#ad

Konsekwencje Brexitu dla branży TSL

Konsekwencje Brexitu dla branży TSL

W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.       - Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic.  Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym.   - Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować - podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.  

Brexit zdjęcie 1W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.

 

 

 

Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic.  Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym.

 

– Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować – podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.

 

Z tej samej kategorii

8 marca 2023

DHL Parcel stawia na kobiety

Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!