#ad

Pakiet Mobilności w 2023 r. – jakie kary za niedostosowanie się do unijnych przepisów?

Pakiet Mobilności w 2023 r. – jakie kary za niedostosowanie się do unijnych przepisów?

Pakiet Mobilności, czyli zestaw zmian prawnych w branży transportowej trwa w najlepsze. I choć rok 2022 był pod względem modyfikacji prawa kluczowy, to jednak w obecnym roku przedsiębiorcy muszą dostosować procesy biznesowe swoich firm do nowych zmian. Jakie zmiany wynikające z kolejnych punktów Pakietu Mobilności zasługują na najwyższą uwagę i co grozi nam za niedostosowanie się do tych przepisów?

Jakie zmiany czekają przewoźników w 2023 roku?

W 2023 roku przedsiębiorcy działający aktywnie w branży transportowej będą świadkami wdrożenia kolejnych zmian związanych z pakietem mobilności. Spośród wielu zmian, trzy modyfikacje dotychczasowych przepisów są szczególnie istotne. O wszystkich istotnych zmianach dla branży transportowej w 2023 roku możemy przeczytać pod adresem i związanych z nimi obowiązkach przeczytasz tutaj: https://fleet.vdo.pl/pakiet-mobilnosci-i-ue/.

Przede wszystkim ustalenie minimalnej liczby miejsc postojowych w bazie eksploatacyjnej. Zgodnie z zasadą unifikacji zasad związanych z miejscami postojowymi w całej Unii Europejskiej, obecnie baza eksploatacyjna musi być wyposażona w odpowiednią infrastrukturę, umożliwiającą zachowanie ciągłości prowadzenia działalności. W ramach tej infrastruktury szczególnie istotne jest zagospodarowanie przynajmniej jednego miejsca postojowego, miejsca załadunku oraz rozładunku, a także odpowiedniej strefy odpowiadającej za konserwację i naprawy pojazdów. W 2023 roku przedsiębiorca musi zapewnić liczbę miejsc postojowych w bazie wynoszącą odpowiednio 1/3 liczby pojazdów znajdujących się we flocie.

Kolejna istotna zmiana, która ujrzy światło dzienne pod koniec sierpnia 2023 rok to zmiana tachografów na wariant nowszy, który będzie stosowany jedynie w nowo zarejestrowanych pojazdach. W pozostałych samochodach, które już teraz są zarejestrowane i znajdują się w składzie floty, czas na zmianę tachografu minie w sierpniu 2025 roku.

Ostatnią istotną zmianą, na którą przedsiębiorcy muszą zwrócić szczególną uwagę, jest obowiązek raportowania danych na temat liczby osób zatrudnionych w firmie, wraz z informacją o średniej liczby kierowców zatrudnionych i wykonujących obowiązki związane z transportem.

Kary za niedostosowanie się do najważniejszych przepisów Pakietu Mobilności

Choć nowelizacja prawa związanego z wprowadzanymi wcześniej przepisami Pakietu Mobilności trwa już od dłuższego czasu, to jednak wciąż niejasne były potencjalne kary za niedostosowanie się do tych przepisów. Wraz z wprowadzeniem sztywnych dat nowych przepisów, ustalono także kary za niedopełnienie dotychczasowych obowiązków.

Brak stosowania się do przepisów może skutkować karą w wysokości:

  • 150 złotych za brak stosownej dokumentacji związanej z powrotem kierowcy do bazy co miesiąc;
  • 50 złotych za odpoczynek w kabinie pojazdu przekraczający czas 45 godzin;
  • 3000 złotych za braki w dokumentacji transportowej;
  • 2000 złotych za uchylanie się od powrotu kierowcy do kraju przynajmniej raz na 8 tygodni w przypadku kabotażu.

W zależności od specyfiki przepisu kara może być naliczona przewoźnikowi, zarządzającemu transportem lub bezpośrednio kierowcy.

Kary, których wysokość zależy od kontrolującego

Obecnie kary za niestosowanie się do przepisów wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności dotyczą zarówno zarządzającego transportem, przedsiębiorcy i osoby kierującej. Jednak organ ustawodawczy postanowił, że nie każde z wymienionych wykroczeń ma jedną, ustaloną z góry stawkę kary. Wśród nich możemy znaleźć kilka przypadków, kiedy to organ kontrolujący decyduje o tym, jakiej wysokości mandat jest wystawiany.

Przykładem może być wprowadzony w 2023 roku obowiązek zapewnienia odpowiedniej infrastruktury bazy eksploatacyjnej. Przewoźnik mógł przykładowo nie zdążyć ze złożeniem oświadczenia o spełnieniu wymogów bazy eksploatacyjnej, co skutkuje nałożeniem mniejszej kary. Takich przykładów jest więcej, jednak wciąż każde wykroczenie jest obarczone karą finansową, dlatego prędzej czy później każda zmiana wynikająca z wprowadzenia nowych przepisów musi być przez firmę transportową honorowana.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!