Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Lato to czas upałów i burz. Lipiec jest pod tym względem zazwyczaj rekordowy, ale synoptycy zapowiadają, że w najbliższym czasie nadal możemy spodziewać się wysokich temperatur przerywanych burzami. Jaki ma to wpływ na działalność firm transportowych? O komentarz poprosiliśmy Mariusza Śliwę, właściciela firmy Inmar z Lublińca, jednego z Partnerów Regionalnych sieci Pall-Ex Polska. Jaki wpływ na działanie firm transportowych mają upały? Nikomu się nie chce pracować (śmiech). A tak na poważnie, dają się one we znaki kierowcom i obniżają ich koncentrację. Jeśli chłopcy spędzają pauzę na parkingu, gdzieś na południu Francji, gdzie nie mogą się nigdzie schować przed słońcem – to ich sytuacja jest nie do pozazdroszczenia. Wyobraźmy sobie, że taki kierowca ma potem o 18.00 wystartować w trasę. Moim zdaniem, ciężko powiedzieć, że jest w takiej chwili odpowiednio wypoczęty. W ostatnich tygodniach albo mamy upały, albo burze. Może lepiej dla transportu, kiedy pada? Ulewne deszcze odbijają się na wydłużeniu czasów dostaw. Warunki atmosferyczne, zwłaszcza ich gwałtowne pogorszenie i skumulowane opady, obniżają bezpieczeństwo transportu. I latem, i zimą. Jest różnica w jeździe po suchej i po mokrej nawierzchni. Oczywiście, kierowcy starają się podwójnie uważać, kiedy warunki są trudne, ale w życiu różnie bywa. Czy wakacje to czas przestoju dla firm transportowych? Wiadomo – to okres urlopowy. Duża część naszej działalności związana jest z transportami w Europie Zachodniej. Kultura pracy jest tam taka, że większość zakładów zamyka się na 2-3 tygodnie i wszyscy pracownicy idą wtedy na urlop. W Polsce większe firmy też tak robią, ale wciąż chyba nie na taką skalę, jak na Zachodzie.Trzeba też pamiętać, że lato, zwłaszcza, kiedy panują upały, to okres większego zużycia paliwa (związanego z działaniem klimatyzacji czy lodówek), a także szybszego zużycia opon. Czy istnieje sposób zabezpieczenia się przed wpływem pogody na transport? Nie, to nasze ryzyko zawodowe. Nikt przecież nie będzie ograniczał swojej działalności do miejsc, gdzie jest ładna pogoda. Zresztą, tu też nie ma reguły. Mój kierowca był 2 dni temu w Skandynawii i trafił na temperaturę na poziomie 35 stopni Celsjusza! To, co można zrobić, to zmuszać kierowców do odpoczynku oraz tłumaczyć, jak odpoczywać, żeby po przerwie odbytej w upale byli w jak najlepszej formie. Być może w większych firmach odbywają się szkolenia na ten temat. Kluczem do minimalizacji ryzyka jest zawsze zdrowy rozsądek. Bez tego daleko się nie zajedzie – niezależnie od pogody.
Lato to czas upałów i burz. Lipiec jest pod tym względem zazwyczaj rekordowy, ale synoptycy zapowiadają, że w najbliższym czasie nadal możemy spodziewać się wysokich temperatur przerywanych burzami.

Jaki ma to wpływ na działalność firm transportowych? O komentarz poprosiliśmy Mariusza Śliwę, właściciela firmy Inmar z Lublińca, jednego z Partnerów Regionalnych sieci Pall-Ex Polska.
Jaki wpływ na działanie firm transportowych mają upały?
Nikomu się nie chce pracować (śmiech). A tak na poważnie, dają się one we znaki kierowcom i obniżają ich koncentrację. Jeśli chłopcy spędzają pauzę na parkingu, gdzieś na południu Francji, gdzie nie mogą się nigdzie schować przed słońcem – to ich sytuacja jest nie do pozazdroszczenia. Wyobraźmy sobie, że taki kierowca ma potem o 18.00 wystartować w trasę. Moim zdaniem, ciężko powiedzieć, że jest w takiej chwili odpowiednio wypoczęty.
W ostatnich tygodniach albo mamy upały, albo burze. Może lepiej dla transportu, kiedy pada?
Ulewne deszcze odbijają się na wydłużeniu czasów dostaw. Warunki atmosferyczne, zwłaszcza ich gwałtowne pogorszenie i skumulowane opady, obniżają bezpieczeństwo transportu. I latem, i zimą. Jest różnica w jeździe po suchej i po mokrej nawierzchni. Oczywiście, kierowcy starają się podwójnie uważać, kiedy warunki są trudne, ale w życiu różnie bywa.
Czy wakacje to czas przestoju dla firm transportowych?
Wiadomo – to okres urlopowy. Duża część naszej działalności związana jest z transportami w Europie Zachodniej. Kultura pracy jest tam taka, że większość zakładów zamyka się na 2-3 tygodnie i wszyscy pracownicy idą wtedy na urlop. W Polsce większe firmy też tak robią, ale wciąż chyba nie na taką skalę, jak na Zachodzie.
Trzeba też pamiętać, że lato, zwłaszcza, kiedy panują upały, to okres większego zużycia paliwa (związanego z działaniem klimatyzacji czy lodówek), a także szybszego zużycia opon.
Czy istnieje sposób zabezpieczenia się przed wpływem pogody na transport?
Nie, to nasze ryzyko zawodowe. Nikt przecież nie będzie ograniczał swojej działalności do miejsc, gdzie jest ładna pogoda. Zresztą, tu też nie ma reguły. Mój kierowca był 2 dni temu w Skandynawii i trafił na temperaturę na poziomie 35 stopni Celsjusza!
To, co można zrobić, to zmuszać kierowców do odpoczynku oraz tłumaczyć, jak odpoczywać, żeby po przerwie odbytej w upale byli w jak najlepszej formie. Być może w większych firmach odbywają się szkolenia na ten temat. Kluczem do minimalizacji ryzyka jest zawsze zdrowy rozsądek. Bez tego daleko się nie zajedzie – niezależnie od pogody.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!