Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- i intermodalnego bywa nazywane przyszłością branży logistycznej.
W tradycyjnym rozumieniu transport z punktu A do punktu B przy użyciu jednego środka transportu wydaje się rozsądniejszą opcją, która oszczędza trudności związanych z przeładunkiem czy właściwym ułożeniem poszczególnych części łańcucha dostaw w taki sposób, by zsynchronizować poszczególne etapy. W rzeczywistości, dzisiejsze technologie ułatwiają łączenie kilku form transportu w komplementarną sieć, która pozwala zwiększyć efektywność realizowanych usług.
Transport inter- i multimodalny nie tylko wykorzystuje różne środki transportu. Łączy też ich atuty, aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z każdego systemu transportowego. Może to być:
Zrównoważony rozwój logistyki to zdecydowanie jeden z najmocniejszych trendów branżowych na kolejne lata. Wpływ na to ma bez wątpienia w dużej mierze rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa. Klienci nie oczekują już jedynie taniej, szybkiej i niezawodnej dostawy. Oczekują również zminimalizowania śladu węglowego powstającego podczas tego procesu. Bez znaczenia nie pozostają również stopniowo wprowadzane ograniczenia emisyjne (np. pakiet klimatyczny Fit for 55), które są efektem działania organów Unii Europejskiej zajmujących się polityką klimatyczną.
Transport inter- i multimodalny idealnie wpisuje się w założenia ekologistyki. Jego głównym celem jest zorganizowanie łańcucha w taki sposób, aby zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko. Pozwala bowiem ograniczyć transport drogowy do niezbędnego minimum, włączając do łańcucha dostaw bardziej ekologiczne rozwiązania. Mogą to być, chociażby transport kolejowy czy morski, które nie tylko cechują się niższą produkcją gazów cieplarnianych, ale też większą ładownością – a tym samym ilość paliwa zużytego na jedną jednostkę ładunku jest niski.
2022 i 2023 rok okazały się dość bolesne dla branży transportowej, głównie ze względu na drastyczne podwyżki cen oleju napędowego, energii elektrycznej i gazu, a także ogólnie rozumianą inflację. Wymusiło to konieczność wprowadzenia pewnych zmian ukierunkowanych na redukcję kosztów.
I pod tym względem transport inter- i multimodalny podąża za zmianami zachodzącymi w branży. Dobrze zorganizowany łańcuch dostaw wykorzystujący kilka środków transportu zapewnia oszczędność na kilku polach. Jest ona wynikiem m.in.:
Chociaż możliwość redukcji kosztów związanych z transportem na różnych polach ma ogromne znaczenie, to jednak w logistyce najważniejszą walutą jest zawsze czas. Łącząc kilka metod transportu w jedną sieć, inwestor jest w stanie zapewnić sobie elastyczność dającą przewagę nad konkurencją.
Choć wiele zależy od tego, jak zostanie zorganizowany system transportowy w danym przypadku, bardzo często proces przebiega szybciej niż w przypadku ograniczenia się do jednej metody. Pod tym względem na docenienie zasługuje przede wszystkim transport intermodalny, który zakłada wykorzystanie jednej jednostki ładunkowej (np. wyżej wspomnianego kontenera lub nadwozia wymiennego). Likwiduje to konieczność przeładunku, czego efektem jest nie tylko usprawnienie transportu, ale też redukcja ewentualnych strat powstających na tym etapie.
Transport inter- i multimodalny wpływa też na większą elastyczność w zakresie sezonowości. Gdy ze względu na jakieś czynniki czas transportu okazuje się zbyt długi, można łatwo przebudować system transportowy w taki sposób, aby go zoptymalizować. Może się to okazać szczególnie opłacalne, chociażby w okresach wzmożonej dostawy, np. przed świętami.
Warto mieć na uwadze to, że samodzielne zorganizowanie łańcucha dostaw łączącego kilka środków transportu może okazać się dużym wyzwaniem. Niepodołanie mu oznacza natomiast ryzyko kosztownych opóźnień. Niezbędna może okazać się tu pomoc profesjonalnej firmy świadczącej usługi z zakresu transportu inter- i modalnego – jak AsstrA.
8 lipca 2025
DFDS uruchomiła nowe połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii, . Nowy linia otwiera też drogę do kolejnego korytarza [...]
16 czerwca 2025
FM Logistic to operator logistyczny obecny od 30 lat w Polsce, świadczący usługi transportowe i magazynowe. Obecnie rozszerza ofertę o [...]
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
16 grudnia 2024
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!