Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce. - Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic. Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym. - Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować - podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.
W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.
– Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic. Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym.
– Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować – podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!