Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu gospodarczego i geopolitycznego, polski kolejowy transport towarowy, będący filarem efektywnej logistyki i bezpieczeństwa narodowego, wymaga pilnych reform. Odpowiadając na te wyzwania, czołowe organizacje branżowe przedstawiają dziś strategiczne postulaty zawarte w „Piątce dla kolejowego transportu towarowego”.
Celem programu jest stworzenie solidnych fundamentów dla zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów i stymulacji transportu intermodalnego, przy jednoczesnym wsparciu rozwoju polskich przewoźników oraz firm taborowych.
Inicjatywa „Piątka dla kolejowego transportu towarowego” jest wspólnym głosem kluczowych organizacji branżowych, skupiających firmy działające w obszarze kolejowego transportu towarowego i taboru. W jej skład wchodzą: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Stowarzyszenie „Wagony Prywatne”, Fundacja Prokolej, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz Railway Business Forum. Podmioty te jednogłośnie postulują opracowanie i wdrożenie kompleksowego planu działań na rzecz rozwoju sektora logistyki w oparciu o usługi kolei.
Rozwój kolejowego transportu towarowego to kluczowa inwestycja w przyszłość Polski. Jest on niezbędnym elementem efektywnej gospodarki i sprawnych łańcuchów dostaw. W czasie trudnych do przewidzenia zmian geopolitycznych i wojny za naszą wschodnią granicą, kolej stanowi podstawę logistyki wojskowej i zaopatrzenia, gwarantując bezpieczeństwo militarne i strategiczne. Ponadto przeniesienie transportu większej ilości towarów na tory przekłada się na wymierne korzyści dla społeczeństwa i środowiska: mniej ciężarówek na drogach to mniej wypadków, hałasu i emisji, a także odciążenie obszarów aglomeracyjnych. Kolej towarowa jest również niezbędna do realizacji wielkich projektów inwestycyjnych, takich jak CPK, inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., GDDKiA, energetyka jądrowa czy innych przedsięwzięć infrastrukturalnych i komercyjnych, które potrzebują efektywnej logistyki kolejowej do transportu materiałów, kruszyw i surowców.
W związku z powyższym, program „Piątka dla kolejowego transportu towarowego” zakłada pilne wdrożenie następujących działań:
– Kolej towarowa to nie tylko transport, to strategiczny element bezpieczeństwa państwa i motor napędowy gospodarki. Postulaty „Piątki dla kolejowego transportu towarowego” to konkretne, przemyślane rozwiązania, które przyniosą wymierne korzyści każdemu obywatelowi: od efektywności łańcuchów dostaw, przez odciążenie dróg i poprawę jakości powietrza, aż po wzmocnienie potencjału obronnego kraju. Apelujemy do rządu o podjęcie realnego dialogu i szybkie wdrożenie postulowanych przez nas zmian, które są inwestycją w stabilną i bezpieczną przyszłość Polski – mówi Marita Szustak, Prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
– Dla kolei towarowej kluczowe jest dziś nie tylko inwestowanie w nowe linie, ale przede wszystkim konsekwentne utrzymanie istniejącej infrastruktury w jednolitym, wysokim standardzie. Największym wrogiem efektywności są punktowe ograniczenia prędkości i wąskie gardła, które paraliżują płynność przewozów. Potrzebujemy stabilnego, wieloletniego systemu finansowania utrzymania sieci oraz programu szybkiego reagowania na degradację torów. Tylko w ten sposób kolej towarowa może stać się realną, niezawodną alternatywą dla transportu drogowego i filarem bezpieczeństwa gospodarczego państwa – dodaje Wojciech Jurkiewicz, Prezes Zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
– Rozwój sektora kolejowego i modernizacja taboru towarowego są fundamentem zwiększenia udziału kolei w transporcie w Polsce i Europie. Synergia digitalizacji, automatyzacji oraz zarządzania opartego na danych pozwoli nam tworzyć inteligentne, interoperacyjne i niskoemisyjne systemy przewozowe. To nie tylko zwiększy konkurencyjność polskiej kolei, ale także zapewni jej zgodność z celami unijnej polityki Clean Industrial Deal i strategii Digital Europe. Włączenie komponentu badań i rozwoju do programów inwestycyjnych oraz systemowe wsparcie innowacji sprawią, że kolej stanie się filarem nowoczesnej, zrównoważonej logistyki – zarówno dla gospodarki, jak i dla bezpieczeństwa oraz obronności kraju – wskazuje Adam Zielewski, Członek Zarządu Stowarzyszenia „Wagony Prywatne”.
