Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Lokalizacja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, w korytarzu transportowym między Skandynawią a Adriatykiem, to niezaprzeczalny atut całego projektu. Pod warunkiem, że będzie dobrze skomunikowany z innymi częściami Polski i Europy.
Przede wszystkim z zapleczem wschodnich Niemiec, południem Polski i Europą Środkową. Ważne, aby transport rozłożył się na drogi ekspresowe, połączenia kolejowe i drogi wodne. Ta sieć połączeń jest budowana. Już w 2024 roku ze świnoujskiego portu drogą ekspresową S3 dojedziemy do Lubawki na granicy z Czechami.
Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Już dziś setki ciężarówek odpływa i przypływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad i Trelleborgiem, aby kontynuować podróż na południe. Ich liczba za kilka lat znacząco wzrośnie, kiedy zostanie zrealizowany projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym.
S3 – główna magistrala
S3 to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4.
– Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku – przypomina Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wtedy rozpoczęła się realizacja pierwszych odcinków S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski, następne powstawały kolejne w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie już około 80% tej drogi jest gotowe. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia. Natomiast na południu kraju trwa budowa końcowego odcinka od Bolkowa do Lubawki z dwoma tunelami, kończony jest jeszcze krótki odcinek w rejonie Polkowic.
Rozbudowa odcinka Miękowo – Rzęśnica
Pierwszym realizowanym odcinkiem na Pomorzu Zachodnim, od strony Szczecina, jest Miękowo – Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ta dwujezdniowa trasa, oznaczona jako droga S3, powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie zbudowano tylko jeden węzeł: Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica. Trwają prace wykończeniowe, które powinny być sfinalizowane w kwietniu br.
S3: Brzozowo – Miękowo
Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest już jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo – Miękowo o długości 22,4 km. Nowa dwujezdniowa S3, obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln zł ma być zakończony również w kwietniu br.
– Zaawansowanie robót jest duże, na większości odcinka trwają prace wykończeniowe informuje dyrektor Łukasz Lendner. – Komunikację z innymi drogami zapewnią węzły – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.
Ostatni etap: Troszyn – Świnoujście i węzeł do tunelu
Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna.
Dwujezdniowa S3 zapewni odpowiednią przepustowość niezbędną ze względu na rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. Prace postępują, ponieważ rząd już w 2017 roku zapewnił finasowanie.
– W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi – informuje szef szczecińskiego oddziału GDDKiA. – Realizację drogi podzieliliśmy na dwa fragmenty: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld zł, a całkowita wartość inwestycji przekracza 1,5 mld złotych.
Wykonawcy przygotowują projekty. W połowie bieżącego roku powinny być składane wnioski o wydanie decyzji zezwalających na realizację inwestycji. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na drugi kwartał 2024 roku.
Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 3 z niewielkimi korektami. W obszarze Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do już istniejącej. Ciaśniejsze łuki na tym odcinku wymuszą ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych.
Od Bolkowa do granicy z Czechami
W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na najbardziej wysuniętym na południe odcinku S3:- od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce o długości ponad 31 kilometrów. Trasa podzielona jest na dwa mniejsze odcinki realizacyjne: od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa).
Częścią tego fragmentu drogi ekspresowej będą m.in. dwa tunele drogowe: o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Projekt przewiduje także trzy węzły drogowe. W 2023 roku ten odcinek drogi S3 powinien być gotowy.
9 lipca 2025
Branża TSL potrzebuje nowego kierunku rozwoju. Strategiczny hub przeładunkowy może stać się kluczem do odzyskania konkurencyjności i niezależności logistycznej kraju.
4 lipca 2025
Czerwcowe dane GUS pokazują poprawę ocen bieżącej sytuacji w sektorze transportu i gospodarki magazynowej –wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury zbliżył się [...]
4 lipca 2025
Problemy z płynnością finansową wciąż dla wielu przedsiębiorców brzmią jak wyrok. Komornik, paraliż operacyjny, a na końcu upadłość - ten [...]
3 lipca 2025
Czechy od dawna przyciągają inwestorów – znajdują się w samym sercu Europy, mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę, stabilną gospodarkę i usługi [...]
24 czerwca 2025
Wraz z dynamicznym wzrostem e-commerce, którego wartość w tym roku w Polsce, według raportu Strategy& PwC („E-commerce w Polsce”), ma [...]
23 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
17 czerwca 2025
Druga kadencja Donalda Trumpa upływa pod znakiem radykalnych decyzji gospodarczych. Wśród nich na czoło wysuwa się propozycja objęcia 50% cłem [...]
9 czerwca 2025
Stuart, firma odpowiedzialna za szybkie dostawy dla klientów m.in. takich jak AmRest czy Leclerc, jest coraz bliżej celu osiągnięcia zerowej [...]
6 czerwca 2025
Nie mieliśmy zasięgu. Nie było spotkań w Teamsach, maili, Slacka, ani scrollowania LinkedIna. Byliśmy offline – i właśnie dlatego było [...]
6 czerwca 2025
W szybko zmieniającym się świecie targi transport logistic 2025 udowodniły, co dziś musi – i może – osiągnąć branża logistyczna. [...]
5 czerwca 2025
78% firm logistycznych w Polsce ocenia kondycję sektora logistyki dobrze lub bardzo dobrze. Jednak, jak wynika z dziś opublikowanego raportu [...]
5 czerwca 2025
Rosnąca niepewność na rynkach międzynarodowych zmusza firmy logistyczne do radykalnego przebudowania strategii dostaw.
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!