Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Nowe normy dotyczące emisji siarki, prognozowany wzrost stawek i zacięte debaty na międzynarodowej arenie politycznej – o tym, co w 2019 roku czeka morskich operatorów logistycznych opowiada Kierownik Europejskiego Działu Przewozów Kontenerowych w AsstrA-Associated Traffic AG, Wojciech Wytrykowski.
Nowe normy dotyczące emisji siarki, prognozowany wzrost stawek i zacięte debaty na międzynarodowej arenie politycznej – o tym, co w 2019 roku czeka morskich operatorów logistycznych opowiada Kierownik Europejskiego Działu Przewozów Kontenerowych w AsstrA-Associated Traffic AG, Wojciech Wytrykowski.
W ostatnich latach sytuacja na globalnym rynku kontenerowym wydaje się pozytywna. Czy w 2019 przedstawiciele morskiego biznesu również będą mogli spać spokojnie?
Popyt na morskie przewozy kontenerowe utrzymuje się na stabilnym poziomie. Co więcej, w wyniku obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie, konkurencyjność frachtu morskiego stopniowo wzrasta. Weźmy na przykład Chiny i niezwykle popularny obecnie Nowy Jedwabny Szlak. Znaczącą rolę w rozwoju kontenerowych przewozów kolejowych odgrywają subsydia ze strony Państwa Środka. Niestety, jak się okazuje, chińskie zasoby rządowe to nie studnia bez dna. Dotacje są już częściowo ograniczane, co ujemnie wpływa na ilość wysyłanych kontenerów. Jednocześnie zapotrzebowanie na transport ładunków z Chin do Europy utrzymuje się na wysokim poziomie, co otwiera możliwości dla morskich przewozów kontenerowych. Warto zwrócić uwagę, że fracht morski skutecznie eliminuje również efekt wąskiego gardła, a więc sytuację, w której spowolnienie pracy lub zator na jednym z etapów powoduje zahamowanie lub zatrzymanie działalności całego łańcucha dostaw.
Jak zatem przy rosnącym popycie na fracht morski przedstawia się sytuacja związana ze stawkami?
Niestety, nie wszystko wygląda tak kolorowo. Stawki będą rosnąć. Dlaczego? Międzynarodowa Organizacja Morska, (ang. International Maritime Organisation, IMO) zajmującą się sprawami morskimi, a w szczególności bezpieczeństwem na morzu oraz zapobieganiem zanieczyszczeniu środowiska morskiego przez statki, w ostatnim czasie zaostrzyła przepisy dotyczące zawartości siarki w paliwach. Do końca 2019 roku armatorzy muszą wprowadzić owe przepisy w życie dostosowując stan techniczny około 50-60% statków oceanicznych. Wiąże się to z wymianą filtrów, co może zająć od 2 do 6 miesięcy. Jaki ma to związek z poziomem stawek? Otóż prace serwisowe statków spowodują ich chwilową niedostępność, ograniczając tym samym brak wolnego miejsca na statkach i generując wzrost cen na kontenerowy fracht morski.
Czy dana sytuacja wpłynie również na światową siatkę trande-lanes?
Jak podają międzynarodowe źródła statystyczne, głównym graczem na rynku morskiego frachtu kontenerowego są Azja i Chiny, generujące blisko 60% całości globalnych przewozów kontenerowych. Niemniej z uwagi na amerykańsko-chińską wojnę cenową, a także na embarga nałożone przez Trumpa na chińskie produkty, stopniowo maleje udział morskich kontenerów z Państwa Środka do Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo sytuację zaostrzyła ostatnia afera związana z firmą Huawei i zarzutami szpiegostwa. Sytuacja polityczna zawsze rzutuje na relacje biznesowe. W takich momentach z cienia wychodzą inni gracze.
Jak mówi polskie przysłowie: „Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”.
Zgadza się. W tym przypadku korzystają między innymi Indie, ale także inne państwa azjatyckie na czele z Wietnamem, które rywalizują z Państwem Środka przede wszystkim kosztami pracy. Stany Zjednoczone i Europa stopniowo zwiększają procent wymiany handlowej z Delhi. Warto również zauważyć, że obecnie znaczący procent transportu drogowego zastępuje frach morski. Ponownie mamy tu do czynienia z eliminacją tzw. wąskiego gardła na granicach.
To łakomy kąsek.
Niewątpliwie. Skoro jesteśmy już przy łakomych kąskach, takowym jest także Afryka Zachodnia i Południowa, a dokładnie RPA. Dla morskich przewozów kontenerowych to studnia bez dna. Zapotrzebowanie na transport morski ze strony krajów afrykańskich jest ogromne, a stawki bardzo konkurencyjne. To atrakcyjny rynek.
Można więc przypuszczać, że 2019 rok będzie dobrym rokiem dla morskich przewozów kontenerowych?
Zdecydowanie. Sądzę, że fracht morski czeka w najbliższych jedenastu miesiącach znaczący wzrost – globalnie na poziomie około 5-8%, a dla międzynarodowego dostawcy usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG nawet do 20%. Morskie przewozy kontenerowe stają się coraz bardziej konkurencyjne. Są one dobrą alternatywą nie tylko dla wspomnianego już transportu kolejowego i drogowego. Kontenery morskie skutecznie zastępują również frach lotniczy, zwłaszcza obecnie, kiedy liczne linie lotnicze wprowadzają embarga na transport podwyższonego ryzyka, jakim jest na przykład przewóz baterii drogą powietrzną. Transport morski jest poza takimi ograniczeniami. Płyniemy z prądem.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!