TSL Biznes – 3/2025
W tym wydaniu:
- Międzynarodowy impuls z Podlasia – Grupa Raben, lider branży logistycznej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, nieustannie inwestuje w rozwój infrastruktury, sieci połączeń oraz innowacyjnych rozwiązań. A w logistyce nie zawsze liczy się wielkość danego ośrodka – kluczowy jest potencjał.
- Szlak oceaniczny Europa–Azja. Jak radzić sobie z wyzwaniami logistycznymi – Wolumen przewieziony prze Kanał Sueski spadł o 50%, podczas gdy ruch wokół Przylądka Dobrej Nadziei wzrósł o 74% w porównaniu do poprzedniego roku
- Największe mity na temat zastosowania robotów w magazynie – Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą błędne przekonania.
- Cztery razy więcej magazynów niż 10 lat temu – Polski rynek magazynowy nie ma sobie równych w Europie Środkowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich 10 lat urósł czterokrotnie, osiągając 34 mln m2 powierzchni magazynowej w 2024 roku.
Spis treści wydania
WYDARZENIA
Spotkania Transportowe 2025 w Krakowie
Spotkania Transportowe nieprzerwanie realizują swoją wiosenną trasę po różnych regionach Polski, przekazując uczestnikom aktualną wiedzę branżową, cenne porady o charakterze praktycznym oraz stwarzając przestrzeń do budowania wartościowych relacji i sieci kontaktów w środowisku transportowym i logistycznym. W ramach tej inicjatywy, 13 maja 2025 roku wydarzenie zawitało do serca Małopolski, oferując lokalnym przedstawicielom branży możliwość osobistego udziału w inspirujących prelekcjach i merytorycznych dyskusjach.
LOGISTYKA
Międzynarodowy impuls z Podlasia
W dobie rosnącej konkurencji, presji czasu i globalnych zawirowań gospodarczych logistyka staje się nie tylko usługą, ale również strategicznym narzędziem przewagi rynkowej. W tym kontekście Grupa Raben, lider branży logistycznej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, nieustannie inwestuje w rozwój infrastruktury, sieci połączeń oraz innowacyjnych rozwiązań. A w logistyce nie zawsze liczy się wielkość danego ośrodka – kluczowy jest potencjał.
Wzrost logistyki na rynku mody zagrożony wojną celną Chiny-USA
Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na odwrocie zyskają głównie inne kraje zlokalizowane w Azji, dlatego region ten pozostanie centrum rynku logistycznego pracującego na rzecz biznesu modowego. Po drugiej stronie Pacyfiku eskalacja wojny handlowej z Chinami może bardzo poważanie zaszkodzić operatorom w USA, gdzie import odzieży sięga 98%.
Frigo Logistics rozbudowuje centra dystrybucyjne
Operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze produktów chłodniczych i mrożonych uruchomił nowe centrum dystrybucyjne w Nowym Dworze Mazowieckim pod Warszawą. Jednocześnie firma zapowiada znaczną rozbudowę innego obiektu w Radomsku.
E-COMMERCE
Rozwój e-commerce nabiera tempa
Rosnące wolumeny sprzedaży w kanale e-commerce przyczyniają się do transformacji europejskiego rynku logistycznego. Coraz większa popularność zakupów online wypiera tradycyjny model sprzedaży detalicznej, a kluczowym ogniwem współczesnego handlu stają się centra logistyczne budowane z myślą o dostawach bezpośrednio do klientów końcowych.
Nowa regulacja unijna zagrożeniem dla branży KEP i e-commerce
Branża KEP, będąca jednym z kluczowych segmentów polskiej gospodarki i fi larem e-commerce, może zostać poważnie obciążona w wyniku implementacji unijnej dyrektywy o cyfrowych platformach pracy. Nieprecyzyjne lub zbyt szerokie wdrożenie nowych przepisów dotyczących tych platform może doprowadzić do destabilizacji rynku, wzrostu kosztów operacyjnych i ograniczenia dostępności usług dla klientów.
