Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
O północy 1 lipca 2011 roku miał ruszyć system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z niektórych dróg krajowych. Miał ruszyć, lecz nie ruszył. Wykonawca ? austriacka firma Kapsch ? zapewnia, że opóźnienie będzie wynosiło tylko kilkanaście godzin i system zadziała jeszcze 1 lipca. Za każdy dzień opóźnienia Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa 1 mln zł kary i pokryje szkody - czyli utracone wpływy z e-myta. Z informacji, które Kapsch przekazał do GDDKiA wynika, że przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na bramownicach do systemu informatycznego. Zdaniem Kapsch problemy uda się rozwiązać jeszcze 1 lipca - nie wiadomo jednak, czy system ruszy na wszystkich zaplanowanych odcinkach. Według niektórych czytelników i użytkowników dróg, w niektórych miejscach wciąż brakuje bramownic. Ostatniego dnia czerwca Kapsch - wykonawca elektronicznego systemu poboru opłat ? przekazał Inspekcji Transportu Drogowego ostatnie z 94 samochodów, które będą pełniły kontrolę na sieci dróg płatnych. Mobile jednostki kontrolne obsługiwane przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego mają być jednym z ważnych elementów kontroli i gwarantować szczelność całego systemu poboru opłat. Jednostki te umożliwiają kontrolę pojazdów zobowiązanych do uiszczenia opłaty elektronicznej w każdym miejscu, a nawet w ruchu. Tym samym sprawowanie kontroli i, jeżeli to konieczne, wymierzanie kar nie ograniczają się do samej płatnej drogi, ale mogą być przeprowadzone gdziekolwiek: podczas jazdy autostradą, na parkingach w pobliżu drogi płatnej lub przy przejściu granicznym. Drugim głównym zadaniem Mobilnej Jednostki Kontrolnej jest wyszukiwanie oraz kontrola pojazdów naruszających obowiązek uiszczania opłaty za korzystanie z drogi płatnej, które zostały wykryte wcześniej przez bramownice kontrolne. Wszystkie urządzenia kontroli będą łączyć się bezprzewodowo z urządzeniami pokładowymi viaBOX zainstalowanymi w pojazdach, sprawdzając czy opłata za przejazd została prawidłowo uiszczona. Brak urządzenia pokładowego, jak i nieprawidłowo wniesiona opłata będą podlegać karze. Dzięki elektronicznemu zapisowi zdarzeń, kierowca, który nie uiścił opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi będzie mógł zostać zatrzymany nawet kilkaset kilometrów dalej, również na drodze nieobjętej systemem viaTOLL. Od 1 lipca 2011 r. Kapsch uruchomił też manualny system poboru opłat na autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków dla samochodów osobowych. Przedstawiciele Kapsch potwierdzili, że do czasu uruchomienia systemu elektronicznego samochody ciężarowe będą mogły korzystać z tej trasy za darmo.
O północy 1 lipca 2011 roku miał ruszyć system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z niektórych dróg krajowych. Miał ruszyć, lecz nie ruszył. Wykonawca ? austriacka firma Kapsch ? zapewnia, że opóźnienie będzie wynosiło tylko kilkanaście godzin i system zadziała jeszcze 1 lipca. Za każdy dzień opóźnienia Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa 1 mln zł kary i pokryje szkody – czyli utracone wpływy z e-myta.
Z informacji, które Kapsch przekazał do GDDKiA wynika, że przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na bramownicach do systemu informatycznego. Zdaniem Kapsch problemy uda się rozwiązać jeszcze 1 lipca – nie wiadomo jednak, czy system ruszy na wszystkich zaplanowanych odcinkach. Według niektórych czytelników i użytkowników dróg, w niektórych miejscach wciąż brakuje bramownic.
Ostatniego dnia czerwca Kapsch – wykonawca elektronicznego systemu poboru opłat ? przekazał Inspekcji Transportu Drogowego ostatnie z 94 samochodów, które będą pełniły kontrolę na sieci dróg płatnych. Mobile jednostki kontrolne obsługiwane przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego mają być jednym z ważnych elementów kontroli i gwarantować szczelność całego systemu poboru opłat. Jednostki te umożliwiają kontrolę pojazdów zobowiązanych do uiszczenia opłaty elektronicznej w każdym miejscu, a nawet w ruchu. Tym samym sprawowanie kontroli i, jeżeli to konieczne, wymierzanie kar nie ograniczają się do samej płatnej drogi, ale mogą być przeprowadzone gdziekolwiek: podczas jazdy autostradą, na parkingach w pobliżu drogi płatnej lub przy przejściu granicznym. Drugim głównym zadaniem Mobilnej Jednostki Kontrolnej jest wyszukiwanie oraz kontrola pojazdów naruszających obowiązek uiszczania opłaty za korzystanie z drogi płatnej, które zostały wykryte wcześniej przez bramownice kontrolne. Wszystkie urządzenia kontroli będą łączyć się bezprzewodowo z urządzeniami pokładowymi viaBOX zainstalowanymi w pojazdach, sprawdzając czy opłata za przejazd została prawidłowo uiszczona. Brak urządzenia pokładowego, jak i nieprawidłowo wniesiona opłata będą podlegać karze. Dzięki elektronicznemu zapisowi zdarzeń, kierowca, który nie uiścił opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi będzie mógł zostać zatrzymany nawet kilkaset kilometrów dalej, również na drodze nieobjętej systemem viaTOLL.
Od 1 lipca 2011 r. Kapsch uruchomił też manualny system poboru opłat na autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków dla samochodów osobowych. Przedstawiciele Kapsch potwierdzili, że do czasu uruchomienia systemu elektronicznego samochody ciężarowe będą mogły korzystać z tej trasy za darmo.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!