Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
W listopadzie 2017 r. Grupa TELS wzięła udział w targach TransPoland w Warszawie jako wystawca. W tym roku targi połączyły 190 wystawców oraz ponad 6000 uczestników z 34 krajów. Grupa TELS dzieli się swoim poglądem na szereg właściwości bieżącego stanu oraz trendów w rozwoju europejskiego rynku usług transportowo-logistycznych.
W listopadzie 2017 r. Grupa TELS wzięła udział w targach TransPoland w Warszawie jako wystawca. W tym roku targi połączyły 190 wystawców oraz ponad 6000 uczestników z 34 krajów. Grupa TELS dzieli się swoim poglądem na szereg właściwości bieżącego stanu oraz trendów w rozwoju europejskiego rynku usług transportowo-logistycznych.
„Rynek przewoźników”
Warunki panujące obecnie na rynku usług transportowo-logistycznych określa definicją „rynek przewoźników”. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest wzrost gospodarki światowej oraz rosnące zapotrzebowanie na możliwości przewozowe. Podstawowym celem wielu uczestników targów było pozyskanie przewoźników. Na przedstawicieli firm transportowych wprost „polowano”, aktywnie zwabiając ich na stoiska i zachęcając do rozmów. Deficyt transportu na polskim rynku szacowany jest na 100 tys. pojazdów. Ponadto, istnieje ogromne zapotrzebowanie na kierowców.
Coraz więcej polskich firm transportowych widzi możliwości do rozwoju na rynku europejskim, ponieważ funkcjonowanie na nim jest łatwiejsze, a ponadto bardziej opłacalne. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe wewnątrz Europy, zainteresowanie działalnością na wschodnim kierunku spada. Skutkiem odejścia polskich firm transportowych ze wschodniego kierunku oraz migracji kierowców na zachód będzie dalsze zmniejszenie jakościowych możliwości przewozowych oraz liczby wykwalifikowanych kierowców na rynku międzynarodowym oraz wewnętrznym rynku krajów EWG i Ukrainy.
Firmy serwisowe, oferujące różnorodne produkty i usługi pomocnicze, były szeroko obecni na targach: giełdy, systemy rozliczeń, TMS, telematyka itp. Największą aktywnością i agresywną promocją wyróżniały się firmy z branży IT oraz giełdy. Ogólnie rzecz biorąc, branża logistyczna zmierza do automatyzacji i unifikacji procesów biznesowych. Odpowiedzieć na to zapotrzebowanie stara się duża liczba firm z branży IT, które zdają sobie sprawę z nieuniknionej integracji logistyki oraz technologii komputerowych. To właśnie one należały do najbardziej aktywnych uczestników targów.
Na rynku europejskim funkcjonuje obecnie wiele niszowych firm z branży IT, oferujących gotowe produkty i rozwiązania z zakresu automatyzacji poszczególnych procesów firm logistycznych. Ponadto, produkty te opracowywane są w taki sposób, by można było je integrować z innymi systemami za pomocą uniwersalnych protokołów. Opracowanie rozwiązań IT odbywa się w taki sposób, aby: a) przewoźnik mógł stworzyć własną platformę do współpracy ze zleceniodawcami; b) można było zintegrować swoją platformę z innymi środowiskami programowymi oraz funkcjonującymi giełdami.
Jednym z podstawowych skutków rozwoju branży IT jest rosnąca transparentność działalności operatorów logistycznych, co w nieunikniony sposób będzie prowadziło do obniżki frachtów, ale jednocześnie stworzy możliwości do wzrostu ogólnej rentowności działalności dzięki redukcji kosztów i zwiększeniu obrotów w przypadku właściwej organizacji procesów. Rynki WNP i Azji mają opóźnienie pod tym względem, jednak również one będą stawały się coraz bardziej transparentne. Ci podwykonawcy, którzy nie będą mogły zapewnić transparentności i wygody współpracy, będą tracili na konkurencyjności.
Rozwój IT wpłynie również na schematy sprzedaży. Z jednej strony „standardowe” przewozy będą sprzedawane automatycznie na transparentnym rynku o wysokiej konkurencji, a z drugiej strony, zapotrzebowanie na kompleksową obsługę logistyczną pozostanie tam, gdzie będzie chodziło o wiele kierunków transportów i/lub skomplikowane transporty. Ten drugi rodzaj sprzedaży powinien być prowadzony przez ekspertów w swoich dziedzinach oraz wykwalifikowanych organizatorów przetargów.