Drzwi coraz szerzej otwarte dla nowych odbiorców
Po chwilowym spowolnieniu na początku 2025 r., dynamiczny wzrost sektora e-commerce
ponownie nabiera tempa. Zarówno analizy rynkowe jak i obserwacje DPD Polska potwierdzają
pozytywne nastroje i rosnące wolumeny sprzedaży. Szacuje się, że tempo wzrostu rynku e-commerce
w najbliższych latach wyniesie blisko 10%, co przewyższa dynamikę całego handlu detalicznego.
TECHNOLOGIA
Elastyczność zamiast przetrwania. Dlaczego przewoźnicy muszą dziś działać inaczej
W świecie geopolitycznej niepewności i zawirowań gospodarczych przewoźnicy nie mogą już tylko przeczekiwać kryzysów. Muszą szukać nowych dróg – dosłownie i w przenośni. Giełda transportowa Teleroute pokazuje, że nawet w trudnych czasach można znaleźć przestrzeń na rozwój.
HR I ZARZĄDZANIE
Jak ograniczyć rotację pracowników w magazynach?
O pracy tymczasowej zwykle mówi się w kontekście skalowalności biznesu i wsparcia operacji magazynowych – od sortowania i przyjęcia towarów po przygotowanie wysyłek i inwentaryzacje. Jednak równie ważnym elementem jest wsparcie w zarządzaniu zasobami ludzkimi i zapobieganie skutkom niedoboru pracowników, co zapewnia stabilność operacji i optymalizuje koszty rekrutacji oraz odciąża działy kadrowe. Jak to zrobić?
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Nowe wyzwania rynku CRE na drodze zrównoważonej zmiany
Zwiększanie efektywności energetycznej oraz liczenie i obniżanie śladu węglowego budynków w całym cyklu ich życia pozostają kluczowymi zadaniami rynku nieruchomości w obszarze ESG. Jednak, jak wskazują eksperci Cushman & Wakefi eld, w 2025 r. na znaczeniu zyskiwać będą też kwestie związane z Taksonomią UE, jak np. zapobieganie wykorzystaniu substancji niebezpiecznych w budownictwie, a także z gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ) czy redukcją ilości i zarządzaniem odpadami.
INTRALOGISTYKA
Największe mity na temat zastosowania robotów w magazynie
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą błędne przekonania.
TRANSPORT DROGOWY
Spot pęcznieje od ładunków, ale chętnych do jazdy brak
Pierwsze miesiące roku przynoszą wzrost liczby oferowanych ładunków, zwłaszcza na relacjach w Europie Zachodniej i imporcie do Polski. Wzrostowi ładunków nie towarzyszy jednak dostępność pojazdów – chętnych do ich przewożenia ubywa. Co przekłada się na wzrost cen frachtowych.
Dopłaty do elektrycznych ciężarówek – ruszył nabór wniosków
Pod koniec maja ruszył nabór wniosków w ramach programów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ma wspomóc modernizację polskiego transportu ciężarowego w kierunku rozwiązań ekologicznych. Program obejmuje zakup lub leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych (N2 i N3).
TRANSPORT INTERMODALNY
FM Logistic rozszerza ofertę o transport intermodalny
FM Logistic to firma logistyczna działająca w Polsce od 30 lat, oferująca usługi transportowe i magazynowe. Obecnie rozszerza swoją ofertę o transport intermodalny. Łukasz Łasa, menedżer ds. transportu multimodalnego w FM Logistic, wyjaśnia, jak transport kombinowany może wspierać realizację celów biznesowych i na jakiej strategii jest oparty.
