Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Branża transportowa mierzy się z wieloma trudnościami, ale największą jest deficyt pracowników. Szacuje się, że w Polsce brakuje już ok. 150 tysięcy zawodowych kierowców. Problem dotyczy całej Unii Europejskiej.
W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. w sektorze transportu i gospodarki magazynowej obsadzonych było 657,8 tys. etatów, przy czym jeden pracownik przepracował średnio 1321 godzin (GUS). W 2022 r. działalność gospodarczą rozpoczęło 354 286 nowych firm, z czego te z sektora transportu i gospodarki magazynowej stanowią 5,9% (BNF). Nowoutworzonych miejsc pracy w tym okresie (8415) nadal było więcej niż tych zlikwidowanych (7093), jednak ich stosunek (1,9) nie może napawać optymizmem.
Mimo, że branża znacząco spowolniła, nadal musi zmagać się z problemem braku kierowców. I to nie tylko w Polsce, gdzie brakuje obecnie ok. 150 tysięcy zawodowych kierowców. Jak podaje Barometr Zawodów w 2023 tylko 17 miastach i powiatach w całej Polsce prognozowana jest równowaga popytu i podaży dot. kierowców samochodów ciężarowych (4,5% regionów), a w większości kraju – 363 miasta i powiaty (95,5% regionów) – wystąpi deficyt kadrowy dotyczący tej profesji.
Ciężko i niestabilnie
Głównymi przyczynami zniechęcającymi kandydatów do udziału w rekrutacji są warunki pracy, długie podróże służbowe, wyjazdy za granicę, obowiązki tj. dopilnowanie załadunku i rozładunku, a także bariera językowa w przypadku podróży do innego kraju. Ponadto po odbyciu szkolenia występuje niska zdawalność egzaminów uprawiających do wykonywania zawodu, a branża jest niestabilna: zapotrzebowanie na pracowników uzależnione jest od sytuacji finansowej i ekonomicznej krajowego rynku.
Problemy kadrowe nie dotyczą jednak tylko prywatnych firma zarządzających flotami samochodów ciężarowych. Z tymi samymi wyzwaniami mierzą się również m.in. przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, zarówno spółki komunalne, jak i pasażerscy przewoźnicy prywatni.
W ostatnich miesiącach w wielu polskich miastach dochodziło do ograniczania liczby kursów. Występowały zmiany systemowe takie jak trwałe uwzględniane w rozkładzie jazdy ograniczanie częstotliwości kursowania czy nawet, jak w Krakowie, likwidacja całych linii oraz korekty doraźne: poszczególne kursy, zaplanowane w rozkładzie po prostu nie były realizowane, bo w danym dniu brakowało kierowców. To ostatnie wynika też z faktu, że kierowcy często nie chcą np. brać nadgodzin, tylko znajdują w tym czasie inne, lepiej płatne zajęcia dodatkowe. Wysokość wynagrodzenia ma tu zatem ogromne znaczenie.
– W wielu miastach kierowcy wysuwają obecnie żądania podwyżek, na co władze spółek komunalnych nie bardzo mogą się zgodzić. Budżety miast są bowiem już na wiele sposobów wydrenowane: niekorzystnymi dla samorządów zmianami w podatkach, wciąż nie do końca odbudowanym popytem na transport publiczny, który załamał się przez pandemię, a obecnie także inflacją oraz wysokimi cenami energii i paliw. Miasta, przyparte przez kierowców do muru, pewnie ostatecznie na podwyżki będą się musiały zgodzić, ale długofalowo, jest to problem, który na pewno nie będzie przyciągał młodych ludzi do tego zawodu. A większość kierowców to osoby po 50. roku życia, więc problem będzie narastał – mówi Paweł Rydzyński ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Problem ogólnoeuropejski
2022 rok upłynął pod znakiem dużej nierównowagi na rynku transportowym. Późnym efektem pandemii, a dalej także wojny w Ukrainie, było zerwanie międzynarodowych łańcuchów dostaw. Bezpośrednim skutkiem natomiast, który mocno wpłynął na sytuację w branży transportowej, był gwałtowny wzrost cen paliw i pojazdów, a z drugiej strony wysoka inflacja, która doprowadziła do spadku popytu i wzrostu zapasów magazynowych.
– Polski transport był, jest i będzie istotnym składnikiem nie tylko polskiej, ale i europejskiej gospodarki. Seria zawirowań makroekonomicznych i społecznych takich jak pandemia Covid-19, wojna w Ukrainie czy galopująca inflacja bardzo poważnie utrudniają stabilizację sektora i niemal zupełnie uniemożliwiają jego dalszy rozwój oraz sytuację kadrową – mówi Paweł Wika, dyrektor handlowy w Grupie Progres.
