Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Klasycznym dylematem osób zamierzających otworzyć firmę transportową jest to, w jakiej formie prowadzić własną działalność gospodarczą. Jedną z najbardziej rekomendowanych przez ekspertów opcją pozostaje spółka z o.o. Dlaczego tak jest? Co przemawia na korzyść spółki z o.o. i co odróżnia ją od JDG?
Jeśli za główne kryterium przyjęlibyśmy prostotę działań i ilość wszelkich formalności, w rankingu form prawnych prowadzenia działalności na pewno wygrałaby jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG), jako najłatwiejsza, najmniej sformalizowana. I mimo że takie kryterium ma niemałe znaczenie dla przyszłych przedsiębiorców, to nie jest jednak wyłącznym aspektem, na jaki zwracają oni uwagę. Do pozostałych, nie mniej istotnych, należą w szczególności podatki, składki i odpowiedzialność. I na tych polach to właśnie spółka z o.o. wypada znacznie lepiej i korzystniej niż jednoosobowa działalność gospodarcza.
Zasadniczą różnicą, jaka zachodzi między spółką z o.o. a JDG, jest to, że pierwsza z tych form stanowi osobny byt prawny. Spółka z o.o. jest odrębną osobą prawną (niezależną od jej założycieli), rejestrowaną w KRS i mającą swoje organy i przedstawicieli. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 151 § 4 KSH, wspólnicy spółki z o.o. nie odpowiadają za jej zobowiązania.
W JDG wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ JDG pozostaje mocno związana z osobą samego przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną. Należy zwrócić tu w szczególności uwagę na to, że przedsiębiorca działa pod firmą, a firmą osoby fizycznej jest w pierwszej kolejności jej imię i nazwisko. To z kolei oznacza, że w kontaktach ze swoimi klientami zawsze występuje on właśnie pod swoim imieniem i nazwiskiem, a nie nazwą, jak ma to miejsce w przypadku osób prawnych. W związku z tym, że w JDG nie mamy do czynienia z powstaniem osobnego bytu prawnego, wpływa to także na zakres ponoszonej odpowiedzialności. Przedsiębiorca prowadzący działalność w formie JDG odpowiada za zobowiązania swojej firmy bezpośrednio, całym swoim majątkiem.
W spółce z o.o. funkcjonują dwa rodzaje podatków:
To, czy spółka z o.o. płaci podatek CIT w wysokości 9%, czy 19%, zależy od tego, jak wysokie zyski osiąga. Podatek CIT w wysokości 9% przysługuje tzw. małym podatnikom, których roczne przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą podatku należnego od towarów i usług) nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 2 mln euro, przy jednoczesnym zachowaniu powyższego limitu do przychodów netto roku bieżącego. Niespełnienie powyższych warunków skutkuje opodatkowaniem na poziomie 19%. Warto w tym momencie zaznaczyć, że przychody z zysków kapitałowych nie mogą skorzystać z preferencyjnej stawki 9%.
Jednym ze sposobów, by obniżyć wysokość podatku CIT w spółce z o.o., jest świadczenie na jej rzecz usług przez wspólników takiej spółki albo w ramach własnych działalności gospodarczych, albo zobowiązanie się przez wspólników do powtarzających się świadczeń niepieniężnych (art. 176 KSH).
Wypłaty podlegające podatkowi PIT są natomiast opodatkowane według zasad ogólnych (skala podatkowa), a więc w wysokości 12% lub 32%, w zależności od tego, czy dochód pracownika spółki jest mniejszy niż 120 tys. zł, czy przekracza ten limit. Obowiązuje tu także składka zdrowotna w wysokości 9% oraz kwota wolna od podatku – 30 tys. zł.
Wielu przedsiębiorców decyduje się przejść z JDG na spółkę z o.o. ze względu na brak konieczności opłacania składek na ZUS plus składki zdrowotnej. Warto dopowiedzieć, że w 2025 r. pełny ZUS dla przedsiębiorców wraz z dobrowolną składką chorobową wynosi prawie 1800 zł. Do tego należy doliczyć jeszcze składkę zdrowotną w wysokości 9% miesięcznego dochodu.
