Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Współczesna motoryzacja dba o zaawansowane systemy bezpieczeństwa w samochodach. Kierowcę wspiera szereg układów, które wspomagają kontrolę nad pojazdem i płynną jazdę, zwiększają bezpieczeństwo podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych i minimalizują ryzyko wypadków drogowych. Jednym z takich systemów jest ABS, który w dzisiejszych czasach należy do podstawowego wyposażenia każdego auta. System przejął rolę, którą pełniło kiedyś tzw. hamowanie pulsacyjne. Uważa się, że pierwszy raz w pełni zaawansowany ABS inżynierowie zastosowali w 1978 roku w Mercedesie W116.
ABS (ang. Anti-Lock Breaking System, niem. Antiblockiersystem) to system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Należy do grupy systemów nazywanej Advanced Vehicle Control Systems (AVCS). Głównym celem ABS jest zapewnienie jak najlepszej sterowności samochodu nawet w przypadku bardzo ostrego hamowania.
Układ ABS reguluje ciśnienie płynu hamulcowego. Kiedy w czasie hamowania przez koło sterownik otrzymuje sygnał, że zmniejszyła się jego prędkość obrotowa, ABS redukuje dla tego koła ciśnienie w układzie hamulcowym. Działanie systemu opiera się na podtrzymywaniu jak najmniejszej prędkości obrotowej kół w celu ochrony auta przed poślizgiem w czasie hamowania przy jednoczesnym zapewnieniu jak największej siły hamowania. System ABS jest bardzo ważny w pojazdach typu bus i laweta, ponieważ samochody te często są obciążane znacznym ładunkiem, który wymaga bardzo dobrej skuteczności hamowania.
Jazda z zepsutym ABS jest ryzykowna i stanowczo odradzana przez ekspertów. Jest również niezgodna z przepisami, bo samochód z uszkodzonym ABS jest niesprawny technicznie. Potrzeba dynamicznego zahamowania, szczególnie podczas pokonywania zakrętu, może skończyć się zablokowaniem tylnych kół. Niedziałający ABS może doprowadzić do ściągania samochodu w bok, znacznego wydłużenia drogi hamowania, a nawet całkowitej utraty kontroli nad pojazdem w warunkach poślizgu. Podróżowanie z uszkodzonym ABS znacznie zwiększa więc ryzyko wystąpienia poważnego wypadku drogowego.
W pojazdach, które zostały wyposażone w układ ABS w przypadku wystąpienia na drodze awaryjnej sytuacji zalecane jest hamowanie poprzez jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła. Naciśnięcie obu pedałów powinno odbyć się w tym samym czasie. Mimo odczuwanego na hamulcu oporu i możliwych wibracji oraz dźwięków przypominających terkotanie, które pojawiają się przy działaniu ABS, nie należy zmniejszać siły nacisku nogi na hamulec i do czasu wystąpienia pożądanego efektu trzymać go „w podłodze”.
System kontroli trakcji czyli ASR (Acceleration Slip Regulation) zapobiega ślizganiu się kół w trakcie ruszania oraz dynamicznego przyspieszania pojazdu. Podobnie jak ABS jest to jeden z systemów, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Aby zapewnić działanie ASR, sterowniki stale monitorują prędkość obrotową kół. Wykorzystują w tym celu dane z czujników zamontowanych na każdym kole, z których korzysta także system ABS. Jeżeli któryś z czujników zanotuje szybszy obrót przynajmniej jednego z kół od pozostałych, zinterpretuje to jako uślizg koła przy zwiększaniu prędkości. W takiej sytuacji sterownik systemu ASR wysyła odpowiedni sygnał do sterownika silnika, wymuszając ograniczenie mocy. Powoduje to, że koło traci siłę napędu i poślizg pozostaje zredukowany.
Artykuł powstał we współpracy z: Giełda do transportu aut Prilo.com
25 września 2025
Lotniska w Polsce rosły w ubiegłym roku dwa razy szybciej niż średnia europejska, generując łącznie 57, 9 mld zł wartości [...]
8 września 2025
Tylko 5% organizacji na świecie potrafiło zbudować trwałą kulturę KAIZEN. Większość firm, w tym również polskich, traktuje ją wyłącznie jako [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
26 sierpnia 2025
Jedna trzecia przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 [...]
25 sierpnia 2025
15-16 października 2025 roku w Krakowie odbędzie się OPTIDATA TECH 2025 - wiodąca konferencja poświęcona innowacjom i praktycznym wdrożeniom nowoczesnych [...]
19 sierpnia 2025
W dobie sankcji gospodarczych, zbrojnego konfliktu za naszą granicą oraz zaostrzonego nadzoru nad eksportem – firmy spedycyjne nie mogą działać [...]
13 sierpnia 2025
Odprawy celne to złożony proces, który obejmuje nie tylko sprawdzenie dokumentów i naliczenie należności celnych, ale także klasyfikację towarową, weryfikację [...]
13 sierpnia 2025
Nowo utworzone stowarzyszenie European Refund Providers Association (ERPA) stawia za cel uproszczenie procesów zwrotu podatku w międzynarodowym sektorze transportu drogowego [...]
6 sierpnia 2025
Pomysł zakłada obciążenie opłatą manipulacyjną każdej paczki e-commerce importowanej spoza UE. Te przechodzące przez centrum konsolidacji byłyby objęte dużo niższą [...]
5 sierpnia 2025
Sadzenie drzew… które już rosną, automaty do odbioru paczek… redukujące dwutlenek węgla, kalkulator emisji CO₂… pomijający istotne dane – czy [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
17 lipca 2025
Wzrost napięć na linii USA – Europa może oznaczać poważne zakłócenia w transporcie międzynarodowym i łańcuchach dostaw. Czy grozi nam [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!