Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
EIT InnoEnergy inwestuje w polską spółkę Nevomo, pracującą nad kolejami dużych prędkości nowej generacji.
Inwestycja pozwoli przyspieszyć rozwój MagRail, autorskiego rozwiązania Nevomo, inspirowanego koncepcją hyperloop. MagRail wykorzystuje poduszkę magnetyczną oraz silnik liniowy do poruszania pojazdów po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h.
Inwestycja EIT InnoEnergy jest elementem zakończonej na początku br. rundy pomostowej o wartości 5 mln euro z udziałem Hutter Private Equity, ValueTech Seed i Seedrs. EIT InnoEnergy jest wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), będący organem Unii Europejskiej.
– Technologia Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop. Rozwiązania te mogą nie tylko przyśpieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmian – uważa Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za inwestycje w rozwiązania hyperloop.
Nevomo chce zwiększyć efektywność istniejącej infrastruktury kolejowej poprzez wdrożenie inspirowanych hyperloopem rozwiązań oebjmujących napęd, układu zawieszenia, sterowania oraz internet rzeczy. MagRail umożliwia łatwe, szybkie i efektywne ekonomicznie zwiększenie potencjału istniejących linii kolejowych przy etapowym wprowadzaniu kolei hyperloop. Nevomo dołącza do portfela EIT InnoEnergy obejmującego podmioty związane z hyperloopem, takie jak Hardt Hyperloop z Holandii i Zeleros Hyperloop z Hiszpanii.
– Dołączenie do portfela jednego z czołowych na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem. Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu EIT InnoEnergy będziemy mogli z sukcesem podążać drogą innych spółek portfelowych, takich jak Northvolt – mówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.
Pierwsza wersja demonstracyjna MagRail w skali 1:5 została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Kolejne udane testy w skali średniej przeprowadzone zostały zimą na przełomie 2020 i 2021 roku. W 2021 roku Nevomo rozpoczęła budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej poduszki magnetycznej w Nowej Sarzynie; instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. Pierwszy pełnowymiarowy pojazd gotowy do przeprowadzenia wstępnych testów, został dostarczony na tor w sierpniu br. Testy zostały zaplanowane na zimę 2022/2023 roku.
4 kwietnia 2025
Tylko w 2024 roku doszło na polskiej kolei do niemal 200 tzw. zdarzeń SPAD, czyli najczęściej przejechania przez pociąg sygnału [...]
3 kwietnia 2025
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i rząd Ukrainy uzgodnili przekazanie 50 mln euro ze środków EBI na rzecz Ukrzaliznyci – państwowego [...]
2 kwietnia 2025
W ofercie sieci logistyki kontenerowej Contargo pojawią się od końca sierpnia 2025 roku dwa nowe połączenia kolejowe: DDS - Duisburg [...]
21 stycznia 2025
Polski przewoźnik kolejowy z Torunia uruchomił regularne połączenie intermodalne, które umożliwia bezpośrednie przewozy z Ukrainy i Polski do Holandii. Pociągi [...]
21 stycznia 2025
Współczesna logistyka wymaga elastyczności i skuteczności. Transport kombinowany, łączący różne rodzaje środków transportu, to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dla firm [...]
16 grudnia 2024
Zamówione lokomotywy charakteryzują się wielosystemowością oraz wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością i efektywnością energetyczną. Ich nadwozia powstaną w zakładzie Alstom we [...]
9 października 2024
Schavemaker Intermodal uruchomił piąte połączenie tygodniowo na trasie Kąty Wrocławskie - Moerdijk (Holandia), co znacznie zwiększa elastyczność i wydajność usługi. [...]
28 sierpnia 2024
CEVA Logistics rozwija usługi intermodalne, wprowadzając ponad 40 nowych naczep intermodalnych P400 mega huckepack do realizacji dostaw na trasie Polska-Czechy-Francja.
23 sierpnia 2024
Czy kolejowy transport intermodalny jest lepszą alternatywą dla pomysłów na szerokie dopuszczenie do ruchu po europejskich drogach dłuższych i cięższych [...]
26 stycznia 2024
Przewóz towarów wcale nie musi odbywać się za pomocą jednego środka transportu. Łączenie kilku z nich pod postacią transportu multi- [...]
18 września 2023
ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie. Koncern zakupił od spółki PESA Bydgoszcz pierwszą w Polsce lokomotywę, wykorzystującą napęd wodorowy. [...]
6 września 2023
Testy technologii MagRail, przeprowadzone przez Nevomo potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia, wykorzystując [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!