#ad
6/2024

Spis treści wydania

  1. LOGISTYKA
    1. FMCG – kompleksowa logistyka dla wymagającej branży
      Logistyka dla branży FMCG to jeden z najtrudniejszych segmentów rynku transportowego i magazynowego. Produkty szybko rotujące, takie jak żywność, kosmetyki czy artykuły higieniczne, wymagają elastyczności, precyzyjnego planowania i dostosowania do zmiennych wymagań klientów oraz dynamicznego rynku. Jakie wyzwania i trendy kształtują dziś ten sektor?
    2. Jak działać mądrzej
      Niepewna sytuacja geopolityczna, rosnące ceny, braki zasobowe, coraz większe wymagania ESG i związane z nimi nowe regulacje to zjawiska, które mają wpływ na logistykę i łańcuchy dostaw. Czy optymalizacja i digitalizacja procesów to jedyny klucz do zapewnienia efektywności dostaw w obliczu dzisiejszych wyzwań? W jaki sposób operator logistyczny może stanowić silne ogniwo w łańcuchu dostaw swoich klientów i pozostałych partnerów biznesowych.
    3. Ostatnia mila. Dostawy do punktów PUDO, co warto wiedzieć?
      W artykule, który ukazał się w II numerze tegorocznego TSL Biznes pisaliśmy o wyborze oprogramowania dla punktów PUDO oraz automatów paczkowych. W poniższym tekście chcemy przybliżyć Wam zagadnienia związane z optymalizacją punktów PUDO (Pick Up & Drop Off – punkty odbioru i nadań).
  2. TECHNOLOGIA / TECHNIKA
    1. AutoStore® zmienia oblicze logistyki
      AutoStore już od jakiegoś czasu wdrażany jest w firmach logistycznych. Teraz robi to DHL Supply Chain. Może zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest AutoStore? Na pytania odpowiada Łukasz Patora, dyrektor ds. rozwoju produktów e-commerce CEE, DHL Supply Chain
    2. Cyfrowe bliźniaki w łańcuchu dostaw
      Cyfrowy bliźniak to jedna z kluczowych innowacji dla przyszłościowych łańcuchów dostaw. Na jakich głównych technologiach opiera się ten system? I co to oznacza dla codziennego transportu i obsługi w logistyce? Odpowiedzi na te pytania są obiecujące.
    3. Rewolucja w zarządzaniu łańcuchem dostaw? Wszystkie dane w jednym miejscu!
      W świecie globalnej konsumpcji, międzynarodowego handlu, dynamicznego wzrostu e-commerce dostępność produktów w odpowiednim miejscu i czasie jest kwestią kluczową, a niezawodność łańcuchów dostaw – podstawą funkcjonowania firm. W tym kontekście pojawia się koncepcja Banku Informacji Transportu i Logistyki.
    4. Czy telematyka może uratować branżę transportową?
      Z danych GUS wynika, że w pierwszym kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło 120 firm przewozowych – wynik ten pogarsza się z roku na rok. Co dziesiąte przedsiębiorstwo transportowe w Polsce boryka się z zadłużeniem. W optymalizacji kosztów pomaga telematyka.
  3. INTRALOGISTYKA
    1. Wysoka brama dla złotych bulw
      Isodia, Gala, Belana i Melody są przechowywane w ogromnych drewnianych skrzyniach, które w chłodniach oświetla tylko zielone światło. Kolorowa poświata zapobiega zielenieniu ziemniaków i tworzeniu się solaniny, a po oczyszczeniu warzywa są automatycznie pakowane i dostarczane do supermarketów i hurtowni. W zakładzie Friweika eG wszystko kręci się wokół Solanum Tuberosum. Rocznie wychodzi stąd 140 tys. ton ziemniaków i cebuli. Dodatkowo wytwarzane są produkty gotowe, takie jak zapiekanki ziemniaczane, gratiny lub pieczone ziemniaki. Produkty trafiają przez bramy szybkobieżne EFAFLEX do magazynu głębokiego mrożenia lub do hal.
  4. TRANSPORT DROGOWY
    1. Nowy standard w logistyce drogowej. Dokładność danych transportowych i pełna widoczność
      Rozwiązanie cyfrowe dla przewoźników drogowych Kuehne+Nagel odpowiada na główne bariery w branży, związane m.in. z fragmentaryczną komunikacją, niedokładnością danych i tym samym trudnością w określaniu wiarygodnych terminów dostaw. Nie tylko zapewnia widoczność całej floty pojazdów, ale także w efekcie dostarcza transformujących informacji spedycyjnych, które na nowo definiują zasady transportu drogowego. Maciej Sobek, dyrektor logistyki drogowej w Kuehne+Nagel, przedstawia możliwości rozwiązania oraz wyjaśnia, jak wspiera ono widoczność łańcuchów dostaw.
    2. Axxès na trudne czasy
      Opłaty drogowe mają coraz większy udział w kosztach firm transportowych. Czy można bardziej racjonalnie nimi zarządzać i jak takie firmy jak Axxès mogą w tym pomóc? – pytamy Patryka Krajewskiego, Country Managera CEE, Axxès Polska.
  5. TRANSPORT MORSKI
