Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.

Dla wielu firm wybuch COVID-19 oznacza, że pracownicy pracują w domu i częściej korzystają z telekonferencji, niż spotkań osobistych. Inaczej to jednak wygląda w przypadku producentów. Mimo automatyzacji, która zmniejsza liczbę osób pracujących na liniach montażowych, nie da się produkować bez dostaw surowców. Wpływ koronawirusa jest zarówno globalny, jak i nieprzewidywalny. Firma doradcza ABI Research prognozuje, że wywoływany przez wirusa szok w łańcuchu dostaw zdecydowanie i znacząco obniży światowe przychody z produkcji, które w 2020 roku miały wynosić 15 trylionów dolarów.
Wirus będzie miał zarówno krótko-, jak i długoterminowe konsekwencje dla producentów. „Początkowo kierownicy zakładów i właściciele fabryk będą starali się zabezpieczyć dostawy i przewidzieć ograniczenia na dalszych etapach łańcucha dostaw oraz ich wpływ na swoich dostawców”, wyjaśnia Michael Larner, główny analityk w ABI Research.
W dłuższej perspektywie producenci będą musieli przeprowadzić szeroko zakrojoną analizę własnej działalności. Muszą zdawać sobie sprawę z ponoszonego ryzyka, w tym także wynikającego z działania swoich dostawców i ich dostawców. „Aby zminimalizować ryzyko związane z łańcuchem dostaw, producenci nie powinni nie tylko pozyskiwać komponentów od jednego dostawcy, ale także nie powinni pozyskiwać komponentów od dostawców w jednym miejscu”, radzi Larner.
ABI Research prognozuje, że wpływ Covid-19 na łańcuch dostaw zwiększy wydatki producentów na planowanie zasobów przedsiębiorstw (ERP), które w 2024 r. osiągną poziom 20 mld dol. Chociaż platformy ERP zawierają moduły do kontroli zapasów i zaopatrzenia oraz zarządzania łańcuchem dostaw, w świetle wybuchu epidemii, wielu producentów zwróci się o pomoc również do wyspecjalizowanych dostawców. Larner dodaje: „Instrumentacja łańcucha dostaw wymaga, aby oprogramowanie było czymś więcej niż systemem rejestrowania i dostarczania analizy ryzyka oraz przeprowadzania symulacji, umożliwiając producentom zrozumienie i przygotowanie się na zakłócenia w łańcuchu dostaw”.
W ramach Przemysłu 4.0 skupiono się na działaniach wewnątrz fabryki. „Inwestycje w robotykę lub czujniki IoT i tym podobne zakładają, że linie montażowe otrzymują stały przepływ surowców. COVID-19 pokazuje, że producenci muszą być tak samo skoncentrowani na możliwościach swojego dostawcy, jak na hali produkcyjnej” – podsumowuje Larner.
19 września 2024
Najbliższa konferencja Spotkania Transportowe odbędzie się 24 września 2024 r. w podpoznańskim Luboniu. Tematyka konferencji skupia się na najnowszych, aktualnych [...]
22 marca 2024
Chcesz odwiedzić naszych południowych sąsiadów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i sprawdź, jak kupić winietę do Czech. Z naszymi wskazówkami dużo [...]
31 marca 2023
Firma Brother wprowadziła do portfolio nowy zestaw do druku oznaczeń z serii P-Touch. Model PT-D460BTVP to profesjonalna mobilna drukarka etykiet [...]
29 marca 2023
EKOmaty maszyny do selektywnej zbiórki odpadów, które umożliwiają konsumentom zwrot jednorazowych puszek oraz butelek po napojach. W zamian za oddane [...]
28 marca 2023
W czwartek 30 marca br. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, dotyczące zjazdu z autostrady [...]
24 marca 2023
Prologis po raz trzeci z rzędu znalazł się w gronie najbardziej etycznych firm w Polsce. Tym samym otrzymał statuetkę „Super [...]
16 marca 2023
DHL Supply Chain odebrał dziś pierwszy z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy staną się częścią [...]
15 marca 2023
Grupa Raben będzie obecna w Monachium na majowych targach Transport Logistic.
8 marca 2023
Sektor TSL ciągle ma opinię branży typowo męskiej, chociaż rzeczywistość wygląda zgoła inaczej. Kobiety w zarządzie, kobiety menadżerki, magazynierki, pracownice [...]
8 marca 2023
GXO Logistics, Inc. świętuje Dzień Kobiet w Polsce, doceniając pracę pań, które skorzystały z możliwości zdobycia nowych umiejętności i rozwoju [...]
6 marca 2023
Cyfrowa Platforma Trans.eu w porozumieniu z tureckim Ministerstwem Transportu Drogowego oraz Ambasadami Tureckimi buduje międzynarodowy klaster pomocy dla ofiar trzęsienia [...]
15 lutego 2023
W lutym br. Volkswagen Financial Services dołączył do członków biznesowych Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Tym samym znalazł się w gronie [...]

29 października 2025
23 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!