Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

FM Logistic to operator logistyczny obecny od 30 lat w Polsce, świadczący usługi transportowe i magazynowe. Obecnie rozszerza ofertę o przewozy intermodalne. O tym jak transport kombinowany może wspierać realizację celów biznesowych i na jakiej strategii jest oparty, opowiada nam Łukasz Łasa, menedżer ds. transportu multimodalnego w FM Logistic.
Co skłoniło FM Logistic do wdrożenia strategii rozwoju transportu intermodalnego?

Łukasz Łasa, menedżer ds. transportu multimodalnego w FM Logistic:
Strategiczny plan rozwoju transportu intermodalnego, poparty analizami dotyczącymi przeniesienia ładunków z transportu drogowego na rozwiązania kolejowe, powstał w Grupie FM Logistic już kilka lat temu. Tworząc go kierowaliśmy się nie tylko przesłankami ekologicznymi, ale również niewystarczającą dostępnością kierowców, koniecznością odciążenia dróg i poprawą bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw. Nasza oferta obejmuje szeroki wachlarz usług związanych z transportem intermodalnym – od transportu kolejowego i drogowego, przez odprawy celne, logistykę kontraktową, po konsolidację przesyłek. Możemy zarządzać całym procesem dostaw od momentu zamówienia aż po finalną dostawę w najbardziej optymalny sposób pod względem kosztów oraz czasu.
Od kiedy FM Logistic realizuje transport intermodalny i na jaką skalę?
Operacje kolejowe były od dawna w wachlarzu usług FM Logistic. Nasze platformy i magazyny mają bezpośredni dostęp do bocznic kolejowych. Intensywny rozwój usług intermodalnych rozpoczęliśmy w ubiegłym roku we Francji. Obecnie codziennie realizujemy połączenie między Valenton a Avignon – pomiędzy magazynami położonymi na północy i południu Francji. Na tej trasie jednostki naprzemiennie jeżdżą w obu kierunkach. Pociąg porusza się z prędkością nawet 140 km/h, dzięki czemu połączenie to zapewnia lepszy transit time niż transport drogowy.
Pociągi z naszymi kontenerami jeżdżą również pomiędzy Polską a Niemcami, Polską a Holandią oraz Polską a Hiszpanią przez terminal w Niemczech. Oferujemy też połączenia multimodalne między Polską a Portugalią i Wielką Brytanią, gdzie transport morski łączony jest z kolejowym.
Poza Unią Europejską od roku jesteśmy aktywni na Nowym Jedwabnym Szlaku, realizując transporty kolejowe z Chin do Europy i z Europy do Chin. Obecnie budujemy konkretne rozwiązania dla klientów, zapewniając większy wachlarz usług, co dotyczy nie tylko transportu intermodalnego, ale także morskiego, lotniczego i właśnie kolejowego. Od kilku miesięcy jesteśmy zarejestrowani w IATA i przewozimy ładunki lotnicze na coraz liczniejszych kierunkach. Jesteśmy w pełni operacyjni w każdym porcie morskim i lotniczym w Polsce, świadczymy pełen zakres usług air, sea i rail.
Nowy Jedwabny Szlak ma kilka nitek. Z których korzystacie?
Bardzo dużo transportów realizujemy na standardowej nitce, ale również chcemy rozwijać Korytarz Środkowy Nowego Jedwabnego Szlaku. Co prawda zimą, w związku z przeprawą przez Morze Kaspijskie lub Morze Czarne, transit time nie jest tak atrakcyjny jak na standardowej nitce, ale Korytarz Środkowy w ciągu najbliższych lat z pewnością zyska na znaczeniu. Według raportu Banku Światowego do 2030 r. wolumen na nitce środkowej Nowego Jedwabnego Szlaku wzrośnie trzykrotnie.
Obecnie obsługiwane są tam głównie ładunki przeznaczone dla krajów położonych na tym szlaku. Jednak decyzja Chin o inwestycji w Korytarz Środkowy, dała impuls dla reszty świata, jest to sygnał dla innych, że należy zintensyfikować pracę i zwiększyć przepustowość tego szlaku. Teraz, według wspomnianego raportu, nitką środkową tylko 1% ładunków jedzie w kontenerach. Inwestycje są więc konieczne. Do 2030 r. transport intermodalny na tym szlaku powinien stać się alternatywą dla importerów z Unii Europejskiej, szczególnie dla Rumunii, Bułgarii i Węgier. Stąd towar może być przekierowany dalej. Nitka środkowa ma tę przewagę nad standardową, że nie jest objęta sankcjami, więc realizacja dostaw jest zdecydowanie łatwiejsza. Wybór rozwiązania kolejowego jest jeszcze bardziej oczywisty w sytuacji, gdy Kanał Sueski jest blokowany, a ataki Huti wymuszają na statkach wydłużenie drogi. To stwarza coraz większe problemy z terminowością globalnego łańcucha dostaw, a przy obecnej zmienności geopolitycznej trudno przewidzieć co będzie działo się za miesiąc, więc plany strategiczne firm często muszą być weryfikowane. Musimy nastawić się na to, by w elastyczny sposób pomagać klientom i podpowiadać najkorzystniejsze rozwiązania.