Problem deficytów kadrowych dotyczy całej Unii Europejskiej. Tylko na niemieckim rynku transportowym brakuje obecnie ok. 56 tys. pracowników, a jak wskazuje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU, za 5 lat będzie brakowało ich niemal 185 tysięcy. W konsekwencji już teraz przedsiębiorcy oferują mniej przestrzeni przeładunkowych. Jak wynika z Raportu Barometru transportowego TIMOCOM III kwartał 2022, przedsiębiorstwa w Polsce opublikowały w TIMOCOM Marketplace średnio o 8% mniej ofert wolnych powierzchni ładunkowych niż w tym samym czasie w roku poprzednim.
Luka pokoleniowa na kolei
Problem pokoleniowy dosięga również kolej. Ponad połowa maszynistów w Polsce ma ponad 50 lat i więcej, najliczniejsi w grupie maszynistów są pracownicy w wieku 55-60 lat. Luka pokoleniowa w tym zawodzie to efekt m.in. likwidacji wielu szkół kolejowych po 1989 r. W ostatnich latach nastąpiła, co prawda, częściowa odbudowa szkolnictwa kolejowego, ale problem luki pokoleniowej powróci i to niedługo.
– Z problemem luki pokoleniowej będziemy mieć do czynienia znowu, szczególnie gdy zacznie wzrastać oczekiwanie dotyczące np. zwiększania liczby pociągów obsługujących ruch aglomeracyjny. Również, gdy po zakończeniu trwających obecnie prac inwestycyjnych w zakresie rozbudowy infrastruktury kolejowej, w polskich portach oraz na kluczowych trasach magistralnych, znacząco zwiększy się konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych. Aktualnie jest ona bardzo niska. Nie wspominając już o ambitnym projekcie budowy nowych linii kolejowych, tzw. szprych, wiązanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. One też będą wpływały na znaczące zwiększenie zapotrzebowania na maszynistów – prognozuje Paweł Rydzyński.
– Z naszych analiz wynika, że problemy strukturalne polskiego rynku pracy, szczególnie te wynikające z demografii wciąż będą się pogłębiać. Odczuje je także sektor transportu. Sposobem na zapełnienie luki kompetencyjnej na wybranych stanowiskach pozostaje otwartość na chętnych i zdolnych do pracy pracowników pokolenia „silver” (osób po 50-55 roku życia) oraz programy mające na celu troskę o ich kondycję psychofizyczną. Jednak najskuteczniejszą metodą będzie otwartość pracodawców na wprowadzanie obcokrajowców z kierunków bardziej egzotycznych, przy jednoczesnym wsparciu administracji państwowej w zakresie nostryfikacji ich uprawnień – podsumowuje Paweł Wika.
7 maja 2025
O pracy tymczasowej najczęściej mówi się w kontekście skalowalności biznesu i wsparcia operacji magazynowych - od sortowania i przyjęcia towarów [...]
5 maja 2025
Wykonujący ten zawód mogą liczyć na spore i stale rosnące zarobki oraz stabilną pracę już od 21 roku życia. [...]
2 kwietnia 2025
Według najnowszych danych GUS, sektor transportu i gospodarki magazynowej w Polsce zatrudniał w 2024 roku 926 297 osób, z czego [...]
7 lutego 2025
Branża logistyczna to dynamicznie rozwijający się sektor gospodarki, w którym nieustannie rośnie zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Szkolenia z logistyki [...]
3 lutego 2025
Dla 6 na 10 polskich firm rekrutacja pracowników z odpowiednimi umiejętnościami jest wyzwaniem. Najtrudniej o kandydatów z kompetencjami inżynieryjnymi i [...]
23 stycznia 2025
Obroty branży magazynowej to ogromny zastrzyk dla gospodarki - połączone branże transportowa i logistyczna generują 6% PKB. Rynek magazynowy w [...]
19 listopada 2024
Fundacja Truckers Life, we współpracy z MDC2 i Fortress, opublikowała raport „Problemy w miejscach załadunku i rozładunku: perspektywa przedsiębiorstw”. To [...]
26 lipca 2024
Wg Raportu „Barometr Rynku Pracy”, 47, 6% ankietowanych firm miało problemy wynikające z dużej rotacji pracowników. To zdecydowanie więcej w [...]
27 marca 2023
Rafał Tarasewicz, polski ekspert w dziedzinie logistyki kontraktowej będzie zarządzał projektami z zakresu ciągłego doskonalenia, rozwijania talentów i wdrażania nowych [...]
13 marca 2023
Alstom podpisał porozumienie z Politechniką Krakowską, z której potencjalnie skorzysta nawet 10 tys. studentów rocznie.
7 marca 2023
Trwa rekrutacja do centrum logistycznego Żabki w Małopolu k. Radzymina.
28 lutego 2023
W sobotę 25 lutego 2023 odbył się Wielki Finał konkursu dla operatorów wózków widłowych Tańczący z Paletami.
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!