Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
71 proc. obywateli UE opowiada się za otwarciem krajowych i regionalnych systemów kolei na konkurencję. Takie rozwiązanie popiera łącznie ponad 60 proc. ankietowanych we wszystkich państwach członkowskich - z wyjątkiem dwóch państw (Holandia i Luksemburg). 78 proc. obywateli UE uważa, że większa konkurencja okaże się korzystna dla pasażerów. Specjalne badanie Eurobarometru wskazuje, że niecała połowa Europejczyków jest zadowolona z systemów kolei w swoich krajach (46 proc.), chociaż warto dodać, iż poziom zadowolenia wzrósł w porównaniu z rokiem 1997, kiedy to wynosił 41 proc. Poziom zadowolenia waha się od 67 proc. w Finlandii do 18 proc. w Bułgarii. Jest on przeważnie dość niski w państwach członkowskich Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej (Republika Czeska, Węgry, Słowenia, Słowacja, Polska, Rumunia, Bułgaria i Grecja). Zdaniem większości Europejczyków otwarcie na konkurencję wywrze korzystny wpływ na ceny biletów (72 proc.), jakość usług oferowanych pasażerom w pociągach (71 proc.), wygodę i czystość pociągów (70 proc.), częstotliwość kursów kolejowych (68 proc.), punktualność pociągów (66 proc.), sposób zarządzania przedsiębiorstwami kolejowymi (63 proc.) oraz liczbę stacji kolejowych lub obsługiwanych tras (62 proc.). Zdecydowana większość Europejczyków oczekuje, że z większej konkurencji na rynku kolejowym skorzystają określone grupy zainteresowanych osób np. pasażerowie (78 proc.), prywatni przewoźnicy kolejowi (68 proc.) i pracownicy przedsiębiorstw przewozu kolejowego (55 proc.). Ponadto 70 proc. obywateli UE wyraziło nadzieję, że konkurencja spowoduje powstanie usług kolejowych o podstawowym zakresie (podobnych do tanich linii lotniczych), a 43 proc. oczekuje rozwoju dodatkowych usług (posiłki, filmy, gazety itp.). Warto dodać, że prawie dwie trzecie (65 proc.) Europejczyków chciałoby mieć więcej możliwości kupowania biletów kolejowych (np. przez internet, za pomocą smartfonów lub w pociągu). W nadchodzących miesiącach Komisja Europejska zamierza przyjąć nowy pakiet środków ? tzw. czwarty pakiet kolejowy, aby otworzyć krajowe rynki kolei pasażerskich na konkurencję, skrócić czas wchodzenia taboru kolejowego na rynek (dzięki większej roli Europejskiej Agencji Kolejowej) oraz udoskonalić zarządzanie infrastrukturą kolejową (by poprawić wydajność funkcjonowania kolei i zwiększyć konkurencję). Europejczyków, którzy nigdy nie jeżdżą pociągami lub robią to najwyżej raz w roku, zapytano, jakie zmiany zachęciłyby ich do takich przejazdów. Ponad czterech na dziesięciu respondentów z tej grupy wymieniło w odpowiedzi niższe ceny (43 proc.) O wiele rzadziej wybierano inne ulepszenia: lepsze sieci o większej liczbie tras lub stacji (20 proc.), szybsze przejazdy (17 proc.), większa niezawodność usług (16 proc.), wygodniejsze i czystsze pociągi (16 proc.) oraz większa częstotliwość usług (14 proc.). Prawie trzydzieści procent respondentów, którzy nigdy nie podróżują pociągami lub robią to rzadko, oświadczyło, że nic nie mogłoby ich skłonić do korzystania z kolei (28 proc.). Prawie połowa Europejczyków (46 proc.) jest zadowolona z obecnego krajowego i regionalnego systemu kolei w swoich państwach. Jednak znaczna część ankietowanych stwierdziła, że nie jest zadowolona z tych usług (36 proc.). Większość Europejczyków (71 proc.) popiera otwarcie krajowego i regionalnego systemu kolei na konkurencję, pod warunkiem że wszyscy przewoźnicy będą spełniać takie same normy bezpieczeństwa.
