Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 roku spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć przewozów, która realizuje projekt konsolidacji firm transportowych. - To dość pesymistyczne wyniki - komentuje Maciej Winiarski, dyrektor logistyki w Pall-Ex Polska, międzynarodowej sieci dystrybucji. - Transport zawsze był uważany za barometr gospodarki. Jeśli nastroje w branży są złe, to znaczy, że sygnały o poprawie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie roku mogą być przedwczesne - dodaje. Ponad połowa (54%) przebadanych firm transportowych zanotowała w ubiegłym roku spadek liczby realizowanych przewozów. Mimo, że dla większości przewoźników (42%) ten spadek nie był znaczący - wyniósł od 5 do 15% - to prognozy na przyszłość są bardziej pesymistyczne. Aż 45% przewoźników spodziewa się, że 2013 rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Przyczynią się ku temu, według badanych, rosnące ceny paliw (26%), zbyt duże nasycenie rynku (22%), duża liczba pustych przebiegów (15,5%), ograniczony zasięg terytorialny (14,5%), rosnące opłaty drogowe (11%) oraz nieuczciwa konkurencja (10%). Tylko 17% firm uważa, że 2013 rok będzie dla nich zdecydowanie lepszy, a 35% spodziewa się, że sytuacja w branży się nie zmieni. Z rozmów, które przedstawiciele Pall-Ex przeprowadzili z przewoźnikami wynika, że firmy transportowe mają często problem z realizacją skutecznych kampanii marketingowych, boją się także wprowadzenia nowych rozwiązań. - Wiele z nich nie wdrożyło do tej pory systemów informatycznych, które mogłyby zmniejszyć koszty przewozów, optymalizować trasy przesyłek czy pomóc we wprowadzaniu nowych usług na rynek. Można odnieść wrażenie, że w biznesie firmy transportowe kierują się bardziej intuicją niż twardymi danymi - podsumowuje Maciej Winiarski. Trudną sytuację na rynku potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego. W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych firm transportowych zmniejszyła się o ponad 3,5 tysiąca. W grudniu ubiegłego roku Pall-Ex ogłosił program partnerski i rozpoczął budowę ogólnopolskiej sieci przewozów zrzeszającej niezależne firmy transportowe. Konsolidacja może pomóc przewoźnikom w walce z kryzysem i konkurencją - analogicznie jak stało się to w innych europejskich krajach. Do tej pory Pall-Ex zrealizował podobny projekt w 6 krajach Europy i w każdym z nich odniósł sukces - także w tych krajach, które zostały mocno dotknięte kryzysem. W Polsce uruchomienie sieci ma nastąpić w maju br. Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska w okresie styczeń - luty 2013 roku na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.
Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 roku spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć przewozów, która realizuje projekt konsolidacji firm transportowych.
– To dość pesymistyczne wyniki – komentuje Maciej Winiarski, dyrektor logistyki w Pall-Ex Polska, międzynarodowej sieci dystrybucji. – Transport zawsze był uważany za barometr gospodarki. Jeśli nastroje w branży są złe, to znaczy, że sygnały o poprawie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie roku mogą być przedwczesne – dodaje.
Ponad połowa (54%) przebadanych firm transportowych zanotowała w ubiegłym roku spadek liczby realizowanych przewozów. Mimo, że dla większości przewoźników (42%) ten spadek nie był znaczący – wyniósł od 5 do 15% – to prognozy na przyszłość są bardziej pesymistyczne. Aż 45% przewoźników spodziewa się, że 2013 rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Przyczynią się ku temu, według badanych, rosnące ceny paliw (26%), zbyt duże nasycenie rynku (22%), duża liczba pustych przebiegów (15,5%), ograniczony zasięg terytorialny (14,5%), rosnące opłaty drogowe (11%) oraz nieuczciwa konkurencja (10%). Tylko 17% firm uważa, że 2013 rok będzie dla nich zdecydowanie lepszy, a 35% spodziewa się, że sytuacja w branży się nie zmieni.
Z rozmów, które przedstawiciele Pall-Ex przeprowadzili z przewoźnikami wynika, że firmy transportowe mają często problem z realizacją skutecznych kampanii marketingowych, boją się także wprowadzenia nowych rozwiązań. – Wiele z nich nie wdrożyło do tej pory systemów informatycznych, które mogłyby zmniejszyć koszty przewozów, optymalizować trasy przesyłek czy pomóc we wprowadzaniu nowych usług na rynek. Można odnieść wrażenie, że w biznesie firmy transportowe kierują się bardziej intuicją niż twardymi danymi – podsumowuje Maciej Winiarski.
Trudną sytuację na rynku potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego. W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych firm transportowych zmniejszyła się o ponad 3,5 tysiąca.
W grudniu ubiegłego roku Pall-Ex ogłosił program partnerski i rozpoczął budowę ogólnopolskiej sieci przewozów zrzeszającej niezależne firmy transportowe. Konsolidacja może pomóc przewoźnikom w walce z kryzysem i konkurencją – analogicznie jak stało się to w innych europejskich krajach. Do tej pory Pall-Ex zrealizował podobny projekt
w 6 krajach Europy i w każdym z nich odniósł sukces – także w tych krajach, które zostały mocno dotknięte kryzysem. W Polsce uruchomienie sieci ma nastąpić w maju br.
Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska w okresie styczeń – luty 2013 roku na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

29 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!