Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Co to jest AEO?
Co to jest AEO?
To jest fundamentalne pytanie, które sam zadaję sobie od 2009 roku, kiedy to po uzyskaniu przez naszą firmę „AEO” zostałem namaszczony na osobę odpowiedzialną za wdrażanie pozwolenia AEO. Od kilku lat, przy okazji zatrudnienia nowych pracowników w naszej firmie, poza obowiązkowym szkoleniem BHP przeprowadzamy również obowiązkowe szkolenia z ISO / WSK (Wewnętrzny System Kontroli) oraz z PBI (Polityki Bezpieczeństwa Informacji), którą wprowadziliśmy w związku z aplikowaniem o AEO. Siadam wówczas naprzeciwko nowego pracownika i rozpoczynam szkolenie od próby wyjaśnienia czym jest AEO. Firma nasza posiada „AEO” czyli: Authorised Economic Operator – tu tłumaczenie zostawiam słuchaczowi, upoważniony przedsiębiorca, upoważniony przedsiębiorca AEO, przedsiębiorca AEO, zaufany przedsiębiorca. Różnie też nazywa się efekt końcowy postępowania o przyznanie AEO: posiadamy certyfikat AEO, mamy świadectwo AEO – tak mówiło się wcześniej, jesteśmy posiadaczem pozwolenia AEO – tak się powinno mówić od 1 maja 2016 roku.
Kto może uzyskać AEO?
Unijny Kodeks Celny w art. 38 mówi o tym, że wniosek o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy może złożyć każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę na obszarze celnym Unii Europejskiej, który jest częścią międzynarodowego łańcucha dostaw i uczestniczy w czynnościach związanych z cłem.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać AEO?
Aby stać się posiadaczem pozwolenia AEO trzeba spełnić szereg ściśle określonych warunków. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że przede wszystkim niezbędne jest prowadzenie swojego biznesu zgodnie z prawem. Przedsiębiorca musi w pełni świadomie kontrolować obrót towarami z krajami spoza Unii Europejskiej oraz stać na mocnych nogach, być stabilnym finansowo. Jednym z niezbędnych warunków uzyskania AEO są również kompetentni pracownicy posiadający wysokie kwalifikacje w zakresie obrotu towarami z krajami spoza UE.
Jakie są benefity płynące z posiadania AEO?
Dla agencji celnych posiadanie AEO, jest podstawą, bez której nie można prowadzić biznesu w oparciu o oczekiwane na rynku rozwiązania. Wszystkie postępowania celne a w szczególności pozwolenia i uproszczenia wymagają spełnienia warunków jak dla AEO. Na przykład, jeśli agencja celna posiadająca AEO wnioskuje o uzyskanie pozwolenia na uznanie miejsca do przedstawiania towarów – czyli chce odprawiać towar w innym miejscu niż urząd celny, to organ celny w prowadzonym postępowaniu koncentruje się na badaniu samego miejsca. Bada czy spełnia ono warunki zapewniające możliwość kontroli celnej i dozoru celnego. Tym samym, nie ma konieczności prowadzenia długotrwałego i skomplikowanego postępowania obejmującego wszystkie procesy w firmie – w tym badanie kondycji finansowej, kwalifikacji czy procedur związanych z obsługą importu lub eksportu.
Na jaki okres przyznawane jest pozwolenie AEO?
AEO przyznawane jest przedsiębiorcy dożywotnio, jednak wszystkie wydane przed datą 1 maja 2016 roku pozwolenia oraz uproszczenia wymagają ponownej oceny w ciągu najbliższych trzech lat, czyli do 30 kwietnia 2019 roku. Termin ten wynika z art. 250 i art. 251 Rozporządzenia Delegowanego do Unijnego Kodeksu Celnego. Rusak Business Services właśnie przeszło pomyślnie cały proces ponownej oceny. Certyfikat posiadamy już przeszło 8 lat, dzięki czemu nasi Klienci mogą korzystać ze znacznych uproszczeń proceduralnych ze strony organów celnych. Muszę podkreślić, że ten sukces zawdzięczamy Wszystkim naszym pracownikom, których rzetelna praca sprawiła, iż przeszliśmy weryfikację pozytywnie i ponownie zostaliśmy uznani za firmę godną zaufania.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!