Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
W I kwartał 2016 roku branża HoReCa wchodzi w dobrych nastrojach. Świadczy o tym dość wysoki odczyt subindeksu „Barometru EFL ”, szczególnie w porównaniu z wynikiem za IV kwartał minionego roku. W bieżącym kwartale subindeks „Barometru EFL” dla branży HoReCa wyniósł 55,3 pkt. To znaczny wzrost w porównaniu z odczytem za IV kwartał ubiegłego roku, kiedy to subindeks wyniósł zaledwie 48,8 pkt. Był więc niższy od progu OR , co oznacza, ze branża znajdowała się w stagnacji i nie przewidywała szans na rozwój. Przyglądając się poszczególnym składowym subindeksu dla branży HoReCa łatwo zauważyć, że stosunkowo wysoka wartość wskaźnika wynika z przewidywanego wzrostu sprzedaży/zamówień (ratio odpowiednio 22,5 i 15,0 pkt. proc). Wynik ten jest zgodny z przewidywaniami analityków prognozujących, że ten rok będzie okresem wzrostu dla polskiej branży turystycznej, co jest związane ze stale zwiększającym się zainteresowaniem turystów zagranicznych naszym krajem oraz obawami części Polaków dotyczących wyjazdów do krajów arabskich w związku z niestabilną sytuacją na Bliskim Wschodzie i w Północnej Afryce. – Wszystkie wskaźniki ekonomiczne za ubiegły rok pokazywały, że był to dobry okres tak dla przedsiębiorców, jak i statystycznego Kowalskiego – powiedział Radosław Kuczyński Prezes Zarządu EFL – Skoro wzrosła konsumpcja prywatna w gospodarstwach domowych, to część tych środków trafiła także do kieszeni przedsiębiorców z branży HoReCa. Bo Polacy zaczęli chętniej wyjeżdżać, choćby na weekend, i częściej stołować się poza domem, przez co firmom z branży wzrosła liczba klientów. I należy się spodziewać, że trend ten będzie się umacniał. Podobne wnioski odnaleźć można np. w raporcie „Rynek Dostawców Horeca w Polsce 2016 ”. W ubiegłym roku zwiększyła się liczba klientów branży i wzrosła nieznacznie przeciętna wartość paragonu. Przewidywany na 2016 rok wzrost branży HoReCa o 4 proc. to efekt np. wprowadzenia przez rząd dodatku 500 zł na dziecko, co zwiększy budżety domowe części polskich rodzin. Tę beczkę miodu psuje nieco łyżka dziegciu w postaci spodziewanego wprowadzenia podatku obrotowego, który sprawi, że część produktów stanie się droższa. Jednak ostateczny kształt tego podatku pozostaje jeszcze nieznany, w związku z czym trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie miał on wpływ na całą branżę.
W I kwartał 2016 roku branża HoReCa wchodzi w dobrych nastrojach. Świadczy o tym dość wysoki odczyt subindeksu „Barometru EFL ”, szczególnie w porównaniu z wynikiem za IV kwartał minionego roku.
W bieżącym kwartale subindeks „Barometru EFL” dla branży HoReCa wyniósł 55,3 pkt. To znaczny wzrost w porównaniu z odczytem za IV kwartał ubiegłego roku, kiedy to subindeks wyniósł zaledwie 48,8 pkt. Był więc niższy od progu OR , co oznacza, ze branża znajdowała się w stagnacji i nie przewidywała szans na rozwój. Przyglądając się poszczególnym składowym subindeksu dla branży HoReCa łatwo zauważyć, że stosunkowo wysoka wartość wskaźnika wynika z przewidywanego wzrostu sprzedaży/zamówień (ratio odpowiednio 22,5 i 15,0 pkt. proc). Wynik ten jest zgodny z przewidywaniami analityków prognozujących, że ten rok będzie okresem wzrostu dla polskiej branży turystycznej, co jest związane ze stale zwiększającym się zainteresowaniem turystów zagranicznych naszym krajem oraz obawami części Polaków dotyczących wyjazdów do krajów arabskich w związku z niestabilną sytuacją na Bliskim Wschodzie i w Północnej Afryce.
– Wszystkie wskaźniki ekonomiczne za ubiegły rok pokazywały, że był to dobry okres tak dla przedsiębiorców, jak i statystycznego Kowalskiego – powiedział Radosław Kuczyński Prezes Zarządu EFL – Skoro wzrosła konsumpcja prywatna w gospodarstwach domowych, to część tych środków trafiła także do kieszeni przedsiębiorców z branży HoReCa. Bo Polacy zaczęli chętniej wyjeżdżać, choćby na weekend, i częściej stołować się poza domem, przez co firmom z branży wzrosła liczba klientów. I należy się spodziewać, że trend ten będzie się umacniał.
Podobne wnioski odnaleźć można np. w raporcie „Rynek Dostawców Horeca w Polsce 2016 ”. W ubiegłym roku zwiększyła się liczba klientów branży i wzrosła nieznacznie przeciętna wartość paragonu. Przewidywany na 2016 rok wzrost branży HoReCa o 4 proc. to efekt np. wprowadzenia przez rząd dodatku 500 zł na dziecko, co zwiększy budżety domowe części polskich rodzin. Tę beczkę miodu psuje nieco łyżka dziegciu w postaci spodziewanego wprowadzenia podatku obrotowego, który sprawi, że część produktów stanie się droższa. Jednak ostateczny kształt tego podatku pozostaje jeszcze nieznany, w związku z czym trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie miał on wpływ na całą branżę.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!