Ważne: Jest tu jednak jeden, mały „haczyk”, ponieważ zwolnienie ze składek na ZUS nie dotyczy wspólnika jednoosobowej spółki z o.o. W takim bowiem przypadku podlega on obowiązkowi składkowemu na takich samych zasadach jak przedsiębiorca w JDG, co wynika z art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Aby obejść ten wymóg, najlepiej będzie utworzyć zatem spółkę wieloosobową. Należy jednak podkreślić, że nie chodzi tu o dobranie do spółki z o.o. w roli drugiego wspólnika przypadkowej osoby, mającej w dodatku udział mniejszościowy. Taki wspólnik, biorąc pod uwagę aktualną linię orzeczniczą, zostanie potraktowany przez sądy i ZUS jako wspólnik iluzoryczny.
Warto zaznaczyć, że obowiązek opłacania składek na ZUS w spółce z o.o. może powstać także w innych, wynikających z przepisów sytuacjach, takich jak zatrudnienie wspólnika w spółce na podstawie umowy o pracę.
W spółce z o.o. istnieje również coś takiego jak podwójne opodatkowanie. Mamy z nim do czynienia, gdy jej wspólnicy odbierają dywidendę – czyli część z zysku spółki z o.o. W takiej sytuacji, poza podatkiem CIT płaconym od zysków spółki, płacony jest także podatek dochodowy PIT 19% (podatek ten pobiera spółka).
Jednym ze sposobów, by zminimalizować skutki podwójnego opodatkowania, jest nawiązanie ze wspólnikiem spółki z o.o. umowy o pracę, za którą przysługiwać będzie mu wynagrodzenie. Mimo tego, że takie wynagrodzenie również jest opodatkowane podatkiem PIT zgodnie ze skalą podatkową, to jednak stanowi jednocześnie koszt dla spółki, który obniża jej podstawę opodatkowania podatkiem CIT. Kosztem nie jest natomiast dywidenda, ponieważ wypłaca się ją z zysku.
Ewelina Jakubowska,
główna księgowa, TAXTRANS
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
22 września 2025
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna w Polsce wchodzi w drugą połowę 2025 roku w stanie dalekim od stabilności. Choć pojawiają się oznaki ożywienia, [...]
10 września 2025
Czwarty kwartał to najtrudniejszy i zarazem najważniejszy okres dla firm transportowych. Jak pokazują badania Malcom Finance, aż 57 proc. przewoźników [...]
9 września 2025
Ponad 80% przedstawicieli sektora TSL odczuło wzrost kosztów prowadzenia działalności od początku 2025 roku, w tym aż 60% o więcej [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
17 czerwca 2025
W naszym podcaście rozmawiamy z Marcinem Wawrzkiewiczem, Country Managerem w Malcom Finance Polska o kondycji finansowej branży transportowej, wyzwaniach i [...]
26 maja 2025
Weszła w życie nowelizacja tzw. małej ustawy sankcyjnej, która wzbudziła niepokój wśród przedstawicieli branży TSL. Firmy muszą obecnie dostosować się [...]
21 maja 2025
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna (TSL) w Polsce znalazła się w trudnej sytuacji. Wzrost zadłużenia, problemy płynnościowe oraz zmienność kosztów operacyjnych wymuszają na [...]
26 lutego 2025
Malcom Finance, firma specjalizująca się w faktoringu dla przedsiębiorców transportowych, nie tylko finansuje faktury w różnych walutach, ale też ubezpiecza [...]
3 lutego 2025
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla branży TSL. Firmy transportowe i spedycyjne muszą sprostać nie tylko dynamicznie zmieniającym się [...]
20 stycznia 2025
Podwyżki cen paliw, zatory płatnicze, duża konkurencja oraz rosnące koszty pracy i utrzymania floty pojazdów – to główne przyczyny problemów [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!