Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
W połowie października w porcie w Szczecinie zakończył się rozładunek maszyny TBM do drążenia tunelu na budowie drogi S19. Był to jeden z kilku etapów spektakularnego transportu realizowanego przez DB Schenkera na zlecenie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.
Operacja logistyczna rozpoczęła się w mieście Noblejas. Tam TBM, została rozmontowana przez inżynierów, a jej części podzielone ze względu na ciężar i gabaryty. Najcięższe elementy, m.in. napęd główny i tarcza skrawająca, zostały przewiezione transportem drogowym przez hiszpański Oddział DB Schenkera z Noblejas do portu Santander, skąd po załadunku dopłynęły w ciągu tygodnia do Szczecina. Kolejny etap to podróż specjalnymi barkami Odrą do Opola. Tam elementy maszyny zostaną rozładowane i zabezpieczone na platformach złożonych z samojezdnych osi. Następnie, drogą lądową, transport przemieści się do Babicy. Lżejsze elementy dojadą z Hiszpanii na Podkarpacie bezpośrednio transportem drogowym.
Do tej operacji logistycznej DB Schenker przygotowywał się od ponad 18 miesięcy. Po stronie operatora logistycznego nad rozwiązaniami, które zapewnią bezpieczny transport maszyny pracował kilkunastoosobowy zespół złożony z pracowników firmy z Polski i Hiszpanii oraz wyspecjalizowanych przewoźników, ważnych partnerów w tym projekcie.
– Przy realizacji tego przedsięwzięcia pod uwagę było branych wiele czynników. Mowa nie tylko o przepisach regulujących przewóz ponadgabarytów. W grę wchodziły też np. weryfikacja wytrzymałości mostów i wiaduktów, zbadanie możliwości wykonania wszystkich niezbędnych manewrów specjalną naczepą, na której przewożone są najcięższe elementy TBM ważące nawet po 230 ton. – wylicza Tomasz Kwapis, szef działu przewozów ponadgabarytowych w DB Schenkerze. – Wszystkie te zmienne miały wpływ na decyzję o doborze rodzaju transportu, trasie dojazdu z Opola do Rzeszowa i wreszcie długości całej operacji.
73 metry i 68 kół
Po rozładunku w Opolu, najcięższe elementy TBM będą przewożone na specjalnej naczepie, złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami, które razem liczą 68 kół. Długość całego zestawu to 73 metry. Aby transport był możliwy konieczne było nawet wybudowanie preznaczonego do tej operacji zjazdu z autostrady, który umożliwi skręt platformy. Transport zgodnie z przepisami będzie poruszał się nocą z prędkością od 10 do 15 km na godzinę. Naczepa będzie miała do pokonania na swojej drodze 396 mostów, wiaduktów i przepraw. Wszystkie elementy TBM do końca roku trafią do Babicy. Tam rozpocznie się montaż maszyny, który potrwa trzy miesiące. Jej zadaniem jest drążenie tunelu, które rozpocznie się w 2023 r.
Projekt jest realizowany na zlecenie konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, wykonawcy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.
TBM to potężna maszyna, która wydrąży pod wzgórzem Grochowiczna na Podkarpaciu jeden z najdłuższych tuneli w Polsce mierzący 2255 m. Będzie nie tylko drążyła w ziemi, ale jednocześnie układała specjalne żelbetowe elementy tworzące obudowę tunelu. Tempo pracy maszyny to od kilku centymetrów na minutę do około 10 m na dobę. TBM waży 4300 ton, ma moc 12 000 kilowatów, długość 107 metrów i średnicę tarczy drążącej 15,2 metra. Maszyna wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu.
19 maja 2025
Stale rosnący w społeczeństwie udział osób w wieku poprodukcyjnym i zmniejszająca się baza osób aktywnych zawodowo sprawiają, że automatyzacja i [...]
15 maja 2025
Arvato inwestuje w rozwój automatyzacji, wdrażając nowy system typu rack-to-person w swoim centrum logistycznym w Poznaniu.
22 kwietnia 2025
To dzieje się naprawdę! Nie w dalekiej przyszłości, ale już teraz. Sztuczna inteligencja (AI) wkrada się w kolejne obszary działalności [...]
28 marca 2025
Świadomi przedsiębiorcy dążą do usprawnienia organizacji pracy poprzez eliminację niepotrzebnych zadań, zmniejszenie wykorzystywanych zasobów i poprawę wydajności procesów technologicznych. Można [...]
22 stycznia 2025
Czy wiesz, że magazynowanie takiej samej liczby produktów może kosztować więcej lub mniej, w zależności od tego, w jaki sposób [...]
20 stycznia 2025
Bezpieczeństwo ładunków w transporcie to temat, który zyskuje na znaczeniu w dobie globalizacji i rosnącego handlu międzynarodowego. Każdy przedsiębiorca, który [...]
15 stycznia 2025
Bezpieczny transport to jest bardzo ważny dla wielu branż – od motoryzacyjnej, przez elektronikę, aż po przemysł spożywczy. Tradycyjne metody [...]
3 stycznia 2025
Każdego dnia tysiące paczek przemierzają kraj w drodze do odbiorców. Aby zapewnić, że przesyłka dotrze w idealnym stanie, ważne jest [...]
18 grudnia 2024
Siłowniki to mechanizmy, które przekształcają energię w ruch mechaniczny, pozwalając na kontrolę położenia, prędkości i siły w wielu zastosowaniach przemysłowych. [...]
10 grudnia 2024
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Interact Analysis, rynek wózków widłowych w 2024 roku nie spełnia początkowych oczekiwań. W związku z [...]
4 października 2024
CHEP Europe wprowadza na rynek innowacyjny pojemnik paletowy. Dzięki ulepszonej ergonomii i zmaksymalizowanej możliwości składania, nowy produkt wielokrotnego użytku zapewnia [...]
28 sierpnia 2024
Współzałożyciel Element Logic Dag-Adler Blakseth przekazuje pałeczkę. Nowym CEO Grupy Element Logic został Ankush Malhotra.
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!