#ad

IKEA i FM Logistic robotyzują e-handel

IKEA i FM Logistic robotyzują e-handel

IKEA razem z FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę przy obsłudze magazynowo-logistycznej handlu internetowego. W magazynie FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach po raz pierwszy w Polsce zastosowano roboty firmy Locus Robotics, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju.

To największe wdrożenie automatyzacji procesów logistycznych w FM Logistic w regionie Centralnej Europy. Dzięki wieloletniej współpracy obu firm, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.

Nowy magazyn FM Logistic, w którym 16 tys. m kw. zajmuje IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i wyposażenie domu, np. wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece. Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Możliwy jest jednak dalszy wzrost liczby paczek i rozwój e-handlu. Zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce skróci drogę przesyłek. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru.

W ten sposób IKEA i FM Logistic odpowiadają na zmiany w obyczajach klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius „E-Commerce w Polsce”, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online. Według Strategy & Polska wartość polskiego rynku e-handlu między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.

 

Pierwsze w Polsce

W magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich.

– W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta, firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem – mówi Guilhem Vicaire, dyrektor rozwoju w Europie Środkowej FM Logistic. – Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych rozwiązań. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana ręcznie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu.

 

Wielokanałowo

IKEA daje klientom możliwość wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą iść do sklepu, studia planowania albo skorzystać z puntu odbioru, skrytki IKEA lub paczkomatu. Ogółem mają do dyspozycji 23 tys. punktów odbioru w całej Polsce.

Coraz częściej klienci decydują się na zakupy w sieci. Aplikacja Mobilna IKEA to „najmniejszy sklep na świecie”, którą pobrało w ubiegłym roku finansowym 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-handlu dla sieci IKEA na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

 

Z tej samej kategorii

4 października 2024

Innowacyjny pojemnik FalConic

CHEP Europe wprowadza na rynek innowacyjny pojemnik paletowy. Dzięki ulepszonej ergonomii i zmaksymalizowanej możliwości składania, nowy produkt wielokrotnego użytku zapewnia [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!