Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą uniknąć zawikłania się w gąszczu międzynarodowych przepisów celnych? Na jakie aspekty powinni zwracać uwagę przedsiębiorcy, którzy chcieliby zacząć eksportować towary za granicę?
Dla prawie połowy biznesów na całym świecie jednym z głównych wyzwań w e-handlu transgranicznym są opłaty celne. Z kolei dla 42 proc. przedsiębiorców globalnie zajmujących się obsługą łańcuchów dostaw w międzynarodowym e-handlu najczęstszym wyzwaniem jest pomoc klientom w poruszaniu się w gąszczu przepisów celnych .
32% mniej
W 2020 roku – z uwagi na zakłócenia związane z koronawirusem – wartość światowego handlu ma spaść nawet o 32%.
– W trudnych czasach otwarcie się na wiele rynków może poskutkować pożądanymi i potrzebnymi wpływami do budżetu. Myślę, że warto, aby przedsiębiorcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, zastanowili się nad rozpoczęciem skalowania swojego biznesu i wysyłki swoich produktów za granicę – radzi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express. – Różne kraje są na różnym etapie obostrzeń związanych z koronawirusem. To oznacza, że gdy poszczególne dziedziny gospodarek krajów ościennych powoli się odmrażają, biznesy w Polsce, nawet te działające w jeszcze zamkniętych obszarach rynku, mogą skorzystać z okazji, aby sprzedać swoje produkty.
W sprzedaży transgranicznej kluczową rolę odgrywać będzie sprawna dostawa. W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki na całym świecie wzrosło o 183%. Jednak każda paczka przekraczająca granicę musi przejść określone procedury celne i podatkowe.
Trzy zasady
W takich okolicznościach firmy sprowadzające towary do Polski lub wysyłające swoje produkty globalnie powinny szczególnie zwrócić uwagę na zachowanie sprawności takich procedur. Dla wielu przedsiębiorców może to być kłopotliwe, biorąc pod uwagę, że dla prawie połowy biznesów na całym świecie opłaty celne stanowią wyzwanie w e-handlu transgranicznym. Jakie są obowiązki biznesów, którzy aspirują do międzynarodowej ekspansji? Można je sprowadzić do trzech zasad.
Po pierwsze: Sprawdzić przepisy dotyczące wysyłki towarów
Wszystkie towary przekraczające granicę podlegają różnym obowiązkom prawnym i podatkowym. W ramach unijnego rynku przepisy są dość proste, jednak poza wspólnotą europejską może być trudniej. Ile rynków, tyle zasad i obowiązków związanych z przewożonymi towarami.
Po drugie: Przygotować odpowiednią dokumentację celną
Co należy zgłosić? Jak należy to zgłosić? W których systemach należy to wpisać? Faktury handlowe, proformy, kody rejestracyjne czy kody Systemu Zharmonizowanego – przedsiębiorcy eksportujący na cały świat powinni być zaznajomieni ze wszystkimi narzędziami wykorzystywanymi do kontrolowania transgranicznego przepływu towarów.
Po trzecie: Uiścić cła i podatki
Po ustaleniu klasyfikacji towaru i obliczeniu należności, kolejną kwestią pozostaje uiszczenie opłat celnych oraz potencjalnych podatków. To z reguły leży po stronie odbiorcy produktu, ale w przypadku, gdy jest nim klient detaliczny, taki układ powoduje dodatkowy obowiązek dla niego. Tymczasem kupowanie od przedsiębiorców powinno być tak łatwe, jak to możliwe.
– Biznesy muszą nie tylko pamiętać o wielu formalnościach, ale czasami są również zmuszone do scedowania obowiązków na swoich klientów – wskazuje Edwin Osiecki. – Rozwiązaniem może być np. skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która nie tylko zadba o sprawność doręczenia, ale także zajmie się procedurami, odciążając w tym przedsiębiorców. Przykładowo, DHL Express ma do dyspozycji własne agencje celne, które posiadając szeroką wiedzę i doświadczenie z dziedziny odpraw na całym świecie, umożliwiają efektywne i sprawne procesowanie przesyłek.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!