#ad

2023 rokiem skoku technologicznego? 

2023 rokiem skoku technologicznego? 

Analiza wyników ankiet wypełnionych przez użytkowników Akademii Cyfryzacji GS1 Polska wskazuje, że w kwestii cyfryzacji w polskich firmach z sektora MŚP jest jeszcze sporo do zrobienia. Potwierdzają to dane unijnego indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2022 rok. Lecz ponad połowa ankietowanych firm deklaruje chęć zmiany w ciągu najbliższych dwóch lat. 

W rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) za rok 2022 na tle 27 państw członkowskich UE Polska plasuje się na 24. miejscu. Według danych DESI jedynie 40% polskich firm osiąga co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych (średnia UE: 55%). Statystyki te pokrywają się z wynikami ankiety stanu cyfryzacji przeprowadzonej przez GS1 Polska wśród małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które są uczestnikami Akademii Cyfryzacji GS1 Polska.

Jedna szósta firm nie czuje potrzeby cyfryzacji swojej działalności. Co więcej, prawie jedna trzecia respondentów nie automatyzuje swoich procesów, a w kolejnej jednej trzeciej firm procesy są zautomatyzowane tylko częściowo. Ponadto 21,7% ankietowanych w ogóle nie analizuje danych, a kolejne 18,8% korzysta tylko z Excela. To wyraźny sygnał, że cyfryzacja w polskim sektorze MŚP nadal raczkuje i że rodzime małe i średnie firmy pilnie potrzebują wsparcia w tym zakresie.

 

Cyfryzacja na poziomie podstawowym 

Dane unijne potwierdzają wyniki uzyskane z analizy ankiet: cyfryzacja wśród polskich przedsiębiorstw nadal pozostawia wiele do życzenia. Z raportu dotyczącego cyfryzacji opracowanego przez Komisję Europejską (DESI) wynika, że najpopularniejszym kanałem wymiany danych nadal jest poczta elektroniczna. Potwierdziły to wyniki uzyskane z analizy ankiet w ramach Akademii Cyfryzacji GS1. Tylko niewielka część firm w Polsce korzysta z elektronicznej wymiany dokumentów (EDI). Unijne dane wskazują, że 32% firm w Polsce korzysta z EDI, choć tylko 24% ankietowanych uczestników Akademii Cyfryzacji przyznało, że stosuje ten sposób wymiany informacji.

Z danych DESI wynika także, że technologie cyfrowe zyskują na popularności wśród polskich przedsiębiorstw – 19% korzysta z rozwiązań w chmurze. Podobnie wskazali uczestnicy Akademii Cyfryzacji: najbardziej popularne są wśród nich rozwiązania chmurowe oraz integracja systemów za pomocą API – z tego rozwiązania korzysta ok. 20% ankietowanych firm produkcyjnych i handlowych. Unijnym założeniem jest, że do 2030 roku odsetek ten wyniesie 75%.

Dane z ankiet wskazują, że w polskich firmach nadal jest sporo do zrobienia w zakresie wykorzystania rozwiązań hi-tech. Z AI korzysta na razie 12% firm. Robotyzację (Robotic Process Automation, RPA) stosuje natomiast 18% ankietowanych firm produkcyjnych. Najmniej popularne są rozwiązania internetu rzeczy (IoT), ale – co ciekawe – w każdej z analizowanych branż znalazły się firmy, które wdrożyły już takie rozwiązania. Dane te pokrywają się z ustaleniami unijnymi. Autorzy raportu DESI zauważają, że obecne wykorzystanie dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji (AI) w Polsce waha się od 3% do 19%.

 

Mali i średni przyspieszą

Połowa firm produkcyjnych, które wypełniły ankietę, deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat zdigitalizuje przynajmniej część swoich procesów. Co więcej, jedna trzecia z nich ma już opracowaną strategię cyfrowej transformacji i będzie ją kontynuować. Sektor handlu również ma ambitne plany związane z cyfryzacją: ponad 60% firm planuje w ciągu dwóch lat zdigitalizować część procesów. Wśród przebadanych firm z branży TSL planuje tak zrobić ponad połowa.

To dobra wiadomość, ponieważ Unii Europejskiej zależy, aby zwiększyć wysiłki polskich przedsiębiorstw na rzecz dalszej cyfryzacji. Do 2030 roku nie mniej niż 90% unijnych MŚP powinno dysponować „co najmniej podstawowym poziomem” wykorzystania technologii cyfrowych.

Autorzy raportu DESI zauważają, że Polska nie ma obecnie specjalnej strategii na rzecz transformacji cyfrowej gospodarki i społeczeństwa – jedynie 18% przedsiębiorstw zapewnia szkolenia w zakresie ICT. W połączeniu z niskim poziomem umiejętności cyfrowych i niską skłonnością kadry kierowniczej do inwestowania w tym obszarze uniemożliwia to przedsiębiorstwom, w szczególności MŚP, pełne wykorzystanie potencjału gospodarki cyfrowej.

– Wysoki odsetek podmiotów, które deklarują niewielką świadomość potrzeb związanych z cyfryzacją, wskazuje nam, że inicjatywy doradcze, takie jak Akademia Cyfryzacji GS1 Polska, to właściwy kierunek wsparcia dla sektora MŚP – mówi dr inż. Elżbieta Hałas, dyrektor generalna GS1 Polska.

 

Akademia odpowiada na potrzeby

Akademia Cyfryzacji GS1 Polska pomaga polskim przedsiębiorstwom w cyfryzacji procesów biznesowych za pomocą standardów GS1. Jest skierowana do firm, które poszukują wiedzy o tym, jak przejść na nowe sposoby funkcjonowania, bazując na najnowszych rozwiązaniach i technologiach cyfrowych.

Na bezpłatnej platformie znajduje się baza wiedzy oraz artykułów eksperckich, a także eksperckich szkoleń dotyczących digitalizacji procesów w łańcuchach dostaw. Większość z nich opiera się na wykorzystaniu globalnych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych, dobrze znanych i stosowanych w różnych sektorach biznesu. Akademia oferuje również narzędzia do samooceny dojrzałości cyfrowej oraz diagnozy logistycznej. Na portalu znajdują się też informacje o autoryzowanych dostawcach rozwiązań i pozyskiwaniu finansowania na inwestycję w transformację cyfrową.

Akademia Cyfryzacji GS1 współpracuje blisko z ekspertami przemysłu 4.0 oraz udostępnia aktualne raporty i najciekawsze artykuły dotyczące transformacji cyfrowej. Dzięki temu w jednym miejscu można znaleźć informacje niezbędne do rozpoczęcia digitalizacji swojego łańcucha dostaw.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TSL Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!