Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Na początku lat 90. logistyka w Polsce dopiero raczkowała. Brakowało nowoczesnej infrastruktury, technologii, ale też wiedzy w zakresie nowoczesnych metod zarządzania łańcuchem dostaw i profesjonalnego podejścia procesowego. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z wejściem na polski rynek międzynarodowych operatorów logistycznych. Dziś logistyka to jedna z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki, która nie tylko nadąża za europejskimi trendami, ale coraz częściej je współtworzy.
Pojawienie się międzynarodowych operatorów logistycznych było impulsem do zmian w sposobie zarządzania łańcuchem dostaw, podejściu do infrastruktury, jak i definiowaniu logistyki jako strategicznego elementu działalności biznesowej. Jednym z pierwszych operatorów, którzy rozpoczęli działalność w Polsce był FM Logistic – firma z francuskim kapitałem obecna na naszym rynku od 1995 roku. – Wkroczyliśmy na polski rynek z know-how, które wyprzedzało ówczesne realia. Inwestując we własne magazyny oraz infrastrukturę dostosowaną do kompleksowej obsługi logistycznej mogliśmy nie tylko oferować nowoczesne usługi, ale też aktywnie wpływać na kierunek rozwoju branży – podkreśla Rafał Woźniak, dyrektor operacyjny w Polsce w FM Logistic.
Obecnie polska logistyka to jeden z najlepiej rozwiniętych segmentów gospodarki – z rozbudowaną siecią magazynową, nowoczesną infrastrukturą transportową i rosnącą rolą w europejskich łańcuchach dostaw. Potencjał naszego sektora logistycznego jest coraz częściej dostrzegany również przez inwestorów zagranicznych, którzy decydują się lokować kapitał właśnie w Polsce.
Zmieniające się potrzeby klientów i dynamiczny rozwój handlu detalicznego oraz internetowego sprawiły, że firmy logistyczne musiały wykazać się dużą elastycznością w zakresie swoich ofert. Na przestrzeni dekad to właśnie sprawne dostosowywanie usług logistycznych do zmieniających się trendów konsumenckich pozwoliło ugruntować pozycję wielu operatorów logistycznych na polskim, a także na europejskim rynku.
Jednym z przełomowych kroków było przejęcie przez operatorów części zadań związanych z przygotowaniem towaru do sprzedaży. Usługi dodane jak co-packing i co-manufacturing stały się naturalnym przedłużeniem logistyki kontraktowej, umożliwiając klientom outsourcing pakowania i kompletowania produktów eliminując koszty inwestycyjne.
Kolejnym krokiem milowym w rozwoju branży była rewolucja technologiczna. Rosnące znaczenie robotyzacji i automatyzacji, w związku z coraz bardziej zaawansowanymi operacjami, dało impuls do inwestycji w nowoczesne technologie magazynowe wspierające zespoły w codziennych procesach. – To całkowicie odmieniło realizację zadań w przestrzeni magazynowej. Nasze platformy zostały wyposażone w zaawansowane systemy WMS, roboty Locus, które współpracują z pracownikami przy kompletacji zamówień oraz automatyczne linie sortujące. Pozwoliło to zwiększyć wydajność operacyjną i skrócić czas realizacji zleceń – dodaje Rafał Woźniak.
Nie można również pominąć aspektu, który w ostatnich latach coraz silniej wpływa na funkcjonowanie całej gospodarki – mowa o zrównoważonym rozwoju oraz zielonych regulacjach, które wyznaczają kierunki działań wielu przedsiębiorstw. FM Logistic aktywnie odpowiada na te wyzwania, realizując strategię Powering 2030, której celem jest osiągnięcie neutralności węglowej w obiektach magazynowych. Podejmuje konkretne działania – od optymalizacji tras, przez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w magazynach, po strategie redukcji plastiku w procesach pakowania, wspierające zmniejszenie śladu węglowego.
W ostatniej dekadzie największą transformację w branży wymusił jednak dynamiczny rozwój e-commerce. Dziś logistyka jest pod tym względem nie do poznania w porównaniu z latami 90. Zakupy internetowe zupełnie zmieniły podejście do obsługi klienta – krótkie terminy realizacji, dostępność towaru w wielu kanałach sprzedaży i integracja systemów sprzedażowych z logistycznymi stały się standardem.
– Przez ostatnie lata intensywnie rozwijaliśmy sieć dystrybucyjną oraz kompetencje pozwalające na szybką obsługę zamówień w dynamicznych realiach e-commerce. Nasze centra logistyczne są przystosowane do obsługi wielu kanałów dystrybucji, co pozwala klientom zachować ciągłość sprzedaży nawet w okresach największych pików sprzedażowych – wyjaśnia Rafał Woźniak z FM Logistic.
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej, opartych na danych GUS, w styczniu 2025 r. obroty e-handlu osiągnęły wartość prawie 7 mld zł. Tym samym sektor osiągnął rezultat o 9,4% lepszy w stosunku rok do roku, a także najlepszy wynik w przeciągu ostatnich 5 lat. Taka skala działania oraz dynamiczny rozwój handlu online w kolejnych latach oznacza, że branża logistyczna musi nieustannie podążać za zmieniającymi się trendami, elastycznie reagując na nowe wyzwania rynkowe.
