#ad
4/2025

TSL Biznes – 4/2025

W tym wydaniu:

  • Raben. Bijące serce polskiej logistyki. – Dla Raben logistyka to nie tylko transport i magazynowanie – to system zbudowany niczym żywy organizm. Rozwój Rabena to opowieść o odporności, elastyczności i inteligentnej ekspansji na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków logistycznych Europy.
  • ReStart przywraca odzież do obiegu – Spółka logistyczna DFDS Poland, należąca do europejskiego potentata DFDS Europe, wprowadziła do swojego portfolio nową usługę VAS, która pomaga klientom
    operatora przywracać jakość uszkodzonym lub wadliwym produktom odzieżowym.
  • Raport. Co się dzieje w sieciach dostaw – Czyżby europejskie łańcuchy dostaw wychodziły ze stagnacji? Są już pierwsze objawy ożywienia.
  • Transport nadal w kryzysie – Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna w Polsce wchodzi w drugą połowę 2025 roku w stanie dalekim od stabilności. Choć pojawiają się oznaki ożywienia, dane finansowe i statystyki niewypłacalności pokazują, że sektor znalazł się w jednym z najtrudniejszych okresów ostatnich lat.

Spis treści wydania

TRENDY

Bijące serce polskiej logistyki

Dla Raben logistyka to nie tylko transport i magazynowanie – to system zbudowany niczym żywy organizm. A jego sercem są Gądki pod Poznaniem. Z mocnym kręgosłupem infrastruktury, oczami i uszami strategicznego przywództwa oraz żyłami innowacji pulsującymi w regionie, rozwój Rabena w Wielkopolsce to opowieść o odporności, elastyczności i inteligentnej ekspansji na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków logistycznych Europy.

Chińczycy wykupują europejskie porty

W Europie narasta fala niepokoju z powodu rosnącej obecności chińskich firm w strategicznie ważnych portach Starego Kontynentu. Ten fakt zaczyna być postrzegany jako realne zagrożenie nie tylko dla bezpieczeństwa gospodarczego, ale także militarnego Unii Europejskiej i całego Sojuszu Północnoatlantyckiego. W sytuacjach kryzysowych może także zakłócić pracę łańcuchów dostaw.

TSL wchodzi w najtrudniejszy kwartał roku.
Jak się do tego przygotować radzi Malcom Finance

Czwarty kwartał to najtrudniejszy i zarazem najważniejszy okres dla firm transportowych. Jak pokazują badania Malcom Finance, aż 57 proc. przewoźników osiąga w tym czasie największe obroty i wystawia rekordową liczbę faktur. To moment, w którym można zbudować przewagę i wzmocnić pozycję rynkową. Ale to także czas największego ryzyka – gwałtownie rosną koszty operacyjne, a pieniądze z kontrahentów często pojawiają się na koncie z dużym opóźnieniem. W efekcie firmy, które nie zadbają o płynność, zamiast skorzystać z szansy, mogą wpaść w poważne problemy finansowe.

Sztuczna inteligencja w logistyce – fakty, mity i praktyka

Jako osoba, która od 25 lat aktywnie działa w branży logistycznej, nie tylko przyglądam się rozwojowi sztucznej inteligencji, ale przede wszystkim wdrażam ją w praktyce. Setki przeprowadzonych rozmów z menedżerami, specjalistami i operatorami pozwoliły mi zrozumieć realne potrzeby rynku, a dziesiątki projektów wdrożeniowych naszego zespołu jeszcze wyraźniej pokazały, jak AI potrafi zmieniać codzienność w firmach logistycznych.

Koszty, koszty, czyli prognozy dla łańcuchów dostaw

Sektor łańcuchów dostaw i logistyki mierzy się obecnie z szeregiem wyzwań. Wśród nich najważniejsze to zmiany w globalnym handlu, przede wszystkim wahania ceł, pociągające za sobą konieczność nearshoringu i regionalizacji, a więc przenoszenia części biznesów bliżej rynków zbytu. Oprócz strategicznego podejścia do projektowania sieci, przyszłość łańcuchów dostaw to także optymalizacja kosztów.

Stategiczne stacje paliwowe w prowincji Girona

W tak strategicznej lokalizacji, jaką jest granica z Francją, firma Andamur oferuje swoim klientom wyjątkową dostępność – możliwość jednoczesnego tankowania aż 52 ciężarówek. To potwierdza zaangażowanie Andamur w dostarczanie przewoźnikom wszystkiego, czego potrzebują w trasie, w ramach rozbudowanej sieci obejmującej ponad 1400 stacji paliw w całej Europie.

ReStart przywraca odzież do obiegu

Spółka logistyczna DFDS Poland, należąca do europejskiego potentata DFDS Europe, wprowadziła do swojego portfolio nową usługę VAS, która pomaga klientom operatora przywracać jakość uszkodzonym lub wadliwym produktom odzieżowym. Usługa ReStart skierowana jest bowiem do branży fashion i jest odpowiedzią na coraz większe wyzwanie związane z ilością odrzuconych w trakcie dystrybucji produktów.

