Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TSL Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TSL Biznes.
Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą liczne błędne przekonania.
Exotec, globalna firma, która opracowuje skalowalne systemy robotyczne dla intralogistyki i wdraża je jako rozwiązania automatyzacji magazynów, przyjrzała się najczęstszym mitom dotyczącym robotyzacji w logistyce.
1. „Roboty są tylko po to, aby zwiększyć produktywność firm i nie mają pozytywnego wpływu na samopoczucie pracowników”.
Błąd. Zwiększenie produktywności to tylko jeden z aspektów wartości dodanej robotyzacji i automatyzacji. Zastosowanie robotów w magazynie logistycznym uwalnia pracowników od uciążliwych fizycznie zadań, takich jak podnoszenie ciężkich ładunków czy wykonywanie powtarzalnych ruchów. Egzoszkielety i roboty zaprojektowane do bezpośredniej pracy z ludźmi wspierają ich prace tak, aby maksymalnie odciążyć ludzki układ mięśniowo-szkieletowy. Idealnie byłoby, gdyby systemy logistyki magazynowej były opracowywane we współpracy z ekspertami w dziedzinie ergonomii i przy użyciu metodologii szybkiej oceny kończyny górnej (RULA) – ponieważ jest to jedyny sposób na ilościowe określenie ergonomicznego i biomechanicznego ryzyka związanego z określonymi zadaniami, co jest niezbędne do opracowania systemu dostosowanego do potrzeb klienta.
2. „Wykorzystanie robotów w magazynie prowadzi do konfliktów.”
Nieprawda. Podobnie jak w przypadku zarządzania projektami w ogóle, podczas realizacji projektu robotyzacji konieczne jest zaangażowanie wszystkich potrzebnych zespołów na jak najwcześniejszym etapie, aby uzyskać ich opinię. Można to osiągnąć na przykład poprzez udział w warsztatach współprojektowania systemów lub szkoleniach immersyjnych. Podkreślając korzyści dla pracowników, takie jak ograniczenie powtarzalnych zadań lub poprawa sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, można zmniejszyć ich nieufność.
Robotyzacja niesie ze sobą długofalową transformację zasobów produkcyjnych i jak każda zmiana, nieuchronnie wiąże się z obawami po stronie siły roboczej. Od menedżerów po pracowników, ważne jest, aby wszyscy w firmie byli jednomyślni. Ważne jest również, aby wsparcie dla zmiany było kontynuowane po zainstalowaniu systemu, ponieważ jego ciągła optymalizacja i adaptacja muszą być również przedmiotem ustrukturyzowanego i uzgodnionego procesu z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
3. „Roboty stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa w miejscu pracy”.
Nieprawda. Bezpieczeństwo jest integralną częścią projektowania systemów robotycznych – choćby dlatego, że są one planowane w taki sposób, aby działały bez ingerencji człowieka. Idealnie byłoby, gdyby roboty działały wyłącznie na wyznaczonym obszarze, do którego mogą wejść tylko ludzie w celach konserwacyjnych lub tylko wtedy, gdy roboty zostały wcześniej odłączone z procesu pracy. Na przykład roboty powinny wykorzystywać technologię LiDAR, aby unikać kolizji ze sobą i być zaprojektowane dla określonego maksymalnego udźwigu.
4. „Roboty nieuchronnie zastąpią pracowników logistyki”.
To absolutnie nie jest takie proste. Chociaż roboty przejmują powtarzalne i/lub niebezpieczne zadania za ludzi, uwalniają swoje zasoby na działania o wartości dodanej. Jest to kolejny powód, dla którego pojawiają się nowe stanowiska związane z zarządzaniem robotami i ich utrzymaniem. Nie będzie w pełni zautomatyzowanego magazynu, który jest „zaludniony” i zarządzany wyłącznie przez humanoidalne roboty. Rzeczywistość jest zupełnie inna: roboty, które nie wyglądają na humanoidalne, biorą na siebie ciężkie ładunki i powtarzalne zadania, podczas gdy ludzie wykonują wszystkie zadania, których nie można zautomatyzować.
9 lipca 2025
Presja ekonomiczna sprawia, że wiele firm w branży logistycznej rezygnuje z długofalowych inwestycji z obszaru zrównoważonego rozwoju, uznając je za [...]
9 lipca 2025
Branża TSL potrzebuje nowego kierunku rozwoju. Strategiczny hub przeładunkowy może stać się kluczem do odzyskania konkurencyjności i niezależności logistycznej kraju.
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
7 lipca 2025
REMONDIS i Grupa H&M utworzyły spółkę joint venture Looper Textile Co., niezależną firmę zajmującą się zbiórką, sortowaniem oraz ponownym wykorzystaniem [...]
7 lipca 2025
Nowa prezes odpowiada za dalszy rozwój spółki w obszarach logistyki kontraktowej, a także wzmacnianie działań spółki w wymiarze zrównoważonego rozwoju.
3 lipca 2025
Czechy od dawna przyciągają inwestorów – znajdują się w samym sercu Europy, mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę, stabilną gospodarkę i usługi [...]
3 lipca 2025
Spółka z Grupy DB Cargo Polska z końcem czerwca uroczyście otworzyła swoją najnowszą inwestycję. Terminal w kluczowej lokalizacji w południowej [...]
27 czerwca 2025
GXO Logistics, wprowadza pierwszą inteligentną platformę opartą na sztucznej inteligencji, o nazwie CXO IQ. Stworzyli ją eksperci logistyczni specjalnie dla [...]
25 czerwca 2025
Logistyka branży chemicznej przechodzi intensywną transformację, napędzaną przez globalne megatrendy, takie jak zmiany klimatyczne, cyfryzacja, regionalizacja łańcuchów dostaw oraz rosnące [...]
24 czerwca 2025
Dwa autonomiczne roboty transportowe STRADOT będą obsługiwać tysiące pojazdów miesięcznie w dedykowanej strefie 2000 miejsc postojowych w centrum logistyki pojazdów [...]
23 czerwca 2025
Na początku lat 90. logistyka w Polsce dopiero raczkowała. Brakowało nowoczesnej infrastruktury, technologii, ale też wiedzy w zakresie nowoczesnych metod [...]
18 czerwca 2025
W Łomży otwarto nowe centrum logistyczne Fresh Logistics Polska. Obiekt to nie tylko ważna inwestycja dla firmy, ale też istotny [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!