Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Bridgestone znacznie zwiększył zdolności magazynowo-przeładunkowe surowców w polskim zakładzie w Poznaniu. Kardex Mlog dostarczył firmie zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania z rozbudowaną techniką przenośnikową oraz oprogramowaniem do zarządzania.
Całość uruchomiono terminowo, w czerwcu 2021 roku. Warunki budowlane były bardzo wymagające. Układnice o wysokości 31 m i wadze 13 t musiały zostać wciągnięte przez właz dachowy do budynku magazynowego o wysokości 35 m w jednym kawałku, przy bardzo ograniczonej przestrzeni. Operacja ta została przygotowana co do minuty i była jednym z ostatnich kroków rozbudowy magazynu, którą Kardex Mlog przeprowadził na zlecenie Bridgestone’a w zakładzie produkcyjnym w Poznaniu od stycznia 2020 do czerwca 2021 roku.
System przenośnikowy z 98 napędami
Firma Kardex Mlog zbudowała na terenie zakładowym system regałów o podwójnej głębokości do składowania palet z surowcami do produkcji opon samochodowych. Każda z palet o czterech płozach może unieść do 1,4 t. Na wierzchu zamontowane są stalowe platformy na ładunek o powierzchni podstawy wynoszącej 1700 x 1100 mm, które ważą po 100 kg. Wysokość jednostek ładunkowych ze składowanymi na nich mieszankami gumowymi wynosi do 1500 mm. Wysoce łatwopalny surowiec wymaga zastosowania wewnątrz regałów instalacji tryskaczowej certyfikowanej zgodnie z NFPA 13. NFPA to skrót od „National Fire Protection Association”. NFPA 13 zawiera wytyczne dotyczące projektowania i montażu systemów tryskaczowych.
Instalacja przeciwpożarowa wchodziła w zakres dostawy, podobnie jak system przenośników z 98 napędami dla trzech pięter budynku. Automatyczne odkładanie i pobieranie surowców odbywa się na dwóch dolnych piętrach za pomocą sześciu linii przenośnikowych. Podczas gdy dwa niższe poziomy magazynowe zasilają produkcję, górny poziom z trzema kolejnymi odcinkami przenośnika jest przeznaczony do obsługi próbek w ramach kontroli jakości. Tutaj Kardex Mlog stworzył specjalne stacje kontroli jakości, na których można pobrać materiał do sprawdzenia.
Potencjał wzrostu
Trzy układnice typu Kardex MSingle B zaprojektowane przez Kardex Mlog osiągają maksymalną prędkość jazdy 240 m/min – została ona zoptymalizowana specjalnie na potrzeby tego projektu zgodnie z warunkami eksploatacji. Jednomasztowe układnice są zaprojektowane do obciążeń maks. 1,4 t i osiągają prędkości podnoszenia do 100 m/min.
Kolejnym wyjątkowym rozwiązaniem jest technologia identyfikacji: w płozy palet firmy Bridgestone wbudowane są po dwa chipy RFID zapewniające bezbłędność procesów.
– Kody kreskowe nie wchodziły w rachubę, ponieważ nie można było zagwarantować ich wieloletniej czytelności w trudnych warunkach produkcyjnych – opowiada Manuel Engel, który pracuje w dziale sprzedaży Kardex Mlog. Redundancja RFID gwarantuje zaś stuprocentową czytelność chipów nawet w przypadku awarii jednego z dwóch tagów, co nie byłoby możliwe w otoczeniu metalowej palety w inny sposób.
Optymalna sekwencja wydawania
Podczas wprowadzania ładunku do magazynu następuje odczyt zapisanych na chipach danych artykułu, które przekazywane są do oprogramowania sterującego Kardex Control Center, również dostarczanego przez Kardex Mlog. Sprawdza ono te dane pod kątem zgodności z otrzymanymi wcześniej informacjami. Kardex Control Center to modułowy system zarządzania magazynem. Obsługuje on zarządzanie magazynem oraz kontrolę przepływu surowców w firmie Bridgestone. Kardex Control Center oblicza optymalną sekwencję pobierania z magazynu, np. w zależności od daty ważności lub różnych mieszanek gumowych.
