#ad

III kwartał pod znakiem budowy

III kwartał pod znakiem budowy

Panattoni kończy III kwartał 2020 r. pod znakiem budowy na potrzeby e-commerce i produkcji. Deweloper pod koniec września był w trakcie realizacji obiektów o łącznej powierzchni 1,5 mln m kw. w całej Europie.

Panattoni kończy III kwartał 2020 r. pod znakiem budowy na potrzeby e-commerce i produkcji. Deweloper pod koniec września był w trakcie realizacji obiektów o łącznej powierzchni 1,5 mln m kw. w całej Europie.

 

 

 

Panattoni rozpoczął m.in. budowę centrum dystrybucyjnego Amazon w Schortens w Niemczech czy własny projekt Wakefield 515 w Yorkshire w Wielkiej Brytanii. W Polsce deweloper wystartował m.in. z realizacją obiektu produkcyjnego dla Danfoss Poland, a także kontynuował budowę fabryki grilli dla Weber czy powierzchnie do sprzedaży w internecie, zarówno w ramach własnych parków, jak i BTS’ów.

W Zjednoczonym Królestwie przedsiębiorstwo kontynuowało budowę Wakefield 515 – największego magazynu spekulacyjnego na północy kraju. Budynek o powierzchni ok. 48 000 m kw. znajdzie się w doskonałej lokalizacji i otrzyma szereg rozwiązań technologicznych i ekologicznych, w tym system zbierania wody deszczowej. Na „wyspach” deweloper realizuje także drugą fazę inwestycji w Crewe Commercial Park, dobudowując do istniejących 22 000 m kw. kolejne 28 000 m kw.

W Niemczech, oprócz rozpoczęcia budowy piątego już w kraju centrum dystrybucyjnego dla firmy Amazon w Jade Weser Park, Panattoni kontynuowało m.in. swoje dwa bardzo ważne projekty spekulacyjne. Pierwszy z nich w Verden, obejmuje budowę dwóch hal o łącznej powierzchni ok. 60 000 m kw., a realizacja w Essen to ponad 20 000 m kw. Obie inwestycje są przykładem projektów brownfiled. Praca wre również w Ladenburgu, gdzie powstaje obiekt logistyczny dla firmy Neska. Ponad 54 000 m kw. obejmą zaawansowany technologicznie magazyn, w którym działać będą m.in. półautomatyczne wózki do obsługi wąskich korytarzy, a na dachu budynku zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne.

Panattoni aktywnie działało również w Czechach. Firma ukończyła szereg realizacji, w tym: inteligentną fabrykę dla Grupy Kion w Panattoni Park Stribro o powierzchni 25 000 m kw., a najbardziej ekologiczny obiekt przemysłowy w Europie, Panattoni Park Cheb South, przeszedł certyfikacje BREEAM na poziomie Outstanding.

Działo się również w Niderlandach i Hiszpanii. Pomimo, że w tych dwóch europejskich lokalizacjach Panattoni działa niespełna rok, już dziś deweloper wyraźnie zaznaczył swoją obecność. W III kwartale niderlandzki oddział Panattoni realizował ultranowoczesne centrum dystrybucyjne w Venlo South o łącznej powierzchni ponad 43 000 m kw., a także rozpoczął budowę bardzo ważnego projektu Ridderkerk w południowym Rotterdamie o docelowej powierzchni 40 000 m kw. W Hiszpani również w budowie były dwa projekty: park przemysłowy o powierzchni 28 400 m kw. w hiszpańskiej miejscowości Torija, tuż obok autostrady A2 (Madryt – Barcelona) i park logistyczny o powierzchni 34 000 mkw. w Vitorii, strategicznej lokalizacji w transporcie drogowym pomiędzy Półwyspem Iberyjskim a resztą Europy. W przypadku obu tych krajów Panattoni planuje intensyfikację aktywności, chociażby ze względu na bardzo dobre prognozy rozwoju e-commerce w tych lokalizacjach.

Panattoni działa prężnie również w Polsce. W budowie były między innymi takie projekty jak 52 000 m kw. w Panattoni Park Tricity East IV dla Globalway (wchodzącej w skład grupy Costway) czy ponad 67 000 m kw. obiektu BTS w Czeladzi dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych. Coraz bliżej ukończenia jest również zaawansowana technologicznie fabryka dla Phoenix Contact e-mobility (15 000 m kw.), powstająca w Parku Naukowo-Technologicznym Rzeszów-Dworzysko, czy fabryka grillów dla firmy Weber w Zabrzu. Panattoni rozwija także segment City Logistics: w Warszawie ruszyła budowa City Logistics Warsaw V (11 000 m kw.), czy City Logistics Warsaw Airport II (9000 m kw.).

Jak komentuje Robert Dobrzycki, dyrektor generalny Panattoni:

– Skala realizowanych projektów Panattoni w Europie z jednej strony potwierdza odporność sektora magazynowego na ograniczenia związane z pandemią, z drugiej odzwierciedla szerszą perspektywę trendów w gospodarce. W prowadzonych inwestycjach zdecydowanie zwiększył się wolumen powierzchni dedykowanej e-commerce z wynikiem 20 procentowym w skali wszystkich naszych realizowanych projektów w III kwartale. Znacząco wzrósł również udział firm produkcyjnych, ale też i dystrybucyjnych, które były uzależnione od importu i w czasie pierwszej fazy doznały zachwiań w dostawach produktów lub półproduktów. Rok 2020 to rok rewolucyjnych zmian, które uczyniły rynek obiektów przemysłowych najbardziej atrakcyjnym w całej branży nieruchomości.

Od początku swojej działalności Panattoni dostarczyło na rynku europejskim już ponad 10 mln m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowej, z czego w Polsce 7,6 mln m kw. Ponad jedna trzecia z niej to projekty związane z e-commerce, co jak przewiduje deweloper, ulegnie zwiększeniu. Według raportu „Europa 2020: Region e-commerce”, już teraz oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie 717 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku, zaś wg Ecommerce Europe pełny wpływ koronawirusa będzie widoczny w przyszłym roku. O ile najbardziej rozwinięty jest rynek e-commerce w Europie Zachodniej – region odpowiada za 70% całkowitej wartości handlu elektronicznego w Europie i ma najwyższy odsetek kupujących online (94% Wielka Brytania, Niemcy i Holandia po 84%) – to największy wzrost występuje we wschodniej części Europy – w Rumunii i Bułgarii na poziomie 30%. Hiszpania również wykazuje dobry rozwój rynku, odnotowując 29% wzrostu w porównaniu z zeszłym rokiem. W Polsce, według badania z I półrocza 2020 r. „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” realizowanego wspólnie z Izbą Gospodarki Elektronicznej już 73% internautów robi zakupy online. To aż o 11 p.p. lepszy wynik od poprzedniej edycji badania. Dlatego pod koniec br. roku można spodziewać się znacznie większego wzrostu wartości branży rok do roku, niż przewidywane wcześniej 18%.

 

 

 

Z tej samej kategorii

8 marca 2023

DHL Parcel stawia na kobiety

Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!