Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Księgowość w firmach z branży TSL niesie za sobą wiele wyzwań. Złożoność krajowych przepisów podatkowych i celnych, konieczność prowadzenia ewidencji i raportowania czasu pracy kierowców, do tego dochodzą kwestie windykacji i controllingu.
Ostatni rok dla branży TSL był niezwykle trudny. Stagnacja gospodarcza w Polsce i UE, skomplikowana sytuacja na granicy z Ukrainą, kolejne wymagania w transporcie do Wielkiej Brytanii i rosnąca konkurencja ze strony dużych firm europejskich spowodowały, że bardzo dużo firm zanotowało spadek obrotów. Organizacje branżowe alarmowały o kolejnych upadłościach mniejszych podmiotów.
W tej sytuacji firmy TSL muszą szukać oszczędności i usprawnienia procesów back-office’owych. – Księgowość, która w tej branży jest niezwykle skomplikowana, to obszar, który idealnie nadaje się do outsourcingu. Bardzo szybko można w ten sposób nie tylko znaleźć oszczędności, ale i poprawić przepływy finansowe oraz wyeliminować kosztowne błędy – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor Centrum BPO Meritoros, kierujący w przeszłości centrum usług biznesowych dla Grupy OMIDA.
Firmy transportowe i logistyczne, działające na rynkach europejskich, muszą sprawnie poruszać się w gąszczu różnych krajowych przepisów podatkowych i celnych. – Dodatkowo w branży standardem jest działanie na papierowych dokumentach, które często zostają dostarczone z opóźnieniem. To zwiększa ryzyko błędów – zaznacza Joanna Porath, prezeska agencji celnej AC Porath. Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego często odsyłają do przepisów krajowych państw członkowskich. Wysokość cła dla konkretnego kodu celnego będzie taka sama bez względu na to, czy wprowadzamy towar do obrotu w Polsce czy w innym kraju należącym do obszaru celnego UE. Różni się jednak poziom podatków w tych krajach. – W zależności od potrzeb klienta, możemy zaoferować rozwiązania celne, które będą dla niego najkorzystniejsze, w zakresie jego cash flow. Przykładem może być odprawa fiskalna w Niemczech lub Belgii. W tych krajach podatek jest niższy niż w niektórych krajach UE i odprawa fiskalna może okazać się bardziej korzystna dla odbiorcy. Z drugiej strony rozliczenia transgraniczne generują innego rodzaju ryzyka i zobowiązania, których istnienia importer musi być świadomy – dodaje Joanna Porath.
Dla firm efektywna wewnętrzna obsługa procesów celnych i księgowych jest dużo droższa niż skorzystanie z usług zewnętrznych specjalistów. – Ale nie tylko koszty są ważne – podkreśla Dariusz Brzeziński. Wskazuje, że nowoczesne firmy księgowe wdrożyły zautomatyzowane systemy wykrywania błędów, dzięki czemu zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa. – Dzięki automatyzacji i digitalizacji procesów zwiększamy jakość procesów księgowych, skuteczniej prowadzimy działania controllingowe oraz efektywniej możemy prowadzić windykację zaległości – podkreśla ekspert Meritoros SA. To wszystko wpływa na lepszy cashflow. W przypadku większej firmy mowa o oszczędnościach rzędu milionów złotych rocznie i poprawie przepływów finansowych o kilkanaście lub kilkadziesiąt milionów złotych. – Ale nawet mniejsze kwoty w przypadku branży, która operuje na marży 2-3 procent netto mogą być kluczowe – podkreśla Dariusz Brzeziński.
6 sierpnia 2024
Międzynarodowy transport drogowy rzeczy wymaga odpowiednich uprawnień i dokumentów. Kierowca, który jest obywatelem państwa członkowskiego UE, musi posiadać świadectwo kierowcy. [...]
29 kwietnia 2024
Od 30 kwietnia 2024r. na granicach z UK zaczną się kontrole fizyczne i dokumentacyjne towarów sanitarnych i fitosanitarnych. To wynik [...]
26 stycznia 2024
Przewoźnik przyjmuje zlecenie transportowe od spedycji z oznaczeniem towaru jako “neutralny”, jednak podczas kontroli wychodzi na jaw, że faktycznie przewoził [...]
10 stycznia 2024
W trosce o własne interesy, zleceniodawcy często domagają się od przewoźników tzw. neutralizacji dokumentów transportowych i nakładają kary za brak [...]
11 grudnia 2023
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, [...]
2 sierpnia 2023
Prawidłowe funkcjonowanie każdej firmy, niezależnie od wielkości czy branży, jest nierozerwalnie związane z przestrzeganiem zasad prawa.
13 lipca 2023
Bieżąca kontrola przesyłek, oszczędność czasu i bezpieczeństwo danych to kilka z wielu zalet, jakie daje e-CMR, czyli elektroniczny list przewozowy. [...]
29 czerwca 2023
Praca właściciela firmy transportowej, ale także kierowcy, spedytora czy przewoźnika, wiąże się nie tylko z transportem towarów i organizacją tego [...]
26 czerwca 2023
Brytyjski rząd na swojej oficjalnej stronie zachęca polskich przewoźników do udziału w programie akredytacji Civil Penalty Accreditation Scheme. Został on [...]
22 czerwca 2023
Wraz z dynamicznym rozwojem działalności transportowej, obejmującym pojazdy, infrastrukturę, logistykę i zarządzanie, pojawiają się także różne formy patologii. Powodują one [...]
31 maja 2023
1 czerwca wchodzi w życie rozporządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o zawieszeniu przez Polskę ruchu towarowego na granicy z [...]
29 maja 2023
Polska pełni coraz ważniejszą rolę jako kraj tranzytowy, nie tylko w kontekście przewozu towarów z Ukrainy, ale też nowego jedwabnego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!