Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Alstom zrealizuje kolejny kontrakt dla norweskiej spółki Norske tog. Umowa o wartości 230 mln euro przewiduje dostawę 25 dodatkowych pociągów regionalnych Coradia Nordic.
To drugie zamówienie wynikające z przełomowej umowy ramowej podpisanej przez Alstom i Norske tog pod koniec 2021 roku. Wartość umowy ramowej wynosi 1,8 mld euro. Obecnie trwa produkcja 30 pociągów regionalnych, objętych pierwszym zamówieniem. Ich dostawy mają się rozpocząć pod koniec 2025 roku.
Nowe pociągi regionalne „Class 77” będą wykonywać przewozy podmiejskie i pospieszne między Ski a Stabekk w obszarze metropolitarnym Oslo.
– Nowe pociągi regionalne Coradia Nordic od Alstom zwiększą przepustowość na najbardziej obłożonych liniach w rejonie Oslo i wzmocnią bezemisyjny transport publiczny wokół stolicy – mówi Carl Åge Bjørgan, dyrektor zarządzający Alstom Transport Norway.
– Z niecierpliwością czekamy na dostawę 25 dodatkowych pociągów od Alstomu, które pozwolą nam poprawić przepustowość i usługi dla pasażerów – mówi Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog AS.
200 km/h
Pociągi Coradia Nordic dla Norske tog zostały dostosowane do potrzeb norweskiej sieci kolejowej i panujących w Norwegii warunków pogodowych. Osiągają maksymalną prędkość 200 km/h. Każdy skład będzie obejmował sześć jednopiętrowych wagonów. Pociągi zostaną wyposażone w cyfrowy system ERTMS firmy Alstom, zgodny z europejskim standardem sygnalizacji pokładowej, zapewniający ciągłość i bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz ochronę przed nadmierną prędkością. Najnowszej generacji system sygnalizacji pokładowej eliminuje m.in. konieczność odczytywania przez maszynistę sygnałów bocznych. Odporny na awarie komputer pokładowy uprzedza działania prowadzącego w niebezpiecznych warunkach. Pociągi będą mogły kursować na torach wyposażonych w stary norweski system sygnalizacji i na nowych torach wyposażonych we wdrażany obecnie system ERTMS.
Modułowe i dopasowane
Coradia Nordic to rodzina niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Konstrukcja oparta jest o pojedynczą, wszechstronną platformę, która spełnia wymagania transportu regionalnego i międzymiastowego. Modułowy pociąg umożliwia przewoźnikom dobranie takich konfiguracji i układu wnętrza, które będą odpowiadać potrzebom rynku i strategii biznesowej. Platforma oferuje bezemisyjne zasilanie, w tym bateryjne i wodorowe dla linii niezelektryfikowanych.
Pociągi dla Norske tog zostaną wyprodukowane w zakładzie Alstomu w Salzgitter w Niemczech. W realizację zamówienia zaangażowanych będzie wiele zakładów firmy. Wrocławski zakład dostarczy nadwozia do zamówionych pociągów. Systemy trakcyjne powstaną w Tarbes, silniki w Ornans, systemy sygnalizacyjne w Villeurbanne, a transformatory w Petit-Quevilly.
Norske tog AS jest spółką należącą do norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji. Odpowiada za zakup i zarządzanie pasażerskim taborem kolejowym w Norwegii.
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
16 grudnia 2024
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
26 stycznia 2024
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
6 września 2023
Testy technologii MagRail, przeprowadzone przez Nevomo potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, wykorzystując [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!