Kiedy warto wybrać transport intermodalny?
To zależy, czy jest to kontynentalny korytarz europejski, czy Nowy Jedwabny Szlak. Przy wyborze transportu intermodalnego w Europie mniej ważna jest branża, a bardziej to, czy mamy regularne ładunki między jednym a drugim krajem na starym kontynencie. Wtedy możemy zaproponować transport intermodalny i odciążyć drogi na danych trasach. Przewóz realizowany jest w naczepach intermodalnych lub kontenerach typu 45’ PW HC, które są ekwiwalentem naczepy i mogą być w łatwy sposób manipulowane na terminalach. Jeśli chodzi o kolej z i do Azji to proponujemy ją klientom, którym zależy na czasie i oszczędnościach względem frachtu lotniczego.
Jakim sektorom, czy też branżom warto go proponować?
Z transportu kolejowego korzystają przedstawiciele wszystkich branż, jednak jego opłacalność zależy m.in. od liczby ładunków w tygodniu, kierunku przewozu oraz dostępności i skomunikowania terminala z miejscem załadunku. Niewielka odległość od terminala przekłada się na korzystniejszą kalkulację kosztów transportu drogowego. Im bliżej znajduje się terminal i im cięższy towar dostarczamy, tym bardziej transport kombinowany jest opłacalny. Na dostawy w pobliżu terminala można podnieść masę zestawu do 44 ton z 40. Musimy też pamiętać, że w ramach Zielonego Ładu zaczną obowiązywać dodatkowe opłaty za transport drogowy. Producenci staną przed wyborem – droższy transport koleją, czy transport drogowy i konieczność wniesienia dodatkowych opłat? Przedsiębiorstwa, które eksportują duże wolumeny, otwierają się już na alternatywne rozwiązania i implementują te, które są dla nich najbardziej korzystne.
A kiedy nie opłaca się stosować rozwiązań intermodalnych?
Na krótkich dystansach i gdy trasa przejazdu transportem drogowym do terminala jest zbyt odległa, nie jest to korzystne rozwiązanie. Im dłuższe trasy, tym bardziej opłacalny jest transport intermodalny, np. na takich dystansach jak zachodnie Niemcy, Francja, Hiszpania i Portugalia. Do tych ostatnich dwóch krajów oferujemy transport multimodalny. Jeśli wysyłamy towar do Chin, to opłacalna jest również wysyłka nie w pełni wypełnionego kontenera. Oferujemy serwisy drobnicowe – możemy wysłać towar o objętości 1 m3. W Chinach jesteśmy w pełni operacyjni, więc możemy dostarczyć towar w każde miejsce i z każdego miejsca towar odebrać. Możemy też zebrać towar pochodzący od różnych dostawców, nawet oddalonych o tysiące kilometrów, przewieźć go do jednego punktu centralnego, załadować w jeden kontener i wysłać pod drzwi klienta w Europie.
Wiadomo, że w przypadku transportu intermodalnego zyskuje klient. A jak wygląda zysk po stronie operatora logistycznego?
Oczywiste są zyski środowiskowe, czyli redukcja emisji CO2, ale również odciążenie dróg, mniejszy hałas, mniejsza liczba wypadków na drogach, a więc i poprawa bezpieczeństwa. Wprowadzając do oferty transport intermodalny możemy oferować klientom pełniejszy wachlarz usług, zgodnie z ich oczekiwaniami i być bardziej konkurencyjnymi.
Na ile 30 lat obecności FM Logistic w Polsce pomaga w rozwijaniu strategii firmy dotyczącej transportu intermodalnego?
30 lat działalności na polskim rynku to nie tylko cenne doświadczenia, ale przede wszystkim zbudowane zaufanie wśród klientów. Dzięki temu wprowadzając nowe rozwiązania nasi klienci mają pewność co do ich jakości. To co proponujemy w zakresie transportu intermodalnego zostało już przetestowane w Grupie FM Logistic między innym i we Francji. Sprawdzone rozwiązania są teraz implementowane w Polsce. Dążymy do tego, aby być partnerem godnym zaufania również w transporcie kolejowym, lotniczym i morskim.
Jakie kierunki obejmują rozwijane i planowane połączenia intermodalne w FM Logistic? Czy poza Chinami rozważana jest również Ukraina, zwłaszcza w kontekście jej przyszłej odbudowy?
Przewozy drogowe między Polską a Ukrainą to stały element naszej oferty. Przy problemach na granicy polsko-ukraińskiej, w momencie gdy powstają wąskie gardła, jesteśmy w stanie zaoferować transport kolejowy, który dociera na miejsce zgodnie z rozkładem. A jeśli chodzi o odbudowę tego kraju, to oczywiście monitorujemy sytuację. Natomiast na ten moment priorytetem jest dla nas kierunek Polska-Francja. Chcemy wypełniać nisze rynkowe i budować coś unikalnego.
