Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Próby miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa nowej technologii w warunkach przemysłowych. To krok w stronę ograniczenia emisji CO₂ i fundament do dalszych decyzji inwestycyjnych w obszarze transportu niskoemisyjnego.
Trwające od 4 do 7 września 2025 roku testy zostały przeprowadzone głównie na infrastrukturze wewnętrznej Grupy Kapitałowej KGHM. Ich celem było sprawdzenie m.in. zużycia wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu przy manewrach i dużych obciążeniach. Lokomotywa woziła piasek, koncentrat i rudę miedzi w okolicach Lubina, Rudnej i Polkowic. – Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej Spółki to realna możliwość zmniejszenia emisji oraz kosztów eksploatacyjnych – powiedział Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. – Spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO₂ do atmosfery. Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy – podkreślił.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, opracowana i wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz SA, to odpowiedź na rosnące wyzwania związane z transformacją energetyczną. Jednostka wodorowa mogłaby w przyszłości zastąpić spalinowe lokomotywy wykorzystywane do przewozu koncentratu miedzi oraz innych materiałów w obsłudze Głównego Ciągu Technologicznego KGHM. Zanim dotarła do Zagłębia Miedziowego, pojazd przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim.
– Zmniejszenie śladu węglowego oraz przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to dla KGHM bardzo ważne zobowiązanie. Konsekwentnie realizujemy działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w naszych procesach produkcyjnych. Włączamy w to Spółki z Grupy Kapitałowej, które wspierają główny ciąg technologiczny i wykazują potencjał w realizacji celów KGHM – powiedział Piotr Stryczek, Wiceprezes Zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź S.A. – Zakończone właśnie testy lokomotywy zasilanej wodorem dostarczają nam bogatego materiału do analiz. Pozyskane doświadczenie stanowić będzie dla KGHM Polska Miedź i POL-MIEDŹ Trans solidny fundament do wykonania dalszych, wspólnych prac oraz przygotowania się do podjęcia kluczowych decyzji inwestycyjnych – dodał.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen to przede wszystkim lokomotywa manewrowa. Czteroosiowa jednostka trakcyjna wyposażona jest w silniki 4×180 kW. Jej sercem są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW, a dodatkowym atutem – system jazdy autonomicznej pozwalający na jednoosobowe sterowanie radiowe. Nowoczesny design lokomotywy podkreśla centralnie umieszczona kabina maszynisty, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy. Pojazd wyposażono także w system rozpoznawania przeszkód.
13 listopada 2025
W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu gospodarczego i geopolitycznego, polski kolejowy transport towarowy, będący filarem efektywnej logistyki i bezpieczeństwa narodowego, [...]
21 sierpnia 2025
W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono prace w ramach kolejnej kluczowej inwestycji PERN. Istniejąca nalewnia kolejowa została rozbudowana [...]
17 lipca 2025
Pomysł odnowienia Jedwabnego Szlaku powstał ponad dziesięć lat temu. Od ogłoszenia inicjatywy „Pasa i Szlaku” przez rząd Chińskiej Republiki Ludowej [...]
16 lipca 2025
Polski start-up Nevomo podpisuje z DP World i Deendayal Port Authority porozumienie dotyczące badań nad autonomicznym transportem towarów koleją magnetyczną
15 lipca 2025
Loconi Intermodal uruchamia połączenie intermodalne między terminalami BCT i GCT w porcie Gdynia a terminalem Łódź Centrostal.
10 lipca 2025
Rośnie udział transportu intermodalnego w przewozach koleją w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku za 16, 6% wykonanej pracy przewozowej [...]
8 lipca 2025
DFDS uruchomiła nowe połączenie Ro-Ro z Rotterdamu do Vilagarcía w Hiszpanii, . Nowy linia otwiera też drogę do kolejnego korytarza [...]
16 czerwca 2025
FM Logistic to operator logistyczny obecny od 30 lat w Polsce, świadczący usługi transportowe i magazynowe. Obecnie rozszerza ofertę o [...]
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!