Nowy Jedwabny Szlak korzystnym korytarzem dla Polski
Pomysł odnowienia Jedwabnego Szlaku narodził się ponad dziesięć lat temu. Po ogłoszeniu inicjatywy „Pasa i Szlaku” przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej w 2013 roku, transport kolejowy stał się stałym elementem wymiany handlowej między Chinami a Europą. Na przestrzeni kilkunastu lat inicjatywa ta ewoluowała, obejmując coraz więcej państw i wzmacniając swoją pozycję na rynku transportowym.
TRANSPORT MORSKI
Koper – wiodący port kontenerowy na Adriatyku
Linia brzegowa Słowenii, mimo że wynosi zaledwie 44 km, wyróżnia się jednym z najszybciej rozwijających się portów w regionie Adriatyku. Port w Koprze odnotował w 2024 roku rekordową przepustowość, przekraczając 1,13 mln TEU. Pytanie dotyczy czynników wpływających na tak dużą dynamikę wzrostu.
Szlak oceaniczny Europa-Azja. Jak radzić sobie z wyzwaniami logistycznymi?
W pierwszych dwóch tygodniach 2024 roku wolumen przewiezionych towarów przez Kanał Sueski spadł o 50%, podczas gdy ruch wokół Przylądka Dobrej Nadziei wzrósł o 74% w porównaniu do poprzedniego roku. Przed konfliktem na Morzu Czerwonym przez Kanał Sueski przepływało około 15% światowego handlu.
POWIERZCHNIE MAGAZYNOWE
Cztery razy więcej magazynów niż 10 lat temu
Polski rynek magazynowy jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich 10 lat wzrósł czterokrotnie, osiągając 34 miliony metrów kwadratowych w 2024 roku, co stanowi wzrost o 284%. Dla porównania, Rumunia, Węgry i Słowacja odnotowały średni wzrost trzykrotny, a Czechy dwuipółkrotny.
FINANSOWANIE
Faktoring, który jedzie na pełnym baku. Współpraca Malcom Finance i Reborn Logistics
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością finansową. Wystarczy kilka opóźnionych płatności, by nawet dobrze funkcjonująca firma przewozowa zaczęła mieć trudności z regulowaniem bieżących zobowiązań. A przecież paliwo, pensje kierowców czy serwis floty nie mogą czekać.
PRAWO
SENT obejmie branżę odzieżową. Nowe obowiązki dla przedsiębiorców już od 1 lipca 2025 roku
Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT), który nałoży nowe obowiązki na przedsiębiorców z branży odzieżowej. Zmiany, które wejdą w życie 1 lipca 2025 roku, mają na celu uszczelnienie systemu kontroli transportu towarów wrażliwych i ograniczenie nielegalnego obrotu.
Neutralizacja listu przewozowego. CMR a ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa
W realiach współczesnego obrotu gospodarczego, na styku branży przemysłowej, szeroko pojmowanej sprzedaży oraz branży transportowej i spedycyjnej, neutralizacja listu przewozowego stanowi praktykę coraz częściej wykorzystywaną przez przedsiębiorców w celu ochrony relacji handlowych oraz zabezpieczenia strategicznych informacji przed ujawnieniem konkurencji.
Zagrożenie dla polskiego transportu. Apel dziewięciu organizacji transportowych. Nowe prawo UE zaszkodzi wszystkim Europejczykom
W kwietniu br. kierowana przez polską Prezydencję Rada Unii Europejskiej przyjęła wspólne stanowisko ws. nowelizacji przepisów rozporządzeń UE nr 883/2004 oraz 987/2009 dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. To stanowisko jest podstawą do rozmów z Parlamentem Europejskim w ramach tzw. trilogu, a więc w krótkim czasie może dojść do porozumienia pomiędzy przedstawicielami Rady UE, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej w sprawie nowelizacji unijnych przepisów.
Poznaj również
Najnowsze numery
- Międzynarodowy impuls z Podlasia
- Szlak oceaniczny Europa–Azja. Jak radzić sobie z wyzwaniami logistycznymi
- Największe mity na temat zastosowania robotów w magazynie
- Cztery razy więcej magazynów niż 10 lat temu