Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

W 2020 roku, naznaczonym pandemią, Dachser praktycznie nie odnotował spadku przychodów, a mocne drugie półrocze zrównoważyło wpływ częściowego zamknięcia europejskiej gospodarki w kwietniu i maju.
Skonsolidowane przychody netto jednego z największych operatorów logistycznych wyniosły 5,61 mld euro, co oznacza niewielki spadek (0,9%) w porównaniu z rokiem 2019. W tym samym czasie firma zainwestowała w sumie 190 mln euro w rozwiązania poprawiające wydajność, wyposażenie techniczne i systemy cyfrowe.
Dachser utrzymywał globalne łańcuchy dostaw bez zakłóceń, oferując elastyczne rozwiązania problemu wąskich gardeł, szczególnie w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie operator zadbał o ochronę zdrowia pracowników, a także wspierał w tym zakresie swoich partnerów serwisowych w Europie.
W przeciwieństwie do działu Road Logistics, który odnotował spadek o 2,2%, dywizja Air & Sea Logistics osiągnęła wzrost o 5,2%. Dla tego obszaru działalności korzystne okazało się posiadanie własnej sieci połączeń lotniczych, jak również wysokie stawki frachtowe w transporcie międzykontynentalnym. Na poziomie grupy liczba przesyłek spadła o 2,5%, do 78,6 mln, a tonaż o 2,9%, do 39,8 mln ton.
– Po solidnym pierwszym kwartale zamknięcie gospodarek w wielu krajach europejskich oznaczało niekiedy drastyczne zmniejszenie liczby przesyłek w transporcie lądowym. Od czerwca nastąpiła jednak wyraźna poprawa, a wolumeny utrzymywały się mniej więcej przez cały czas powyżej poziomów z 2019 roku – podkreślił Burkhard Eling dyrektor generalny Dachsera.
Rozwój poszczególnych obszarów
W 2020 roku Road Logistics, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics), po raz kolejny nie stracił na dynamice wzrostu. Jednak nawet pod koniec roku nie udało się w pełni zrekompensować spowodowanego lockdownem spadku wolumenu w Europie w kwietniu i maju. Najbardziej ucierpiały oddziały European Logistics we Francji i na Półwyspie Iberyjskim. Spowodowało to spadek skonsolidowanych przychodów netto segmentu Road Logistics o 2,2%, do poziomu ok. 4,5 mld euro.
O ile obszar European Logistics odnotował spadek o 3,2%, do 3,52 mld euro, o tyle Dachser Food Logistics zwiększył swoje przychody do 982 mln euro, co oznacza wzrost o 1,9%. Rok 2020 był dość burzliwy dla tego obszaru działalności, naznaczony z jednej strony panicznymi zakupami w supermarketach, a z drugiej strony powtarzającym się czasowym zamykaniem firm z branży gastronomicznej, hotelarskiej i organizującej różnego rodzaju wydarzenia w Niemczech. Pomimo to udało się zrekompensować spadek dostaw w tych branżach poprzez pozyskanie nowych klientów i zwiększenie obrotów dzięki współpracy z detalistami w branży spożywczej. W ciągu roku Dachser Food Logistics zwiększył tonaż przewiezionych przesyłek o 1,6%.
Na ubiegłoroczne przychody Air & Sea Logistics korzystny wpływ miały niedobory zdolności przewozowych w transporcie lotniczym i morskim oraz odpowiadający im wzrost stawek. Dzięki działalności w Azji obroty wzrosły o 5,2%, do 1,2 mld euro.
Sytuacja w zakresie frachtu morskiego nie była lepsza, ponieważ ograniczone zdolności przewozowe i dotkliwy brak pustych kontenerów spowodowały niestabilność rynku i gwałtowny wzrost stawek frachtowych. Najbardziej skorzystało na tym LCL, czyli tzw. przesyłki drobnicowe.
Stabilność i konsekwencja
Jak podkreślił Burkhard Eling, Dachser nie pozwolił, aby kryzys związany z koronawirusem odbił się na jego działaniach. Dotyczy to zarówno zmiany pokoleniowej w zarządzie, przygotowanej w 2020 roku a przeprowadzonej od 1 stycznia 2021 roku, jak i planowania inwestycji.
– W ubiegłym roku zainwestowaliśmy w naszą globalną sieć logistyczną 142,6 mln euro. W tym roku przeznaczamy około 190 mln euro na zwiększenie możliwości w zakresie logistyki kontraktowej oraz kontynuację digitalizacji procesów i modeli biznesowych – zapowiedział Burkhard Eling.
Ważną rolę w tym zakresie odgrywać będzie nowo utworzona jednostka IT & Development, którą pokieruje Stefan Hohm, Chief Development Officer.
Zdaniem Burkharda Elinga wysoki wskaźnik kapitału własnego na poziomie 61,6% oraz przywiązanie udziałowców do rodzinnej firmy zapewniają Dachserowi wsparcie, którego potrzebuje, aby kontynuować wypróbowaną politykę rozwoju z wykorzystaniem własnych zasobów. Co więcej, koronakryzys wzmocnił zaangażowanie firmy w szkolenia, szczególnie dla kierowców i pracowników logistyki. W 2020 roku, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii, w Niemczech 625 stażystów i studentów studiów dualnych rozpoczęło swoją karierę w Dachserze.
– Naszym celem jest zachowanie mocnych stron organizacji przy jednoczesnym zwiększeniu jej elastyczności. Innymi słowy, przyspieszamy integrację naszych sieci i wprowadzamy technologie cyfrowe do użytku w takich dziedzinach jak uczenie maszynowe czy lokalizacja nadwozi wymiennych. Będziemy również nasilać działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu. W ciągu najbliższych dwóch lat zamierzamy rozszerzyć koncepcję Dachser Emission-Free Delivery na co najmniej jedenaście europejskich miast, wprowadzając jednocześnie więcej ciężarówek z napędem elektrycznym i rowerów towarowych ze wspomaganiem elektrycznym. Co więcej, jako członek Niemieckiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych, aktywnie wspieramy badania i testy napędów wodorowych w pojazdach ciężarowych – ogłosił Burkhard Eling.

