Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Współczesna motoryzacja dba o zaawansowane systemy bezpieczeństwa w samochodach. Kierowcę wspiera szereg układów, które wspomagają kontrolę nad pojazdem i płynną jazdę, zwiększają bezpieczeństwo podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych i minimalizują ryzyko wypadków drogowych. Jednym z takich systemów jest ABS, który w dzisiejszych czasach należy do podstawowego wyposażenia każdego auta. System przejął rolę, którą pełniło kiedyś tzw. hamowanie pulsacyjne. Uważa się, że pierwszy raz w pełni zaawansowany ABS inżynierowie zastosowali w 1978 roku w Mercedesie W116.
ABS (ang. Anti-Lock Breaking System, niem. Antiblockiersystem) to system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Należy do grupy systemów nazywanej Advanced Vehicle Control Systems (AVCS). Głównym celem ABS jest zapewnienie jak najlepszej sterowności samochodu nawet w przypadku bardzo ostrego hamowania.
Układ ABS reguluje ciśnienie płynu hamulcowego. Kiedy w czasie hamowania przez koło sterownik otrzymuje sygnał, że zmniejszyła się jego prędkość obrotowa, ABS redukuje dla tego koła ciśnienie w układzie hamulcowym. Działanie systemu opiera się na podtrzymywaniu jak najmniejszej prędkości obrotowej kół w celu ochrony auta przed poślizgiem w czasie hamowania przy jednoczesnym zapewnieniu jak największej siły hamowania. System ABS jest bardzo ważny w pojazdach typu bus i laweta, ponieważ samochody te często są obciążane znacznym ładunkiem, który wymaga bardzo dobrej skuteczności hamowania.
Jazda z zepsutym ABS jest ryzykowna i stanowczo odradzana przez ekspertów. Jest również niezgodna z przepisami, bo samochód z uszkodzonym ABS jest niesprawny technicznie. Potrzeba dynamicznego zahamowania, szczególnie podczas pokonywania zakrętu, może skończyć się zablokowaniem tylnych kół. Niedziałający ABS może doprowadzić do ściągania samochodu w bok, znacznego wydłużenia drogi hamowania, a nawet całkowitej utraty kontroli nad pojazdem w warunkach poślizgu. Podróżowanie z uszkodzonym ABS znacznie zwiększa więc ryzyko wystąpienia poważnego wypadku drogowego.
W pojazdach, które zostały wyposażone w układ ABS w przypadku wystąpienia na drodze awaryjnej sytuacji zalecane jest hamowanie poprzez jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła. Naciśnięcie obu pedałów powinno odbyć się w tym samym czasie. Mimo odczuwanego na hamulcu oporu i możliwych wibracji oraz dźwięków przypominających terkotanie, które pojawiają się przy działaniu ABS, nie należy zmniejszać siły nacisku nogi na hamulec i do czasu wystąpienia pożądanego efektu trzymać go „w podłodze”.
System kontroli trakcji czyli ASR (Acceleration Slip Regulation) zapobiega ślizganiu się kół w trakcie ruszania oraz dynamicznego przyspieszania pojazdu. Podobnie jak ABS jest to jeden z systemów, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Aby zapewnić działanie ASR, sterowniki stale monitorują prędkość obrotową kół. Wykorzystują w tym celu dane z czujników zamontowanych na każdym kole, z których korzysta także system ABS. Jeżeli któryś z czujników zanotuje szybszy obrót przynajmniej jednego z kół od pozostałych, zinterpretuje to jako uślizg koła przy zwiększaniu prędkości. W takiej sytuacji sterownik systemu ASR wysyła odpowiedni sygnał do sterownika silnika, wymuszając ograniczenie mocy. Powoduje to, że koło traci siłę napędu i poślizg pozostaje zredukowany.
Artykuł powstał we współpracy z: Giełda do transportu aut Prilo.com
25 kwietnia 2025
Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, [...]
18 kwietnia 2025
Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary z Unii Europejskiej czy Chin mogą wywołać istotne turbulencje w polskiej [...]
1 kwietnia 2025
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły [...]
13 lutego 2025
Z początkiem roku, 1 stycznia, Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji [...]
12 lutego 2025
Tylko 3% dużych i średnich firm produkcyjnych i dystrybucyjnych deklaruje obniżenie cen swoich towarów i usług w tym roku, a [...]
10 lutego 2025
Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy sankcyjnej. Eksperci mają poważne zastrzeżenia, które dotyczą jej zgodności z obecnymi [...]
10 lutego 2025
Firmy z sektora Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) od początku 2025 roku stają przed sporymi wyzwaniami. Już pod koniec minionych [...]
7 lutego 2025
Planujesz konferencję, która zainspiruje uczestników i zapewni niezapomniane wrażenia? Nadmorskie lokalizacje łączą profesjonalizm z unikalnym klimatem, oferując nowoczesne obiekty, malownicze [...]
3 lutego 2025
W 2025 roku decydujący będzie rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a także polityka celna nowej administracji Stanów Zjednoczonych. Choć firmy [...]
24 stycznia 2025
Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa [...]
24 stycznia 2025
Jedną z kluczowych kwestii w przypadku prowadzenia firmy jest czystość i higiena. Chodzi jednak nie tylko o estetykę, ale także [...]
20 stycznia 2025
Współczesny świat biznesu wymaga szybkiej i efektywnej komunikacji. Jednym z najbardziej wszechstronnych i dostępnych narzędzi, które spełniają te potrzeby, jest [...]
9 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!