Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Miłośnicy i mecenasi sztuki, kolekcjonerzy, marszandzi i właściciele galerii, a także osoby reprezentujące domy aukcyjne to osoby, które najczęściej muszą zadawać sobie pytanie padające w tytule tekstu. Postaramy się na nie odpowiedzieć.
Dla wszystkich osób zaangażowanych w handel dziełami sztuki z pewnością kwestia ich profesjonalnego transportu jest niezwykle istotna. Przewóz rzeźby, obrazu czy reliefu nie jest rzeczą prostą – ze względu na wysoką wartość, kruchość, często i wiek – i dlatego wiele przedsiębiorstw niechętnie podejmuje się tego zadania.
Niezależnie czy chcemy przewieźć małego formatu obraz, czy posąg pełnofigurowy, odpowiednie przygotowanie jest fundamentalnym elementem całego procesu. Właściwy sposób pakowania jest rzeczą podstawową i warto poświęcić mu sporo czasu, w przeciwnym razie delikatne przedmioty (np. zabytkowa porcelana lub kilkusetletnie płótno) mogą dojechać na miejsce uszkodzone.
Jeśli nie mamy odpowiednio dużo czasu i doświadczenia, żeby należycie spakować dzieło sztuki, można zlecić to zadanie firmom logistycznym, które zajmują się tym profesjonalnie, a prócz tego podejmują się też zorganizowania całego procesu spedycji, łącznie ze umówieniem firmy przesyłkowej, monitorowaniem transportu, na ubezpieczeniu skończywszy. Kiedy potrzebujemy nadać dzieło zagranicę, zazwyczaj trzeba wcześniej wypełnić sporo obszernych dokumentów, żeby nasza przesyłka trafiła bez problemów do odbiorcy. To zadanie również można powierzyć firmom logistycznym.
Czasami problem może wystąpić po jednej ze stron transakcji, która odmawia udziału w organizowaniu transportu.
– Jeden z warszawskich punktów MBE brał czynny udział w sprowadzeniu do Polski prac od zagranicznych artystów, na potrzeby aukcji charytatywnej „Refugees Welcome” organizowanej przez Fundację Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W przypadku dzieł z Wielkiej Brytanii nadawca, który przekazał prace, nie chciał brać na siebie organizacji transportu i powierzył nam przygotowanie wysyłki. W związku z tym trzeba było zorganizować usługę odbioru i zapakowania w czym pomocna okazało się sieć MBE na Wyspach. Skontaktowaliśmy się z lokalnym oddziałem w Londynie, który odebrał pracę bezpośrednio od artystki, a następnie po zabezpieczeniu przesyłki przekazał ją kurierowi w celu przewiezienia w miejsce docelowe. – opowiada Joanna Gorzędowska, dyrektor marktoingu z MBE Poland.
– Mamy na koncie wielokrotny bezpieczny transport kruchych obrazów na drugi koniec świata. Jeden z nowozelandzkich artystów przez pandemię i lockdown utknął w Polsce, i od niemal dwóch lat tutaj tworzy i za naszym pośrednictwem wysyła swoje dzieła do galerii w Nowej Zelandii. Ponieważ działamy globalnie, podpisaliśmy umowy z wieloma firmami kurierskimi, co sprawia, że nasza oferta jest naprawdę bardzo konkurencyjna. Dlatego też wielu klientów powierza nam do wysłania przedmioty, którym w pojedynkę niełatwo zorganizować transport, jak drogie alkohole, szable czy instrumenty muzyczne, w tym fortepiany. Autorskie ubezpieczenie, które oferujemy w Centrach MBE pozwala ubezpieczyć realną wartość nie tylko samego wysyłanego przedmiotu, ale wszystkich poniesionych przy pakowaniu i transporcie kosztów.– kończy Joanna Gorzędowska.
Zazwyczaj najbardziej problematyczną i złożoną kwestią jest możliwość zniszczenia lub uszkodzenia przewożonego towaru. Jeżeli nie mamy dostatecznie dużo doświadczenia w odpowiednim zabezpieczeniu transportowanych materiałów lepiej zaufać firmom, które się tym specjalizują. Za ich pośrednictwem możemy również ubezpieczyć dzieło na sumę jego wartości.
10 lipca 2025
Operator zrównoważonego systemu poolingowego palet - CHEP Polska, otwiera nowe centrum serwisowe w Gdyni. To dziewiąta tego typu placówka CHEP [...]
9 lipca 2025
Presja ekonomiczna sprawia, że wiele firm w branży logistycznej rezygnuje z długofalowych inwestycji z obszaru zrównoważonego rozwoju, uznając je za [...]
9 lipca 2025
Branża TSL potrzebuje nowego kierunku rozwoju. Strategiczny hub przeładunkowy może stać się kluczem do odzyskania konkurencyjności i niezależności logistycznej kraju.
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
7 lipca 2025
REMONDIS i Grupa H&M utworzyły spółkę joint venture Looper Textile Co., niezależną firmę zajmującą się zbiórką, sortowaniem oraz ponownym wykorzystaniem [...]
7 lipca 2025
Nowa prezes odpowiada za dalszy rozwój spółki w obszarach logistyki kontraktowej, a także wzmacnianie działań spółki w wymiarze zrównoważonego rozwoju.
3 lipca 2025
Czechy od dawna przyciągają inwestorów – znajdują się w samym sercu Europy, mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę, stabilną gospodarkę i usługi [...]
3 lipca 2025
Spółka z Grupy DB Cargo Polska z końcem czerwca uroczyście otworzyła swoją najnowszą inwestycję. Terminal w kluczowej lokalizacji w południowej [...]
27 czerwca 2025
GXO Logistics, wprowadza pierwszą inteligentną platformę opartą na sztucznej inteligencji, o nazwie CXO IQ. Stworzyli ją eksperci logistyczni specjalnie dla [...]
25 czerwca 2025
Logistyka branży chemicznej przechodzi intensywną transformację, napędzaną przez globalne megatrendy, takie jak zmiany klimatyczne, cyfryzacja, regionalizacja łańcuchów dostaw oraz rosnące [...]
24 czerwca 2025
Dwa autonomiczne roboty transportowe STRADOT będą obsługiwać tysiące pojazdów miesięcznie w dedykowanej strefie 2000 miejsc postojowych w centrum logistyki pojazdów [...]
23 czerwca 2025
Na początku lat 90. logistyka w Polsce dopiero raczkowała. Brakowało nowoczesnej infrastruktury, technologii, ale też wiedzy w zakresie nowoczesnych metod [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!