Historia FM Logistic w Polsce to trzy dekady odważnych decyzji, dzięki którym firma zbudowała silną pozycję rynkową. Już na początku postawiono na model biznesowy oparty na własnych centrach logistycznych – nowoczesnych, wyższych od ówcześnie budowanych, a dzięki temu znacznie bardziej funkcjonalnych. To wyprzedzało standardy powszechnie znane w połowie lat 90. i umożliwiło realizację usług innych niż tylko magazynowanie, jak co-packing czy co-manufacturing. Model ten do dziś pozostaje fundamentem działania firmy.
W kolejnych latach FM Logistic systematycznie poszerzało zakres świadczonych usług, wchodząc w nowe sektory i odpowiadając na zróżnicowane potrzeby klientów. Obecnie firma obsługuje tak wymagające branże jak farmaceutyczna czy kosmetyczna, które wymagają najwyższych standardów jakości, zaawansowanych procedur oraz specjalistycznych warunków przechowywania i transportu. Równolegle rosło zapotrzebowanie na elastyczność operacyjną – zarówno w kontekście wielkości wolumenów, jak i zasięgu geograficznego. Otworzenie granic po wejściu do Unii Europejskiej było ważnym krokiem dla Polskiej gospodarki, ale i kamieniem milowym w globalnym rozwoju firmy.
Nowe możliwości dały impuls do utworzenie klastra Europy Centralnej, który umożliwił skoordynowaną obsługę klientów na większym obszarze geograficznym. Na kompleksowość oferty FM Logistic wpłynęło także rozwinięcie usług transportowych. Rozwój sieci dystrybucji i połączeń międzynarodowych przy wykorzystaniu nowoczesnej floty oraz wdrożenie alternatywnych form przewozu ładunków w postaci transportu intermodalnego pozwoliły zwiększyć efektywność i dostępność rozwiązań zarówno dla dużych, jak i mniejszych zleceń, przy zachowaniu wysokiej jakości i konkurencyjnych kosztów operacyjnych. – Trzy dekady obecności na polskim rynku pozwoliły nam nie tylko obserwować, ale i aktywnie współtworzyć zmiany zachodzące w branży logistycznej. Polska stała się strategicznym punktem operacyjnym, ale także cennym źródłem wiedzy, którą dziś wykorzystujemy w regionie Europy Centralnej. Ewolucja jaką przeszła branża logistyczna w ciągu tych trzech dekad, to także wyjątkowa historia naszej organizacji, pełna wyzwań, ale i pięknych osiągnięć – podsumowuje Rafał Woźniak.
10 lipca 2025
Operator zrównoważonego systemu poolingowego palet - CHEP Polska, otwiera nowe centrum serwisowe w Gdyni. To dziewiąta tego typu placówka CHEP [...]
9 lipca 2025
Presja ekonomiczna sprawia, że wiele firm w branży logistycznej rezygnuje z długofalowych inwestycji z obszaru zrównoważonego rozwoju, uznając je za [...]
9 lipca 2025
Branża TSL potrzebuje nowego kierunku rozwoju. Strategiczny hub przeładunkowy może stać się kluczem do odzyskania konkurencyjności i niezależności logistycznej kraju.
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
7 lipca 2025
REMONDIS i Grupa H&M utworzyły spółkę joint venture Looper Textile Co., niezależną firmę zajmującą się zbiórką, sortowaniem oraz ponownym wykorzystaniem [...]
7 lipca 2025
Nowa prezes odpowiada za dalszy rozwój spółki w obszarach logistyki kontraktowej, a także wzmacnianie działań spółki w wymiarze zrównoważonego rozwoju.
3 lipca 2025
Czechy od dawna przyciągają inwestorów – znajdują się w samym sercu Europy, mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę, stabilną gospodarkę i usługi [...]
3 lipca 2025
Spółka z Grupy DB Cargo Polska z końcem czerwca uroczyście otworzyła swoją najnowszą inwestycję. Terminal w kluczowej lokalizacji w południowej [...]
27 czerwca 2025
GXO Logistics, wprowadza pierwszą inteligentną platformę opartą na sztucznej inteligencji, o nazwie CXO IQ. Stworzyli ją eksperci logistyczni specjalnie dla [...]
25 czerwca 2025
Logistyka branży chemicznej przechodzi intensywną transformację, napędzaną przez globalne megatrendy, takie jak zmiany klimatyczne, cyfryzacja, regionalizacja łańcuchów dostaw oraz rosnące [...]
24 czerwca 2025
Dwa autonomiczne roboty transportowe STRADOT będą obsługiwać tysiące pojazdów miesięcznie w dedykowanej strefie 2000 miejsc postojowych w centrum logistyki pojazdów [...]
18 czerwca 2025
W Łomży otwarto nowe centrum logistyczne Fresh Logistics Polska. Obiekt to nie tylko ważna inwestycja dla firmy, ale też istotny [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!