– Nastawienie społeczno-polityczne do nadmiernie rozbudowanego transportu drogowego stopniowo się zmienia. Nie tylko w kwestii zanieczyszczenia środowiska, emisji hałasu, czy wypadków, ale również kosztów kolejnych programów poszerzania dróg i uciążliwości wynikających z zatłoczenia autostrad TIR-ami. Znaczą część tych problemów może rozwiązać rozwój kolei towarowej. Wystarczy tylko wyrównać warunki konkurencji obu gałęzi transportu i usunąć bariery które krępują przedsiębiorczość. Sprawna kolej to nie tylko rosnące przewozy pasażerskie, ale również spójny, efektywny, ogólnopolski system logistyczny wspierający gospodarkę i obronność – dodaje Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej
Proponowana organizacja prac zakłada nadzór Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i utworzenie specjalnego zespołu z udziałem szefów organizacji branżowych. Wypracowanie rozwiązań przez grupy robocze złożone z ekspertów branżowych i przedstawicieli resortów, pozwoli na wskazanie koniecznych zmian legislacyjnych, opracowanie programów wsparcia oraz szczegółowych harmonogramów wdrożeń.
Realizacja założeń „Piątki dla kolejowego transportu towarowego” to warunek konieczny dla stabilnego rozwoju polskiego sektora logistyki i całej gospodarki. Bez systemowych zmian w obszarze infrastruktury punktowej, kosztów dostępu, postępu technologicznego, korytarzy transportowych oraz inwestycji utrzymaniowych, Polska nie będzie w stanie sprawnie realizować strategicznych projektów publicznych i w pełni wykorzystać potencjału kolei towarowej. Jest to propozycja spójna i realistyczna, która może przekształcić nadchodzący cykl inwestycyjny w impuls rozwojowy dla całej gospodarki, zapewniając Polsce pozycję lidera w regionie.
8 września 2025
Próby miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa nowej technologii w warunkach przemysłowych. To krok w stronę ograniczenia [...]
21 sierpnia 2025
W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono prace w ramach kolejnej kluczowej inwestycji PERN. Istniejąca nalewnia kolejowa została rozbudowana [...]
17 lipca 2025
Pomysł odnowienia Jedwabnego Szlaku powstał ponad dziesięć lat temu. Od ogłoszenia inicjatywy „Pasa i Szlaku” przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej [...]
16 lipca 2025
Polski start-up Nevomo podpisuje z DP World i Deendayal Port Authority porozumienie dotyczące badań nad autonomicznym transportem towarów koleją magnetyczną
15 lipca 2025
Loconi Intermodal uruchamia połączenie intermodalne między terminalami BCT i GCT w porcie Gdynia a terminalem Łódź Centrostal.
10 lipca 2025
Rośnie udział transportu intermodalnego w przewozach koleją w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku za 16, 6% wykonanej pracy przewozowej [...]
8 lipca 2025
DFDS uruchomiła nowe połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii, . Nowy linia otwiera też drogę do kolejnego korytarza [...]
16 czerwca 2025
FM Logistic to operator logistyczny obecny od 30 lat w Polsce, świadczący usługi transportowe i magazynowe. Obecnie rozszerza ofertę o [...]
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!