Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Automaty paczkowe cieszą się w Polsce wyjątkowo dużą popularnością. Korzysta z nich aż 97% badanych. Nasz kraj znajduje się w pierwszej piątce wśród członków Unii Europejskiej pod względem liczby punktów odbioru na osobę. Co więcej, Polska jest światowym liderem pod kątem liczby urządzeń do odbioru przesyłek na 100 tysięcy mieszkańców.
Jak wynika z raportu Colliers, analizującego rynek automatów paczkowych w Polsce, od 2015 roku w państwach Unii Europejskiej odsetek kupujących online co najmniej raz w roku wzrósł niemal dwukrotnie.
Dwa lata temu w naszym kraju wyniósł on już 61%. Pochodną boomu na e-handel jest wzmożone zainteresowanie automatami paczkowymi.
Rewolucja operacji logistycznych
Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie napędzały rynek dostaw. Automaty zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, stwarzając przed konsumentami zupełnie nowe możliwości. Komfortowa i wygodna alternatywa dla tradycyjnego modelu dostarczania paczek szybko podbiła rynek, jednak sam sektor wciąż ma potencjał rozwojowy. W wielu miejscach nadal brakuje urządzeń w bezpośredniej okolicy. Może to stanowić szansę zarówno dla detalistów, franczyzobiorców, jak i największych branżowych podmiotów kurierskich lub sklepów e-handlu. Beneficjentów stopniowej ewolucji na całym rynku jest bardzo wielu.
Do końca roku liczba automatów paczkowych w naszym kraju ma przekroczyć 20 tysięcy. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar, wygodny dostęp do punktów odbioru przesyłek ma już ponad 20 mln Polaków. Dostępne całodobowo, samoobsługowe urządzenia umożliwiają szybki odbiór lub nadanie paczki w dogodnym dla konsumenta terminie.
Wolnostojące automaty zewnętrzne
Urządzenia wewnętrzne to tylko jeden z elementów szerokiej gamy produktów. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się zaawansowane technicznie automaty zewnętrzne obsługiwane za pomocą aplikacji poprzez łącze Bluetooth, nie wymagające podłączenia do prądu. Dzięki temu ich instalacja jest łatwa i szybka, ponieważ nie ma potrzeby korzystania z zewnętrznego źródła zasilania ani natychmiastowego połączenia z internetem.
Dostawy do automatów paczkowych stanowią już niemal 40% wszystkich realizowanych przesyłek. W ciągu dwóch najbliższych lat, liczba ta ma wyrównać się w relacji do udziału na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Według analizy Dataplace.ai, prawie 15,7 mln Polaków ma więcej niż 10 minut pieszo do najbliższego punktu odbioru. Oznacza to wprost, że potencjał rozwoju sieci automatów w naszym kraju nadal nie został w pełni wykorzystany i wciąż istnieje miejsce na nowe instalacje. Kluczowe wyzwanie może jednak stanowić dostępność miejsc do ich postawienia.
Łukasz Łukasiewicz, dyrektor operacyjny SwipBox Polska
24 czerwca 2025
Wraz z dynamicznym wzrostem e-commerce, którego wartość w tym roku w Polsce, według raportu Strategy& PwC („E-commerce w Polsce”), ma [...]
17 czerwca 2025
Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, [...]
9 czerwca 2025
Aplikacja When U Buy, która służy do zarządzania zakupami online, w maju 2025 przeanalizowała transakcje na najpopularniejszych marketplace’ach.
29 kwietnia 2025
Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy [...]
23 kwietnia 2025
Przygotowując się na zmiany związane z wprowadzeniem nowej dyrektywy unijnej, warto przyjrzeć się dokładniej sytuacji kurierów w Polsce.
22 kwietnia 2025
Wyniki najnowszego raportu Alsendo wskazują, że logistyka staje się kluczowym elementem doświadczenia zakupowego i niewykorzystaną szansą na budowanie lojalności klientów. [...]
4 kwietnia 2025
W ostatnich latach handel elektroniczny przeszedł znaczącą transformację, napędzaną przez postęp technologiczny, zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz globalne wydarzenia wpływające [...]
24 stycznia 2025
Jak wynika z globalnego badania DHL Express, zrównoważony rozwój stał się strategicznym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), znacząco [...]
23 grudnia 2024
Święta to nie tylko czas wzmożonych zakupów, ale także wyjątkowe wyzwanie dla logistyki. Firmy TSL muszą poradzić sobie z rosnącym [...]
17 grudnia 2024
InPost ma już 25 tys. maszyn Paczkomat w Polsce, a 13 grudnia oficjalnie uruchomił jubileuszową maszynę, która znajduje się na [...]
12 września 2024
Za rok 2023 rok InPost wpłacił do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż... cała konkurencja razem wzięta
4 września 2024
Pracujesz w międzynarodowej firmie i odpowiadasz za wysyłkę towarów? Czy raczej od czasu do czasu wysyłasz paczki do rodziny i [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!