71 proc. obywateli UE opowiada się za otwarciem krajowych i regionalnych systemów kolei na konkurencję. Takie rozwiązanie popiera łącznie ponad 60 proc. ankietowanych we wszystkich państwach członkowskich – z wyjątkiem dwóch państw (Holandia i Luksemburg). 78 proc. obywateli UE uważa, że większa konkurencja okaże się korzystna dla pasażerów.
Specjalne badanie Eurobarometru wskazuje, że niecała połowa Europejczyków jest zadowolona z systemów kolei w swoich krajach (46 proc.), chociaż warto dodać, iż poziom zadowolenia wzrósł w porównaniu z rokiem 1997, kiedy to wynosił 41 proc. Poziom zadowolenia waha się od 67 proc. w Finlandii do 18 proc. w Bułgarii. Jest on przeważnie dość niski w państwach członkowskich Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej (Republika Czeska, Węgry, Słowenia, Słowacja, Polska, Rumunia, Bułgaria i Grecja).
Zdaniem większości Europejczyków otwarcie na konkurencję wywrze korzystny wpływ na ceny biletów (72 proc.), jakość usług oferowanych pasażerom w pociągach (71 proc.), wygodę i czystość pociągów (70 proc.), częstotliwość kursów kolejowych (68 proc.), punktualność pociągów (66 proc.), sposób zarządzania przedsiębiorstwami kolejowymi (63 proc.) oraz liczbę stacji kolejowych lub obsługiwanych tras (62 proc.).
Zdecydowana większość Europejczyków oczekuje, że z większej konkurencji na rynku kolejowym skorzystają określone grupy zainteresowanych osób np. pasażerowie (78 proc.), prywatni przewoźnicy kolejowi (68 proc.) i pracownicy przedsiębiorstw przewozu kolejowego (55 proc.).
Ponadto 70 proc. obywateli UE wyraziło nadzieję, że konkurencja spowoduje powstanie usług kolejowych o podstawowym zakresie (podobnych do tanich linii lotniczych), a 43 proc. oczekuje rozwoju dodatkowych usług (posiłki, filmy, gazety itp.). Warto dodać, że prawie dwie trzecie (65 proc.) Europejczyków chciałoby mieć więcej możliwości kupowania biletów kolejowych (np. przez internet, za pomocą smartfonów lub w pociągu).
W nadchodzących miesiącach Komisja Europejska zamierza przyjąć nowy pakiet środków ? tzw. czwarty pakiet kolejowy, aby otworzyć krajowe rynki kolei pasażerskich na konkurencję, skrócić czas wchodzenia taboru kolejowego na rynek (dzięki większej roli Europejskiej Agencji Kolejowej) oraz udoskonalić zarządzanie infrastrukturą kolejową (by poprawić wydajność funkcjonowania kolei i zwiększyć konkurencję).
Europejczyków, którzy nigdy nie jeżdżą pociągami lub robią to najwyżej raz w roku, zapytano, jakie zmiany zachęciłyby ich do takich przejazdów. Ponad czterech na dziesięciu respondentów z tej grupy wymieniło w odpowiedzi niższe ceny (43 proc.) O wiele rzadziej wybierano inne ulepszenia: lepsze sieci o większej liczbie tras lub stacji (20 proc.), szybsze przejazdy (17 proc.), większa niezawodność usług (16 proc.), wygodniejsze i czystsze pociągi (16 proc.) oraz większa częstotliwość usług (14 proc.). Prawie trzydzieści procent respondentów, którzy nigdy nie podróżują pociągami lub robią to rzadko, oświadczyło, że nic nie mogłoby ich skłonić do korzystania z kolei (28 proc.).
Prawie połowa Europejczyków (46 proc.) jest zadowolona z obecnego krajowego i regionalnego systemu kolei w swoich państwach. Jednak znaczna część ankietowanych stwierdziła, że nie jest zadowolona z tych usług (36 proc.).
Większość Europejczyków (71 proc.) popiera otwarcie krajowego i regionalnego systemu kolei na konkurencję, pod warunkiem że wszyscy przewoźnicy będą spełniać takie same normy bezpieczeństwa.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

13 listopada 2025

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!