#ad
1/2025

Spis treści wydania

  1. LOGISTYKA
    1. Więcej zagrożeń czy szans dla logistyki w 2025 roku?
      Rok 2024 dla branży logistycznej, a zwłaszcza dla transportu drogowego, był jednym z najtrudniejszych od lat. Wiele firm zmuszonych zostało do restrukturyzacji, niektóre upadły ze względu na trudną sytuację finansową. Spowodowana została ona przede wszystkim zmniejszoną liczbą przywozów, niedoborem pracowników i wzrostem kosztów. Czy w tym roku będzie lepiej? Czy jest szansa na zmianę?
    2. 7 prognoz dla globalnego łańcucha dostaw w 2025 roku
      Prologis Research, korzystając z wieloletniego doświadczenia w branży, własnych danych oraz wiedzy na temat nieruchomości magazynowych i ich klientów, przygotował prognozę siedmiu kluczowych trendów dla globalnego łańcucha dostaw w 2025 rok.
    3. E-commerce w Norwegii, co warto wiedzieć?
      Handel elektroniczny odgrywa coraz większą rolę w gospodarce Norwegii i zyskuje na znaczeniu zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. W ostatnich latach Norwegowie, których populacja sięga 5,5 miliona* coraz chętniej korzystają z możliwości zakupów online, co wynika z kilku istotnych czynników, takich jak szybki rozwój technologii, wysoka penetracja Internetu oraz zmieniające się nawyki zakupowe społeczeństwa.
    4. Rozwój segmentu C2C motorem wzrostu usług międzynarodowych
      W 2024 roku segmenty B2C i C2C stały się istotnym katalizatorem wzrostu przesyłek międzynarodowych. Firmy od dawna wykorzystują usługi cross-border do poszerzania swoich rynków zbytu, a klienci indywidualni, coraz bardziej świadomi korzyści płynących z handlu na platformach dedykowanych sprzedaży i zakupowi rzeczy używanych, zaczynają wykorzystywać je nie tylko lokalnie, ale również w wymiarze transgranicznym.
    5. Na trasie Polska-Azja
      Coraz więcej krajów Azji stawia na rozwój własnego biznesu i ma sporo do zaoferowania swoim partnerom. Wiele z nich bogacąc się kupuje towary pochodzące z Zachodu. Handel pomiędzy Europą i Azją rozwija się. Czy polska branża transportowa potrafi to wykorzystać? Jak wojna w Ukrainie wpływa na przepływ towarów przez Polskę? – pytamy Janusza Piechocińskiego, prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja.
  2. TECHNOLOGIA / TECHNIKA
    1. Sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne zyskują na znaczeniu
      Jak wynika z globalnego badania przeprowadzonego z okazji 25-rocznicy działalności firmy Webfleet, większość (58%) menedżerów fl ot przewiduje, że będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat. A to oznacza, że będzie miała ona ogromny wpływ na zarządzanie flotą.
    2. AI w spedycji – szansa czy zagrożenie?
      Sztuczna inteligencja może stać się motorem rewolucji w branży spedycyjnej. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analizy danych i uczenia maszynowego możliwe jest zautomatyzowanie i optymalizacja wielu procesów, co pomoże zwiększyć efektywność, zredukować koszty i usprawnić podejmowanie decyzji.
    3. Sztuczna inteligencja w branży TSL
      Według danych Eurostatu 30% dużych europejskich firm korzysta z technologii sztucznej inteligencji. W tym gronie znalazły się również korporacje z branży TSL.
    4. ATK GPS – innowacyjne rozwiązania telematyczne na czele z ECO Drive
      Sztuczna inteligencja może stać się motorem rewolucji w branży spedycyjnej. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analizy danych i uczenia maszynowego możliwe jest zautomatyzowanie i optymalizacja wielu procesów, co pomoże zwiększyć efektywność, zredukować koszty i usprawnić podejmowanie decyzji.
  3. TRANSPORT DROGOWY
    1. Raport „Transport drogowy w Polsce 2024/2025”
      Od drugiej dekady 2023 r. w transporcie drogowym trwa silne spowolnienie. Ponad połowa badanych przez TLP i Spotdata deklaruje spadek przychodów, a prognozy krótkookresowe nie są optymistyczne.
  4. PRAWO
    1. Nierówna walka z Border Force. Jak zminimalizować ryzyko kar przy transporcie do UK?
      Na wstępie chciałbym przybliżyć sytuację, z której wynika, że przewoźnicy muszą obawiać się horrendalnych kar podczas wykonywania zleceń transportowych do Wielkiej Brytanii. A właściwie muszą wkalkulować to ryzyko do swojej codzienności. W tym celu musimy cofnąć się do okresu, w którym zakończyła się tzw. Arabska Wiosna.
    2. Firma transportowa w formie spółki z o.o., czyli oszczędność na podatkach i składkach ZUS
      Klasycznym dylematem osób zamierzających otworzyć firmę transportową jest to, w jakiej formie prowadzić własną działalność gospodarczą. Jedną z najbardziej rekomendowanych przez ekspertów opcją pozostaje spółka z o.o. Dlaczego tak jest? Co przemawia na korzyść spółki z o.o. i co odróżnia ją od JDG?
  5. HR I ZARZĄDZANIE
    1. Reklama Google Ads – dla firm logistycznych i transportowych
      W dynamicznie zmieniającym się środowisku branży logistyki i transportu kluczowe jest zapewnienie niezawodnych usług oraz skuteczne wykorzystanie narzędzi marketingu cyfrowego, takich jak Google Ads. Odpowiednio dostosowana strategia Google Ads pozwala na zwiększenie widoczności marki i generowanie wartościowych kontaktów do potencjalnych klientów.
  6. FINANSOWANIE I UBEZPIECZENIA
    1. Korzysta nie tylko przewoźnik
      Malcom Finance, firma specjalizująca się w faktoringu dla przedsiębiorców transportowych, nie tylko finansuje faktury w różnych walutach, ale też ubezpiecza należności i na bieżąco weryfikuje kondycję obecnych i potencjalnych kontrahentów swoich klientów. O tym jakie korzyści odnoszą przewoźnicy współpracujący z tą firmą, rozmawiamy z Marcinem Wawrzkiewiczem, Country Managerem z Malcom Finance.
    2. Na stabilnej ścieżce rozwoju
      110,5 mld zł – tyle wyniosła w 2024 roku wartość ruchomości i nieruchomości sfinansowanych leasingiem i pożyczką. To oznacza, że polska branża leasingowa ubiegły rok skończyła wzrostem o 10,4% udzielonego finansowania.
    3. Zmiany w ubezpieczeniu OC wózków widłowych
      Choć nie należą do typowych środków transportu, wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadza nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

Najnowsze wydanie

4/2025

Najnowsze numery

  • Raben. Bijące serce polskiej logistyki.
  • ReStart przywraca odzież do obiegui
  • Raport. Co się dzieje w sieciach dostaw
  • Transport nadal w kryzysie
3/2025
2/2025

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!