#ad

Pakiet Mobilności – nowe przepisy unijne w 2022 roku

Pakiet Mobilności – nowe przepisy unijne w 2022 roku

W lutym bieżącego roku branżę TSL czekają nowe regulacje, w ramach programu Pakiet Mobilności. Dowiedz się, jakie restrykcje, związane na przykład z wynagrodzeniami kierowców czy dokumentacją transportową, wejdą w życie już za miesiąc!

W ostatnich latach Unia Europejska wprowadziła liczne zmiany w transporcie drogowym, związane m.in. z korzystaniem z przerw oraz ograniczeniem możliwości odpoczynku w kabinie. 20 sierpnia 2020 roku, w ramach Pakietu Mobilności wdrożono regulacje unijne dotyczące:

  • obowiązkowych powrotów kierowcy do centrum operacyjnego maksymalnie co cztery tygodnie,
  • modyfikacji odpoczynków tygodniowych kierowcy,
  • możliwości przedłużenia czasu powrotu do bazy,
  • uzupełniania na wykresówkach symboli państw po przekroczeniu ich granicy.

Za nami pierwszy etap zmian w przepisach, a już od 2 lutego będą obowiązywały kolejne. To ostatni moment, żeby się z nimi zapoznać, ponieważ nieprzestrzeganie ich grozi ograniczeniem licencji transportowych!

Koniec wypłacania diet i ryczałtów za noclegi

Kierowca w przewozach cross-trade i kabotażowych nie odbywa podróży służbowej, dlatego jako pracownik delegowany nie otrzyma już w ramach wynagrodzenia takich należności jak dieta, czy ryczałt noclegowy. Jego płaca minimalna znacznie wzrośnie, nie zmieniając dotychczasowego dochodu, jednak stawka jego zatrudnienia dla pracodawcy ma wzrosnąć o około 17,5%. Dzięki dodatkowym regulacjom, które umożliwiają obniżenie kosztu zatrudnienia ze składek ubezpieczenia społecznego oraz z podatku dochodowego, pracodawca nie będzie zmuszony zapłacić za pracownika aż o 38,5% więcej niż dotychczas.

Dokumentacja elektroniczna w języku angielskim oraz brak przedstawiciela

Od lutego nie będzie już konieczne ustanowienie przedstawiciela, a dokumenty będą wystawiane w formie elektronicznej i przetłumaczone wyłącznie na język angielski. Oprócz tego, w celu uproszczenia kontroli na terenie UE, konieczne będzie wpisywanie w tachografie symbolu kraju, do którego wjeżdża kierowca.

Co nas jeszcze czeka w tym roku?

Od 21 lutego 2022 zostanie nałożony obowiązek powrotu każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy raz na osiem tygodni, a także konieczność odbycia 4-dniowej przerwy w wykonywaniu kabotażu po trzech operacjach w ciągu siedmiu dni, z możliwością nadrobienia w tym czasie transportów międzynarodowych.

To nie koniec zmian w ramach Pakietu Mobilności!

Od sierpnia 2023 roku wejdzie w życie m.in. obowiązek zaopatrzenia pojazdów transportu międzynarodowego w inteligentne tachografy 2-giej generacji. Nowe modele pozwolą na automatyczną rejestrację przejazdów granicznych oraz zapis miejsca załadunku, rozładunku i rodzaju przewozu.

O kolejnych zmianach będziemy Was informować na bieżąco!

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!