Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Szajka złodziei-akrobatów została wprawdzie rozbita i nie terroryzuje już holenderskich dróg, nie znaczy to jednak, że przewoźnicy czy kierowcy w krajach Beneluksu mogą czuć się całkowicie beztrosko. Tamtejsze służby słyną z rygorystycznego egzekwowania prawa, uchybienia wiążą się natomiast z dotkliwymi grzywnami, a nawet karą więzienia. Najnowszy przewodnik PKO Leasing i Kancelarii Transportowej Koben ułatwia podróż przez meandry zasad obowiązujących na drogach Belgii, Holandii i Luksemburga.
Szajka złodziei-akrobatów została wprawdzie rozbita i nie terroryzuje już holenderskich dróg, nie znaczy to jednak, że przewoźnicy czy kierowcy w krajach Beneluksu mogą czuć się całkowicie beztrosko. Tamtejsze służby słyną z rygorystycznego egzekwowania prawa, uchybienia wiążą się natomiast z dotkliwymi grzywnami, a nawet karą więzienia. Najnowszy przewodnik PKO Leasing i Kancelarii Transportowej Koben ułatwia podróż przez meandry zasad obowiązujących na drogach Belgii, Holandii i Luksemburga.
Przed kilkoma latami na holenderskich drogach działy się sceny jak z hollywoodzkiego thrillera. Kraj paraliżowała grupa złodziei-akrobatów:
– Kradzieży najczęściej dokonywano nocą. Pojazd złodziei podjeżdżał możliwie blisko ciężarówki przewożącej sprzęt elektroniczny, taki jak smartfony czy tablety. Następnie złodziej-akrobata wdrapywał się na jej dach i przez dziurę wydobywał towar, który potem przerzucał do swojego samochodu. W tym samym czasie przed ciężarówką oraz obok niej jechały auta przestępców, które miały na celu spowolnienie okradanego pojazdu oraz uniemożliwienie mu zmiany pasa ruchu – relacjonuje Marek Kliś z Kancelarii Transportowej Koben.
Gang złodziei-akrobatów został rozbity przez holenderską policję w 2017 r. Działał około dwóch lat i mógł dokonać aż siedemnastu kradzieży. Kraje Beneluksu – podobne, ale nie identyczne
Dziś drogi Holandii, tak jak w sąsiednich Belgii czy Luksemburgu, są spokojne i bezpieczne. Dzieje się tak jednak również dlatego, że przepisy w krajach Beneluksu są egzekwowane przez lokalne służby zazwyczaj bardziej rygorystycznie niż w innych państwach. Inspektorzy chcą współpracować z pracodawcą, jednak weryfikacja norm chociażby w zakresie ładunków ponadgabarytowych czy dopuszczalnej masy całkowitej odbywa się w sposób bardzo szczegółowy.
W krajach Beneluksu często podejmuje się wspólne kontrole pojazdów. W szczególności są one ukierunkowane na wykrycie: ewentualnych oszustw i manipulacji tachografem, nieprzestrzegania czasu pracy i odpoczynku bądź nieprawidłowości w zakresie dokumentów pojazdu.
– Przywykliśmy traktować kraje Beneluksu łącznie. Rzeczywiście, cechuje je wiele podobieństw, wspólnych rozwiązań i instytucji. To przecież unia Belgii, Holandii i Luksemburga była zaczynem dzisiejszej Unii Europejskiej. Nie zapominajmy jednak, że kraje Beneluksu często stosują odmienne rozwiązania, również w odniesieniu do regulacji wspólnotowych. Przykładem jest kwestia oddelegowania pracowników w transporcie. Luksemburg zawiesił obowiązek zgłaszania kierowców na czas rozmów o Pakiecie Mobilności, czego nie uczyniła na przykład Belgia – podkreśla Piotr Gąska, dyrektor rynku transportu ciężkiego w PKO Leasing.
Złożone zagadnienie: oddelegowanie pracowników
W Belgii obowiązek zgłaszania oddelegowania pracowników dotyczy tylko i wyłącznie operacji kabotażowych, nie obejmuje natomiast transportu międzynarodowego. Firma delegująca obowiązana jest założyć konto na portalu Limosa i za jego pośrednictwem zgłosić oddelegowanie. W deklaracji ujmuje się każdą operację kabotażową i pracownika, który będzie ją wykonywał.
Co istotne – w odróżnieniu na przykład od Francji – przedsiębiorstwo nie musi mieć swojego reprezentanta na terenie Belgii, jeżeli deleguje pracowników okazjonalnie i na krótkotrwałe pobyty. Warto wiedzieć, że za takie uznawane są transport międzynarodowy i kabotaż.
Również Luksemburg co do zasady nie wprowadza obowiązku posiadania stałego reprezentanta, lecz wymóg zgłoszenia online. Tamtejsza Inspekcja Pracy uruchomiła portal e-Détachement, na którym każdy przedsiębiorca tworzy swoje konto i wprowadza dane dotyczące delegowania pracowników. Z punktu widzenia przewoźników bardzo ważny jest jednak fakt, że z uwagi na toczące się w UE rozmowy na temat Pakietu Mobilności oraz wysoki stopień skomplikowania systemu służącego do zgłaszania oddelegowania pracowników, z tej powinności została tymczasowo wyłączona branża transportowa. Okres zawieszenia obowiązku zgłoszenia kierowców nie jest znany.
Holandia: wysokie kary za wypoczynek w kabinie i nielegalne urządzenia
Od lutego 2018 r. w Holandii nałożono na kierowców ciężarówek 165 mandatów za spędzanie regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinach pojazdów. Grozi za to kara do 1,5 tys. euro. W ubiegłym roku zostało skontrolowanych w tym zakresie łącznie 724 ciężarówek.
Latem tego roku należy spodziewać się na holenderskich drogach wzmożonych kontroli mających na celu przeciwdziałanie ingerencji w system SCR (tzw. selektywnej redukcji katalitycznej) oraz instalacji nielegalnych urządzeń, które anulują zużycie AdBlue. Manipulacje przy tego typu systemach będą karane grzywną w wysokości 25 tys. euro oraz karą pozbawienia wolności nawet do dwóch lat.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!