Z jakimi największymi problemami boryka się obecnie FM Logistic wykonując transport intermodalny? Poza Huti, Kanałem Sueskim i przewozem przez Rosję…
Z pewnością sankcje oraz częste zmiany przepisów prawnych i regulacji. Na bieżąco monitorujemy wszystkie aktualizacje i wprowadzane zmiany, jako eksperci musimy mieć najbardziej aktualną wiedzę i również wspierać klientów w tym zakresie. Wszystko po to żeby proponowane przez nas rozwiązania były rzetelne i nie miały negatywnego wpływu na działalność biznesową naszych klientów.
Czy jest Pan w stanie określić jaki procent usług w FM Logistic stanowi transport intermodalny?
Jesteśmy na początku drogi. Natomiast biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w Grupie, a także przewidywania rynkowe, wierzymy że wzrost będzie dynamiczny.
Dlaczego warto rozwijać transport intermodalny? Czy obecnie to się opłaca?
Transport intermodalny to nie tylko korzyści finansowe, ale także te z zakresu odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. Ten rodzaj transportu towarów nie zawsze jest tańszy od drogowego i nie jest równie elastyczny. Stanowi jednak doskonałe uzupełnienie dla transportu drogowego. Warto go wdrożyć na trasach, gdzie mamy duży przepływ towarów między jednym krajem a drugim. Oczywiście, jeśli odległość jest wystarczająco duża, a ładunek odpowiedni. W przypadku u dostaw ekspresowych, gdy towar musi być dostarczony w ciągu 24 godzin, w grę wchodzi wyłącznie transport drogowy. Natomiast, gdy regularnie wysyłane są duże ilości ładunków, a transport jest programowany, dobrze jest wypełnić bazę transportem intermodalnym i tylko w przypadku picków posiłkować się transportem drogowym.
Czy sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana w transporcie intermodalnym?
Stale analizujemy w jaki sposób sztuczna inteligencja może nam pomóc w lepszym planowaniu transportu i w znalezieniu optymalnej drogi pomiędzy terminalem a miejscem załadunku. Nie chcemy, aby jednostka jechała na rozładunek i pusta wracała na terminal, zależy nam, aby już po drodze została załadowana. Chodzi o wyeliminowanie pustych kilometrów i optymalizację bieżącej pracy. Zbilansowanie eksportu i importu to najważniejszy problem z jakimi borykają się operatorzy. Musimy pamiętać, aby kontenery czy naczepy intermodalne były jak najbardziej zoptymalizowane. Nie mogą czekać na towar, np. we Francji kilka dni, tylko od razu muszą stamtąd wyjechać z towarem.
Jak klienci reagują na propozycję przejścia z transportu drogowego na transport kombinowany? Czy potrzebna jest edukacja rynku w tym zakresie?
Potrzeba jeszcze dużo czasu, aby transport intermodalny stał się standardowym, a nie alternatywnym rozwiązaniem. W rozwijaniu tej usługi ważną rolę pełnią nie tylko operatorzy logistyczni, ale również rządy, które promują i dofinansowują rozwiązania kolejowe. Pozytywny wpływ mają tutaj również dodatkowe subsydia z Unii Europejskiej czy te pochodzące z lokalnych inicjatyw. Mamy do dyspozycji coraz więcej terminali i poprawia się dostępność do infrastruktury. Dzięki temu, że klienci coraz chętniej przechodzą na transport intermodalny uruchamianych jest coraz więcej połączeń, a to ma pozytywne przełożenie na efektywność kosztową, której oczekują zleceniodawcy.
Dziękujemy za rozmowę.
13 listopada 2025
W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu gospodarczego i geopolitycznego, polski kolejowy transport towarowy, będący filarem efektywnej logistyki i bezpieczeństwa narodowego, [...]
8 września 2025
Próby miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa nowej technologii w warunkach przemysłowych. To krok w stronę ograniczenia [...]
21 sierpnia 2025
W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono prace w ramach kolejnej kluczowej inwestycji PERN. Istniejąca nalewnia kolejowa została rozbudowana [...]
17 lipca 2025
Pomysł odnowienia Jedwabnego Szlaku powstał ponad dziesięć lat temu. Od ogłoszenia inicjatywy „Pasa i Szlaku” przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej [...]
16 lipca 2025
Polski start-up Nevomo podpisuje z DP World i Deendayal Port Authority porozumienie dotyczące badań nad autonomicznym transportem towarów koleją magnetyczną
15 lipca 2025
Loconi Intermodal uruchamia połączenie intermodalne między terminalami BCT i GCT w porcie Gdynia a terminalem Łódź Centrostal.
10 lipca 2025
Rośnie udział transportu intermodalnego w przewozach koleją w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku za 16, 6% wykonanej pracy przewozowej [...]
8 lipca 2025
DFDS uruchomiła nowe połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii, . Nowy linia otwiera też drogę do kolejnego korytarza [...]
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!