    1. Żegluga kontenerowa na nieznanych wodach
      Kolejny rok na rynku frachtów morskich zbliża się ku końcowi i z pewnością nie można powiedzieć, że był to rok nudny. Na najważniejszym dla Europy szlaku prowadzącym z Dalekiego Wschodu stawki osiągnęły szczyt gdzieś na przełomie czerwca i lipca, dochodząc do poziomu nawet 10 tys. USD za kontener 40 stopowy, co znacząco odbiegało od szacunków ekspertów, którzy jeszcze w listopadzie 2023 oczekiwali, że będą się utrzymywały w okolicy 500 USD.
  6. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
    1. Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
      Nawet 15% przychodów pochodzących z globalnej logistyki może za 6 lat należeć do zielonych operatorów, co oznacza rynek usług o wartości 350 mld dol. Firmy odczuwają jednak obciążenie generowane przez kosztowne strategie dekarbonizacyjne i ESG. Problemów nie brakuje, ale motywacja do kontynuowania zrównoważonego kierunku pozostaje wysoka.
  7. PRAWO
    1. Jak odzyskać zwrot za nadpłacone myto w Niemczech za lata 2021-2024?
      W marcu tego roku Sąd Administracyjny w Kolonii podjął kluczową decyzję dotyczącą nieprawidłowo naliczanego myta w Niemczech. Dotyczy opłat uiszczanych przez przewoźników za lata 2016-2020. Sąd uznał, że koszty utrzymania policji drogowej nie powinny być częścią myta, co otworzyło drogę do roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot zarówno w tym, jak i w kolejnych okresach.
    2. Nowości prawne w transporcie ponadgabarytowym. Jakie zmiany czekają branżę w najbliższej przyszłości?
      Transport ponadgabarytowy odgrywa kluczową rolę w realizacji największych projektów infrastrukturalnych, zarówno w Polsce jak i na poziomie europejskim. To dzięki przewoźnikom nienormatywnym powstają elektrownie, drogi, mosty czy inne strategiczne obiekty. Mimo to branża ta od lat zmaga się z licznymi wyzwaniami, które hamują jej rozwój.
  8. POWIERZCHNIE KOMERCYJNE
    1. Polska bezkonkurencyjna w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
      Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni przemysłowo-logistycznych w regionie CEE-13*) wynosi ponad 67 mln m2. Jak wynika z najnowszego raportu Colliers „ExCEEding Borders: Navigating the Industrial Landscape and Workforce in CEE-13” (Sytuacja w sektorze przemysłowym i na rynku pracy w regionie CEE-13), Polska pozostaje największym rynkiem przemysłowo-logistycznym w całym regionie CEE-13 z podażą całkowitą ponad 31 mln m2, co stanowi 45% zasobów regionu.
  9. WYDARZENIA
    1. Kolejny rekord Targów TransLogistica Poland
      Za nami jedenasta edycja Targów TransLogistics Poland, największego wydarzenia w branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) w Europie Środkowo-Wschodniej, które w dniach 5-7 listopada 2024 r. przyciągnęły do warszawskiego Expo XXI rekordową liczbę uczestników i wystawców.
    2. Spotkania Transportowe 2024 – Gdynia
      Grudniową konferencją w Gdyni kończymy tegoroczną edycję Spotkań Transportowych – cyklicznej konferencji branżowej. Podczas ostatniej odsłony, z racji charakteru lokalizacji, nie zabrakło również tematyki obejmującej porty morskie, ich perspektywy rozwoju oraz współpracy z przewoźnikami transportu drogowego.
    3. Kod Innowacji 2024. Nagrodzono liderów za innowacyjną komunikację z konsumentami
      Dr. Miele Cosmed Group S.A. i Supptrail zostali laureatami tegorocznych nagród Kod Innowacji przyznawanych przez GS1 Polska od 2018 r. W tym roku, spośród rekordowej w historii konkursu liczby 15 zgłoszeń, jury wyróżniło firmy, które w innowacyjny sposób wykorzystują kody QR w komunikacji z konsumentami.
    4. Świątecznie z TLP
      Od lat organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska, w okolicach 6 grudnia, zaprasza na przedświąteczne spotkanie członków swojej organizacji, przedstawicieli instytucji publicznych, organizacji i mediów, z którymi na co dzień współpracuje. Jest to okazja do podziękowania za dotychczasową współpracę i zaproszenia do jej kontynuacji, a także podsumowania ostatniego roku pracy stowarzyszenia.

Najnowsze wydanie

2/2025

Najnowsze numery

  • Kompleksowo wspieramy procesy w branży TSL
  • Rozwój e-commerce zmienia branżę fashion
  • Logistyka wrażliwych i delikatnych produktów w serwisie chłodniczym
  • Jak skutecznie raportować ESG? Wskazówki, wyzwania i dobre praktyki
1/2025
6/2024

Najnowsze numery

Zaufali nam