EUDR w łańcuchu dostaw.
Czy logistyka jest na to gotowa?

Rozporządzenie EUDR (European Union Deforestation Regulation) to nowa regulacja unijna, która dotyczy wybranych surowców i produktów przetworzonych, wprowadzanych na rynek UE lub z niego eksportowanych. Zostało przyjęte w maju 2023 roku i ma na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności handlowej na wylesianie oraz degradację środowiska. Wkrótce rozpocznie się wdrażanie przepisów.

PRAWO

Zarząd sukcesyjny

Zarząd sukcesyjny jest nową instytucją zaimplementowaną do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 5 lipca 2018 roku, która weszła w życie 25 listopada 2018 roku. Ustawa ta w swym założeniu stanowić ma odpowiedź na zapotrzebowanie zachowania ciągłości przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

ZARZĄDZANIE

Transport w chaosie? Przetrwają tylko ci, którzy potrafią budować relacje

W transporcie – szczególnie międzynarodowym – mierzymy się dziś z kombinacją wyzwań, które w normalnych warunkach mogłyby wystąpić raz na dekadę. Tymczasem stały się codziennością. Zmienność przepisów celnych, ograniczenia tranzytowe na granicach, napięcia geopolityczne przekładające się na zamknięte korytarze transportowe i rosnące koszty operacyjne.

Transport nadal w kryzysie

Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna w Polsce wchodzi w drugą połowę 2025 roku w stanie dalekim od stabilności. Choć pojawiają się oznaki ożywienia, dane finansowe i statystyki niewypłacalności pokazują, że sektor znalazł się w jednym z najtrudniejszych okresów ostatnich lat.

Filary dobrej strategii firmy TSL

Firma X, średniej wielkości przewoźnik z dwudziestoletnim stażem, w 2023 r. stanęła na krawędzi bankructwa. Koszty paliwa skoczyły o ponad 30%, a kluczowy klient wydłużył termin płatności do 60 dni. Prezes zamiast chaotycznie ciąć koszty zdecydował się na trzy niestandardowe kroki; zainwestował w systemy AI do planowania tras, przeanalizował rentowność klientów i zrezygnował ze zleceń, które generowały najwięcej problemów.

TRANSPORT DROGOWY

W Niemczech jest co wozić, ale nie ma komu

Niemcy budzą się z uśpienia? W ostatnich miesiącach wyraźnie wzrosła liczba ofert ładunków na trasach z i do największej gospodarki Europy. Podaż mocy przewozowych pozostawia jednak wiele do życzenia – wynika z danych omawianych przez Polski Instytut Transportu Drogowego w raporcie „Transport w Europie. Trendy. Dane. Analizy”.

Elastyczność dostaw to już nie premium

W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce elastyczność dostaw staje się jednym z kluczowych elementów doświadczenia zakupowego. Rosnące oczekiwania konsumentów, zmiany nawyków zakupowych oraz postęp technologiczny wpływają na redefinicję modelu logistyki ostatniej mili. To już nie tylko kwestia szybkiego dostarczenia paczki – liczy się możliwość wyboru, dopasowania i kontroli nad całym procesem dostawy.

Przewoźniku, podpisuj albo odejdź

Polska branża transportowa to krwiobieg gospodarki. Setki tysięcy ludzi i tysiące firm wożą codziennie wszystko, od żywności po komponenty przemysłowe. Ten wysiłek rozbija się jednak o coś, co miało porządkować relacje, a stało się narzędziem nacisku – umowy. Nie jest dobrze.

ŁAŃCUCH DOSTAW

RAPORT: Co się dzieje w sieciach dostaw?

Czyżby europejskie łańcuchy dostaw wychodziły ze stagnacji? Są już pierwsze objawy ożywienia. Widać to także w Polsce, co wynika z niedawnego badania think tanku Polski Instytut Ekonomiczny, który badał opinie wśród rodzimych eksporterów. I okazało się, że polscy eksporterzy coraz mniej odczuwają skutki światowego spowolnienia wykazując się adaptacją do zmieniających się warunków zewnętrznych.

Umowa magazynowa, czyli umowa składu w praktyce logistyki

Rosnące znaczenie sektora logistyki magazynowej sprawia, że coraz częściej musimy spoglądać na tradycyjne regulacje prawne przez pryzmat realiów nowoczesnego obrotu gospodarczego. Jednym z kluczowych instrumentów, który w praktyce codziennych operacji pojawia się nieustannie, jest tzw. „umowa magazynowa”. Warto jednak podkreślić, że w sensie prawnym nie mamy tu do czynienia z odrębną instytucją kodeksową, lecz z umową składu, uregulowaną w art. 853 i nast. Kodeksu cywilnego.

 

Poznaj również

4/2025

Najnowsze numery

  • Raben. Bijące serce polskiej logistyki.
  • ReStart przywraca odzież do obiegui
  • Raport. Co się dzieje w sieciach dostaw
  • Transport nadal w kryzysie
3/2025
2/2025

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!