18 listopada 2025
Transformacja transportu staje się jednym z największych wyzwań gospodarczych współczesnej Europy. Każda gałąź – drogowa, lotnicza, wodna i kolejowa – [...]
17 listopada 2025
Każdy właściciel sklepu dba o witrynę, ekspozycję towaru i miłą obsługę. To front, który widzi klient. Istnieje jednak drugie, [...]
13 listopada 2025
Najnowsze informacje z Niemiec dają nadzieję na przyspieszenie dynamiki tamtejszej gospodarki. Prognozowany wzrost PKB zachodniego sąsiada Polski ma wynieść 1, [...]
13 listopada 2025
Firmy, które inwestują w zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników notują nawet 30% niższą rotację kadr i wyższą efektywność operacyjną. [...]
5 listopada 2025
Przyspieszy on rozwój europejskiej sieci kolei dużych prędkości oraz pobudzi inwestycje w paliwa odnawialne i niskoemisyjne dla sektora lotniczego i [...]
30 października 2025
Przed nami już dwunasta edycja Targów TransLogistica, które odbędą się w Warszawie od 4 do 6 listopada 2025. O tym, [...]
27 października 2025
W październiku 2025 r. wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej spadł do –2, 3 pkt wobec +1, [...]
21 października 2025
Zamknięcie wszystkich drogowych i kolejowych przejść granicznych między Polską a Białorusią, ogłoszone 12 września 2025 roku z powodu rosyjsko-białoruskich ćwiczeń [...]
15 października 2025
Październik przyniósł wyraźne odbicie nastrojów w branży transport, spedycja i logistyka (TSL). Wartość Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) wzrosła do 100, [...]
14 października 2025
Spółka MBF Group S.A., notowana na rynku NewConnect, poinformowała o rozpoczęciu realizacji strategicznego projektu MALLARD – pierwszego w Polsce programu [...]
25 września 2025
Lotniska w Polsce rosły w ubiegłym roku dwa razy szybciej niż średnia europejska, generując łącznie 57, 9 mld zł wartości [...]
8 września 2025
Tylko 5% organizacji na świecie potrafiło zbudować trwałą kulturę KAIZEN. Większość firm, w tym również polskich, traktuje ją wyłącznie jako [...]

19 listopada 2025

13 listopada 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!