Na wizualizacji Kardex MVisu, stanowiącej integralny moduł Kardex Control Center, przedstawiana jest graficznie automatyka przenośników, w tym linie do składowania i wydawania oraz przenośniki transferowe zintegrowane ze stalową konstrukcją regałów. Umożliwiają one transport palet pomiędzy poszczególnymi korytarzami, co optymalizuje zapełnianie magazynu oraz uelastycznia procesy składowania i pobierania towarów. W ten sposób można np. bardziej równomiernie wykorzystać układnice i odciążać się wzajemnie w przypadku wąskich gardeł. Wizualizacja umożliwia interaktywną obsługę systemu przepływu materiałów: od kontekstowego przetwarzania danych o miejscu po informacje w przypadku awarii. System zarządzania magazynem jest połączony z automatyką sterowników za pomocą standaryzowanego interfejsu, dzięki czemu następuje stała wymiana danych między systemami.
Współdzielona baza danych
Połączenie między produkcją a magazynem wysokiego składowania jest zautomatyzowane operacyjnie za pomocą bezosobowych systemów transportowych, których nadrzędne sterowanie przepływem materiałów jest połączone z Kardex Control Center interfejsem. Zapasy magazynowe są zapisywane przez Kardex Control Center we wspólnej bazie danych. Alternatywnie można stosować również wózki prowadzone przez kierowcę. Aby umożliwić tego rodzaju elastyczność, stacje transferowe systemu przenośnikowego zostały wyposażone w podnoszone stoły obrotowe. Dzięki temu palety mogą być pobierane wzdłuż (dla wózków) lub w poprzek (dla AGV-ów).
Zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania ma pakiet serwisowy dostosowany do potrzeb Bridgestone, obejmujący infolinię, konserwację i dostawy części zamiennych z działu Life Cycle Service. W przypadku problemów technicznych, których nie można rozwiązać zdalnie, technicy serwisowi z polskiego oddziału Kardex Mlog założonego w 2021 r., przyjeżdżają na miejsce w ciągu zaledwie czterech godzin. Doświadczenie pokazuje jednak, że w ponad 96% rzadkich interwencji rozwiązanie znajdowane jest zdalnie. Life Cycle Service obsługuje systemy logistyczne przez cały okres ich eksploatacji, zapewniając maksymalną bezawaryjność i stałą aktualizację technologii.
6 maja 2025
Prologis pozyskał nowego o klienta. ESA logistika, jeden z czołowych operatorów łańcucha dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej, wynajął ponad 15 000 [...]
30 kwietnia 2025
REDD, prezentuje raport podsumowujący pierwszy kwartał 2025 roku na rynku magazynowym. Wyniki opracowania potwierdzają oznaki wyhamowania w sektorze.
25 kwietnia 2025
Firma LemonTree rozpoczęła budowę nowoczesnego kompleksu logistyczno-usługowego COOL BTS w Gdańsku Kowalach, dla Nagel-Group - jednego z europejskich liderów [...]
24 kwietnia 2025
14 mln euro od Alior Banku zostanie przeznaczone na rozbudowę najnowszej inwestycji i realizację obiektu typu BTS o powierzchni 11 [...]
23 kwietnia 2025
Decyzja o przedłużeniu współpracy z deweloperem potwierdza, że parki logistyczne Prologis spełniają najwyższe standardy operacyjne w długim okresie, a lider [...]
24 lutego 2025
Rok 2025 przynosi kolejne wyzwania i możliwości na rynku nieruchomości komercyjnych, przemysłowych i magazynowych. Po burzliwych zmianach ostatnich lat, sektor [...]
20 lutego 2025
MLP Group, europejska platforma nieruchomości logistycznych i przemysłowych, zakończyła 2024 rok z najlepszymi wynikami leasingowymi w swojej historii. W ciągu [...]
16 stycznia 2025
W Kostrzynie Wielkopolskim trwa intensywna rozbudowa przestrzeni magazynowej należącej do spółki Colian Logistic. Inwestycja ma na celu zwiększenie możliwości operacyjnych [...]
13 stycznia 2025
Panattoni kontynuuje rozwój na Dolnym Śląsku. Firma rozpoczęła spekulacyjnie budowę kolejnej fazy kompleksu logistycznego Wrocław Campus 2. Do czerwca 2025 [...]
17 grudnia 2024
Deweloper CTP ogłasza realizację kompleksu produkcyjno-logistycznego CTPark Warsaw Janki. W ramach podwarszawskiej inwestycji powstanie siedem budynków o łącznej powierzchni najmu [...]
1 grudnia 2024
Firmy wynajmujące magazyny korzystają z coraz bardziej zaawansowanych technologii, muszą sprostać wymaganiom docelowych klientów, a jednocześnie zadbać o swoich pracowników. [...]
4 listopada 2024
Magazyny hybrydowe cieszą się dużą popularnością już od wielu lat. To rozwiązanie przyciąga przedsiębiorców z różnych branż: zarówno tych z [...]
9 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!