Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we Wrocławiu
Pierwsza umowa, podpisana pod koniec listopada, dotyczy dostawy przez Alstom 35 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji z możliwością zakupu przez OnTrain dodatkowych 20 pojazdów. Objęty tą umową tabor będzie dopuszczony do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Serbii. W ramach drugiej umowy, podpisanej 12 grudnia, Alstom dostarczy kolejnych pięć lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, dopuszczonych do eksploatacji w Korytarzu Wschodnim, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Zakup wskazanych wyżej lokomotyw przez WBW2 sp. z o.o., działającą pod marką OnTrain, realizowany będzie w ramach rozstrzygniętego w listopadzie 2024 roku zamówienia na dostawę 5 sztuk fabrycznie nowych zeroemisyjnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz z ich utrzymaniem technicznym w okresie gwarancji w zakresie poziomów utrzymania: p1 do p3.
Łącznie Alstom dostarczy OnTrain 40 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal trzeciej generacji, a przy skorzystaniu z dodatkowej opcji zakupu, liczba ta zwiększy się do 60 lokomotyw, czyniąc OnTrain największym klientem Alstom posiadającym tego typu lokomotywy w tej części Europy. Wraz z umowami na dostawy lokomotyw Alstom i OnTrain podpisały umowy na utrzymanie prewencyjne zakupionego taboru w okresie gwarancyjnym.
Za produkcję lokomotyw odpowiadać będzie zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska. Pojazdy będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia (wcześniej znany jako Atlas) – wiodące na rynku rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), obejmujące największą liczbę krajów i podsystemów. – Bardzo cieszymy się, że na polskim rynku pojawił się nowy gracz, który wybrał nasze lokomotywy jako fundament tworzonej floty pojazdów, które niebawem pojawią się na szlakach kolejowych w Polsce i w regionie – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
– Obserwujemy zwiększające się zainteresowanie wynajmem nowoczesnych lokomotyw. Polska inwestuje i będzie inwestować w nadchodzących latach ogromne środki w modernizację i budowę kolejowych korytarzy transportowych. Dodatkowo będzie to wzmacniane poprzez ciągły, dynamiczny rozwój transportu intermodalnego. Rosnąca pozycja gospodarcza Polski nie idzie jednak w parze ze statystykami wieku i efektywności użytkowanego przez przewoźników taboru. Mamy tutaj wiele do nadrobienia. Biorąc pod uwagę te okoliczności sądzimy, że popyt na wynajem nowoczesnych lokomotyw będzie przyśpieszał, tym samym OnTrain stanie się atrakcyjnym partnerem dla przewoźników. Zakup lokomotyw wielosystemowych Traxx 3 to część naszej strategii pozwalającej zaoferować naszym klientom lokomotywy, które spełniają najwyższe oczekiwania i przyczynią się do pozytywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu inwestorów Marguerite, Griffin Capital Partners oraz WBW Invest – dodał Piotr Ignasiak, Prezes Zarządu OnTrain.
OnTrain to nowa spółka, której większościowym udziałowcem jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny, a pozostałymi Griffin Capital Partners – prywatny inwestor oraz firma zarządzająca aktywami na rynku private equity i nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej, Niemczech i innych wybranych krajach UE, oraz WBW Invest, polska firma inwestycyjna działająca w sektorach: energii odnawialnej, transportu i logistyki, posiadająca duże doświadczenie w branży kolejowej, w szczególności w wynajmie taboru kolejowego. Strategia OnTrain zakłada dostarczanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw wraz z usługami utrzymania.
Wielosystemowe lokomotywy Traxx trzeciej generacji charakteryzują się wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością, efektywnością energetyczną oraz wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. Ich konstrukcja umożliwia prowadzenie cięższych ładunków w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Zostały zaprojektowane w oparciu o modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych, dostępną w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe).
Od 2000 roku włączono do eksploatacji ponad 5,7 tys. lokomotyw Alstom, które są wykorzystywane w wielu krajach Europy, a także w Azji, Ameryce Północnej i Afryce. Alstom jest też liderem segmentu utrzymania lokomotyw. Obecnie zapewnia utrzymanie ponad 2 450 lokomotyw na całym świecie, w tym ponad 600 lokomotyw Traxx.
Rozwiązania Alstom od wielu lat przyczyniają się do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Dzięki lokomotywom Traxx Universal przewoźnicy kolejowi i operatorzy logistyczni działający w kluczowych europejskich korytarzach mogą realizować cele strategiczne w sposób odpowiedzialny i efektywny kosztowo. Pojazdy, produkowane przez Alstom przy istotnym udziale polskiego zespołu, pokonują łącznie ponad 300 mln kilometrów rocznie w 20 krajach Europy.
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
26 stycznia 2024
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
6 września 2023
Testy technologii MagRail, przeprowadzone przez Nevomo potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, wykorzystując [...]
25 sierpnia 2023
Pierwszy pociąg towarowy z Chin do Europy wyruszył w 2012 roku. W 2022 r., po 10-letniej fali wzrostu wolumenów rok [...]
9 kwietnia 2025
7 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!