gdańsku oraz dynamiczny rozwój głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub sprawiają, że kluczowe jest zapewnienie [...]
4 października 2024
Branża fashion przynosi nie tylko duże dochody, ale także sporo wyzwań. Ciągle zmieniające się trendy i liczne kolekcje w ciągu [...]
18 września 2024
Już 25 września rusza wyjątkowa inicjatywa – Akcja Mobilizacja, zainicjowana przez użytkowników giełdy transportowej Spedimo! Celem akcji jest stworzenie realnej [...]
29 sierpnia 2024
We współczesnym, coraz bardziej złożonym świecie zapewnienie najwyższej klasy logistyki drobnicowej w przemyśle chemicznym oznacza ciągłe ulepszanie oferowanych usług. Aplikacje [...]
21 sierpnia 2024
Według najnowszego raportu Savills „Warehouse and Industrial Market in Poland” w pierwszej połowie 2024 roku oddano do użytkowania ok. 1, [...]
9 lipca 2024
Cyfryzacja magazynów staje się nieodzownym elementem strategii rozwojowych firm. Podmioty działające w sektorach logistyki, przemysłu i utrzymania ruchu coraz śmielej [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!