Automatyzacja oraz modernizacja komunikacyjna stają się koniecznością również dlatego, że przestrzeń informacyjną w bliskiej przyszłości będą stanowiły nie tylko portale społecznościowe, poczta elektroniczna oraz korporacyjne strony WWW. Dzisiejsze technologie – to, w szczególności, sieci neuronowe, mogące aktywnie komunikować z odbiorcami usług transportowo-logistycznych, sporządzać dla nich wstępne oferty, prowadzić komunikację w komunikatorach. Robotyzacja obejmuje nie tylko obsługę magazynów oraz logistykę dystrybucyjną, ale również budowanie schematów logistycznych, jak również wyszukiwanie optymalnej oferty na podstawie zapytania w globalnej przestrzeni, poza granicami jakiejkolwiek giełdy transportowej.
Nie odpuściły sobie aktywnej walki konkurencyjnej o rynek logistyczny również giełdy. Mimo atrakcyjnych warunków współpracy, oferowanych przez niektóre z nich (rabaty oraz wydłużenie terminów płatności za usługi platform), niewiele z nich posiada wyraźne atuty. Za przykład wyjątkowej oferty handlowej jednej z giełd należy uznać ofertę pakietu zleceń dla przewoźnika oraz ułożenie optymalnej trasy przewozu na podstawie zaakceptowanego pakietu. Niektóre platformy zaczynają brać na siebie rozliczenia finansowe, co eliminuje ryzyko niewypłacalności Klienta dla przewoźnika.
Pełen zakres funkcjonalności giełdy transportowe posiadają na razie tylko na rynkach lokalnych, zazwyczaj wewnątrz jednego kraju lub na określonych kierunkach transportów międzynarodowych (na przykład, Niemcy-Polska). Na innych rynkach i kierunkach są one obecne jedynie jako platformy handlowe, łączące popyt i podaż, bez „wyrafinowanej” obsługi serwisowej. Rozszerzenie zakresu ich usług może następować w miarę rozwoju oddziałów lokalnych, co na chwilę obecną ograniczone jest m.in. przez deficyt wykwalifikowanych pracowników.
Na europejskim rynku usług transportowo-logistycznych istnieje obecnie mocny deficyt kierowców. Co więcej, brakuje już nie tylko wysoko wykwalifikowanych kierowców, tylko w zasadzie kierowców z odpowiednią kategorią prawa jazdy. Następuje migracja zarobkowa polskich kierowców do krajów Unii Europejskiej, gdzie oferowane są wyższe wynagrodzenia (w Niemczech – 15 €/h, w Polsce – 10 €/h). Z kolei, obserwowany jest wysoki poziom migracji do Polski kierowców z Rumunii, Mołdawii, Ukrainy, chociaż polscy pracodawcy wolą zatrudniać kierowców z Białorusi.
„Głód kadrowy” istnieje nie tylko w kwestii kierowców. Przedstawiciele polskiego portalu kadrowego podali liczbę 250 tys. – tylu wysoko wykwalifikowanych pracowników będzie potrzebowała branża logistyczna w najbliższych trzech latach. Atrakcyjne warunki pracy, pakiety socjalne, aktywna działalność rekrutacyjna – to są instrumenty stosowane przez korporacje międzynarodowe w celu pozyskania wykwalifikowanych pracowników, w tym pochodzących z krajów WNP. Otwarcie i rozwój lokalnych oddziałów dużych międzynarodowych korporacji na rynku WNP będzie dla działających tam firm transportowych i spedycyjnych poważną próbą z punktu widzenia utrzymania kwalifikowanych pracowników-ekspertów.
19 września 2024 Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...] 22 marca 2024 Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...] 31 marca 2023 Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...] 29 marca 2023 EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...] 28 marca 2023 W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...] 24 marca 2023 Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...] 16 marca 2023 DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...] 15 marca 2023 Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic. 8 marca 2023 Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...] 8 marca 2023 GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...] 6 marca 2023 Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...] 15 lutego 2023 W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]Z tej samej kategorii
Spotkania Transportowe – Jesień 2024. Zawsze aktualnie, zawsze blisko
Kupno winiety do Czech: Porady dla turystów i kierowców
Nowa drukarka etykiet Brother PT-D460BTVP
Kolejne EKOmaty w Bydgoszczy
A4 Katowice-Kraków: Zmiana organizacji ruchu na węźle Brzęczkowice
Prologis wyróżnione tytułem Super Etycznej Firmy
Elektryczne ciągniki Volvo napędzą transport intermodalny w DHL Supply Chain
Grupa Raben na targach Transport Logistic 2023
DHL Parcel stawia na kobiety
GXO świętuje Dzień Kobiet
Pomóż ofiarom trzęsień ziemi w Turcji i Syrii
Volkswagen Financial Services członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego

29 października 2025
23 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!