Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Pakiet Mobilności, czyli zestaw zmian prawnych w branży transportowej trwa w najlepsze. I choć rok 2022 był pod względem modyfikacji prawa kluczowy, to jednak w obecnym roku przedsiębiorcy muszą dostosować procesy biznesowe swoich firm do nowych zmian. Jakie zmiany wynikające z kolejnych punktów Pakietu Mobilności zasługują na najwyższą uwagę i co grozi nam za niedostosowanie się do tych przepisów?
W 2023 roku przedsiębiorcy działający aktywnie w branży transportowej będą świadkami wdrożenia kolejnych zmian związanych z pakietem mobilności. Spośród wielu zmian, trzy modyfikacje dotychczasowych przepisów są szczególnie istotne. O wszystkich istotnych zmianach dla branży transportowej w 2023 roku możemy przeczytać pod adresem i związanych z nimi obowiązkach przeczytasz tutaj: https://fleet.vdo.pl/pakiet-mobilnosci-i-ue/.
Przede wszystkim ustalenie minimalnej liczby miejsc postojowych w bazie eksploatacyjnej. Zgodnie z zasadą unifikacji zasad związanych z miejscami postojowymi w całej Unii Europejskiej, obecnie baza eksploatacyjna musi być wyposażona w odpowiednią infrastrukturę, umożliwiającą zachowanie ciągłości prowadzenia działalności. W ramach tej infrastruktury szczególnie istotne jest zagospodarowanie przynajmniej jednego miejsca postojowego, miejsca załadunku oraz rozładunku, a także odpowiedniej strefy odpowiadającej za konserwację i naprawy pojazdów. W 2023 roku przedsiębiorca musi zapewnić liczbę miejsc postojowych w bazie wynoszącą odpowiednio 1/3 liczby pojazdów znajdujących się we flocie.
Kolejna istotna zmiana, która ujrzy światło dzienne pod koniec sierpnia 2023 rok to zmiana tachografów na wariant nowszy, który będzie stosowany jedynie w nowo zarejestrowanych pojazdach. W pozostałych samochodach, które już teraz są zarejestrowane i znajdują się w składzie floty, czas na zmianę tachografu minie w sierpniu 2025 roku.
Ostatnią istotną zmianą, na którą przedsiębiorcy muszą zwrócić szczególną uwagę, jest obowiązek raportowania danych na temat liczby osób zatrudnionych w firmie, wraz z informacją o średniej liczby kierowców zatrudnionych i wykonujących obowiązki związane z transportem.
Choć nowelizacja prawa związanego z wprowadzanymi wcześniej przepisami Pakietu Mobilności trwa już od dłuższego czasu, to jednak wciąż niejasne były potencjalne kary za niedostosowanie się do tych przepisów. Wraz z wprowadzeniem sztywnych dat nowych przepisów, ustalono także kary za niedopełnienie dotychczasowych obowiązków.
Brak stosowania się do przepisów może skutkować karą w wysokości:
W zależności od specyfiki przepisu kara może być naliczona przewoźnikowi, zarządzającemu transportem lub bezpośrednio kierowcy.
Obecnie kary za niestosowanie się do przepisów wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności dotyczą zarówno zarządzającego transportem, przedsiębiorcy i osoby kierującej. Jednak organ ustawodawczy postanowił, że nie każde z wymienionych wykroczeń ma jedną, ustaloną z góry stawkę kary. Wśród nich możemy znaleźć kilka przypadków, kiedy to organ kontrolujący decyduje o tym, jakiej wysokości mandat jest wystawiany.
Przykładem może być wprowadzony w 2023 roku obowiązek zapewnienia odpowiedniej infrastruktury bazy eksploatacyjnej. Przewoźnik mógł przykładowo nie zdążyć ze złożeniem oświadczenia o spełnieniu wymogów bazy eksploatacyjnej, co skutkuje nałożeniem mniejszej kary. Takich przykładów jest więcej, jednak wciąż każde wykroczenie jest obarczone karą finansową, dlatego prędzej czy później każda zmiana wynikająca z wprowadzenia nowych przepisów musi być przez firmę transportową honorowana.
9 kwietnia 2025
Maciosoft to firma, która od ponad 25 lat oferuje klientom z branży TSL zaawansowane programy do obsługi dokumentacji transportowej. Dziś [...]
4 kwietnia 2025
Mówiąc o rewolucji AI mijamy się nieco z prawdą. Obecnie korzystanie z zasobów sztucznej inteligencji w logistyce dopiero raczkuje. Według [...]
21 lutego 2025
W 2024 r. UE zaimportowała 4, 6 mld tanich paczek zwolnionych z cła. W USA wolumen takich przesyłek osiągnął 1, [...]
30 stycznia 2025
Branża transportowa stoi przed ważnym wyzwaniem technologicznym – koniec obsługi sieci 2G w Europie wymusza modernizację wielu urządzeń flotowych, które [...]
2 stycznia 2025
Przed nami XIII edycja Forum FRACHT. Wydarzenie odbędzie się w dniach: 26-27 marca 2025 roku w Sopocie. Tym razem hasłem [...]
15 listopada 2024
Unia Europejska wspiera transport intermodalny poprzez odpowiednie przepisy prawne oraz finansowanie, ze względu na jego bezpieczeństwo i niewielki wpływ na [...]
5 listopada 2024
Coraz większe znaczenie portu morskiego w Gdańsku oraz dynamiczny rozwój głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub sprawiają, że kluczowe jest zapewnienie [...]
4 października 2024
Branża fashion przynosi nie tylko duże dochody, ale także sporo wyzwań. Ciągle zmieniające się trendy i liczne kolekcje w ciągu [...]
18 września 2024
Już 25 września rusza wyjątkowa inicjatywa – Akcja Mobilizacja, zainicjowana przez użytkowników giełdy transportowej Spedimo! Celem akcji jest stworzenie realnej [...]
29 sierpnia 2024
We współczesnym, coraz bardziej złożonym świecie zapewnienie najwyższej klasy logistyki drobnicowej w przemyśle chemicznym oznacza ciągłe ulepszanie oferowanych usług. Aplikacje [...]
21 sierpnia 2024
Według najnowszego raportu Savills „Warehouse and Industrial Market in Poland” w pierwszej połowie 2024 roku oddano do użytkowania ok. 1, [...]
9 lipca 2024
Cyfryzacja magazynów staje się nieodzownym elementem strategii rozwojowych firm. Podmioty działające w sektorach logistyki, przemysłu i utrzymania ruchu coraz śmielej [...]
7 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!