Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
O zasadach odbioru odpoczynków 45-godzinnych, najczęściej popełnianych błędach, kontrolach, karach i próbach obchodzenia przepisów rozmawialiśmy z Bartłomiejem Mucem, współwłaścicielem Kancelarii Transportowej Koben, jednocześnie ekspertem z zakresu analizy i rozliczeń czasu pracy kierowców, a także posiadaczem prawa jazdy kategorii C i D.
O zasadach odbioru odpoczynków 45-godzinnych, najczęściej popełnianych błędach, kontrolach, karach i próbach obchodzenia przepisów rozmawialiśmy z Bartłomiejem Mucem, współwłaścicielem Kancelarii Transportowej Koben, jednocześnie ekspertem z zakresu analizy i rozliczeń czasu pracy kierowców, a także posiadaczem prawa jazdy kategorii C i D.
„Regularny odpoczynek tygodniowy to nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 45h. Natomiast skrócony odpoczynek tygodniowy to okres pomiędzy 24 a 45 godzinami.” – Bartłomiej Muc, ekspert Kancelarii Transportowej Koben
Połączenie prawnik – kierowca jest dość nietypowe skąd wziął się taki pomysł?
Pomysł powstał na jednym ze szkoleń dla kierowców. Przeprowadziliśmy ich tysiące w setkach firm, natomiast kiedyś jeden z uczestników zadał mi pytanie: „Co pan może wiedzieć o rzeczywistości kierowcy, skoro w życiu nie przejechał pan ciężarówką jednego kilometra?”. No i chcąc, nie chcąc to prawo jazdy musiało się pojawić.
Co właściwie oznaczają sformułowania „regularny tygodniowy okres odpoczynku” oraz „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”?
Te pojęcia mamy zdefiniowane w rozporządzeniu z 2006 roku – rozporządzeniu 561. Regularny odpoczynek tygodniowy to nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 45h. Natomiast skrócony odpoczynek tygodniowy to okres pomiędzy 24 a 45 godzinami.
Jakich reguł powinien przestrzegać kierowca odbierając 45-godzinny odpoczynek?
Każdy tydzień musi zawierać odpoczynek tygodniowy. Natomiast co drugi odpoczynek może być skrócony – nie musi trwać 45 godzin, może trwać krócej, tak jak powiedzieliśmy wcześniej, nie mniej niż 24 godziny.
Czy jest jakiś limit czasowy, który powinien być przestrzegany między jednym, a drugim odpoczynkiem?
Owszem. Pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi nie może minąć więcej niż 6 okresów 24- godzinnych, czyli 144 godziny. Niestety, często szkoląc kierowców, spotykamy się ze stosowaniem przez nich mylnych pojęć, np.: 6 „cykli”. Kierowcy, którzy jeżdżą w podwójnej obsadzie mówią również, że jest to 6 okresów 30- godzinnych. Nic bardziej mylnego, tutaj mówimy o sztywnym czasie 6 dni. Nic więcej.
Wiemy już jak wygląda prawidłowy odbiór odpoczynków tygodniowych, zapytam teraz o to, jak wygląda ich kontrola?
Tutaj wszystko zależy od kraju, w którym kierowca jest kontrolowany. Zadaniem kontrolującego jest przede wszystkim sprawdzenie, czy odpoczynek 45-godzinny został zarejestrowany w tachografie. Przyjmuje się, że jeżeli karta była w tachografie, wówczas kierowca przebywał w pojeździe. To jest pierwsza kwestia. Druga to to, czy odpoczynek, jeżeli kierowca już był w pojeździe, został odebrany w kraju, z którego pochodzi kierowca. Jeżeli tak, kontrolujący odstępują od nałożenia kary, natomiast w każdym innym przypadku nakładają kary. I tutaj nie ważne, gdzie ten odpoczynek miał miejsce, jeżeli będziemy kontrolowani we Francji, a odpoczynek był odbierany w Portugalii wówczas również zostaniemy ukarani.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]
23 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!