#ad

Szybkość, wytrwałość, cierpliwość

Szybkość, wytrwałość, cierpliwość

Ostatnie lata wstrząsnęły branżą motoryzacyjną, ale szybka reakcja umożliwia poradzenie sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami. Mówi o tym Dominik Szczepański, Global Central Planning & Transport Director w Faurecii.

Branża motoryzacyjna stawia przed swoimi poddostawcami wysokie wymagania nie tylko w zakresie jakości produktów, ale również pod względem obsługi logistycznej: dostawy just-in-time, just-in-sequence itp. Czy w tej dziedzinie logistyka powiedziała już ostatnie słowo, czy wciąż są jeszcze obszary, które można udoskonalać. A może są obszary, w których można wręcz dokonać rewolucji?

– Branża logistyczna, wspomagana przez nowe technologie, stale się rozwija, a sam postęp technologiczny, którego jesteśmy świadkami, umożliwia rozwój w każdym obszarze logistyki zarówno transportu, jak i magazynowej. Niestety, nie wiemy co przyniesie nam przyszłość, jakie narzędzia, systemy i rozwiązania pojawią się na rynku. Dlatego w przypadku tej branży nie ma czegoś takiego jak „proces zakończony”.

Moim zdaniem obszar, w którym może dokonać się rewolucja to egzekucja transportów i systemy „track and trace”, czyli śledzenie przesyłek, które zmniejszyłoby konieczność kontaktów telefonicznych i mailowych z dostawcami.

 

Wydarzenia ostatnich miesięcy zaburzyły wiele motoryzacyjnych łańcuchów dostaw. Jak Faurecia, jako jeden z największych dostawców komponentów radzi sobie z tym wyzwaniem? Czy i jak można przygotować się na tego typu zawirowania? Czy można stworzyć plan na każdą ewentualność, a może odwrotnie – tak zbudować procesy, by elastycznie reagowały na każdą zmianę?

– Nie da się przygotować na tego typu sytuacje. Dlatego wewnątrz firmy należy zbudować procesy, które dadzą możliwość szybkiej reakcji w przypadku każdego zdarzenia. Są to zintegrowane i scentralizowane procesy, które umożliwiają adaptację do sytuacji i reakcji na zmianę zapotrzebowania rynku. W Faurecii scentralizowaliśmy systemy zarządzania transportem i planingiem materiałów, dzięki czemu przepływ informacji pomiędzy zakładami i osoba decyzyjnymi jest błyskawiczny. To powoduje, że bardzo szybko możemy zareagować na każdą zaistniałą sytuację i dokonać zmiany transportu np. z morskiego na kolejowy lub na multimodalny.

 

Logistyka od zawsze była tym obszarem, który musiał najszybciej reagować na zmieniające się otoczenie. Ostatnie miesiące to w zasadzie praca w warunkach permanentnej niepewności. Czego zatem powinniśmy życzyć logistykom w dniu ich święta przypadającego 15 kwietnia?

– Uważam, że powinniśmy sobie życzyć przede wszystkim wytrwałości i cierpliwości, ponieważ wszystkim innym zarządzamy, a jak mówi stare logistyczne przysłowie „rzeczy niemożliwe załatwiamy od ręki, a cuda zajmują nam trochę czasu”.

 

Dziękujemy za rozmowę.

 

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!