Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Firma EODev zaprezentowała prototyp statku średniej wielkości Energy Observer 2* z napędem wodorowym. Toyota jest współudziałowcem spółki EODev i jako dostawca ogniw paliwowych współuczestniczy w procesie wprowadzenia statku na komercyjny rynek.
Nowy statek powstał na bazie doświadczeń i technologii wypracowanych podczas rejsu dookoła świata eksperymentalnego jachtu Energy Observer.
Energy Observer to samowystarczalny energetycznie eksperymentalny katamaran, wyposażony w przystosowane do pracy na jachcie morskim ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai. Jacht odbywa od kilku lat rejs dookoła świata. Wyprawa przez trzy oceany to ekstremalny test, który pozwolił wypracować optymalne rozwiązania. Doświadczenie to stało się podstawą dla działalności spółki EODev. Toyota jest jednym z udziałowców firmy, która obecnie oferuje na rynku dwa wodorowe generatory prądu do zastosowań morskich i stacjonarnych na bazie ogniw paliwowych dostarczanych przez Toyotę.
Energy Observer 2 z napędem wodorowym
Zespół Energy Observera zaprezentował niedawno nowy produkt. Energy Observer 2 to wielozadaniowy statek towarowy zasilany ciekłym wodorem, oferujący duże możliwości transportowe i znaczną autonomię. Jego bezemisyjny napęd wykorzystuje generator EODev RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty.
Specyfikacja statku odpowiada na pilną potrzebę odnowienia flot wielozadaniowych statków towarowych o nośności do 5000 ton. Używane na trasach przybrzeżnych i wewnątrzkontynentalnych, są alternatywą dla transportu drogowego i mogą zawijać do mniejszych portów bez angażowania rozbudowanej logistyki. Statki tej wielkości stanowią prawie 37% światowej floty, a często są to stare jednostki, wydzielające wiele zanieczyszczeń. Dlatego zespół Energy Observera oraz partnerzy projektu postanowili skoncentrować się właśnie na tej części rynku.
Energy Observer 2 ma długość 120 metrów, szerokość 22 metry, zanurzenie 5,5 metra i nośność 5000 ton. Powierzchnia żagli wynosi 1450 m². Ekonomiczna średnia prędkość to 12 węzłów. Statek jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 4 MW, zasilanym przez generator RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 2,5 MW. Wodór, który trafia do generatora RexH2, jest magazynowany w ciekłej postaci w zbiornikach o pojemności 1000 m sześć., które mieszczą 70 ton tego paliwa. Zapewniają one zasięg do 4000 mil morskich, czyli 7400 km.
Ambicją zespołu Energy Observera, Toyoty oraz pozostałych partnerów projektu było opracowanie i przetestowanie rozwiązań, które pozwolą transportować towary drogą morską bez żadnej emisji.
Toyota zaprojektowała dostosowaną do użytku na morzu wersję ogniw paliwowych i zainstalowała ją w eksperymentalnym katamaranie. Koncern jest od początku partnerem tego projektu. Ogniwa paliwowe Toyoty zostały zaprojektowane jako konstrukcja modułowa, którą można zaadaptować do różnych zastosowań. Obecnie są wykorzystywane w seryjnych autach osobowych, ciężarówkach, autobusach, jachtach morskich, pociągach i instalacjach stacjonarnych.
Po sześciu latach trwania projektu zastosowane na nim technologie są już dojrzałe i sprawdzone. Dotyczy to zarówno przystosowanych do żeglugi ogniw paliwowych Toyoty, jak i zbiorników magazynujących ciekły wodór. Zespół Energy Observera wraz z partnerami rozwiązuje obecnie ostatnie kwestie techniczne. EODev, spółka odpowiedzialna za komercjalizację rozwiazań wypracowanych w projekcie Energy Observer, dzięki współpracy z Toyotą jest ekspertem w dziedzinie technologii wodorowych dla branży morskiej.
10 lipca 2025
Na liście dziesięciu portów z największym potencjałem rozwoju w Europie znalazły się dwa polskie miasta.
8 lipca 2025
Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z [...]
11 czerwca 2025
Operator logistyczny specjalizujący się w logistyce 3PL, rozszerza międzykontynentalne operacje w zakresie transportu pojazdów drogą morską, uruchamiając nowe połączenia z [...]
6 czerwca 2025
Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz [...]
21 maja 2025
Port w Hamburgu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku mocne wyniki przeładunkowe, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Podkreśla to [...]
23 kwietnia 2025
W pierwszym kwartale 2025 r. Port Antwerpia-Brugia obsłużył 67, 7 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 4% w porównaniu [...]
8 kwietnia 2025
Połączenie Finnlines obsługujące trasę Szwecja – Polska zdobyło już solidną pozycję na rynku. Ta nowa linia poszerza zakres usług i [...]
24 lutego 2025
Pomimo wielu geopolitycznych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego, sięgającego 78 mln TEU. Pozytywny rozwój w transporcie [...]
22 stycznia 2025
Zaawansowanie budowy Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku przekracza już 90 procent. Trwają końcowe prace nad wyposażeniem obiektu, [...]
8 października 2024
Przemysł żeglugowy stanowi podstawę światowej gospodarki, odpowiadając za ok. 80–90 proc. transportu towarów. Mimo tej skali transport morski jest wydajny [...]
26 sierpnia 2024
Transport morski odpowiada za ok. 80 procent wolumenu światowego handlu, jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. [...]
23 sierpnia 2024
Przeładunek kontenerów w porcie w Hamburgu pozostał stabilny w pierwszej połowie roku, wynosząc 3, 8 miliona TEU. Pozytywnie rozwijał się [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!